SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Instabil tomgång

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    tomaso
    Deltagare

Problems med tomgång ibland , har jag fått på min impreza GT -00
      Kan uppstå när som helst , och när man slår av gasen så kan den hänga kvar på 2000 varv elr högre , elr också så är den nära på att dö ( varvtalet sjunker så pass mycket ) .
      Fundera på om det kan vara nåt med styrtrycket,…nån ventil…( elr vad de kallas??) som spökar, har för mig att det brukar vara vanligt.
      Hade nämligen ett liknade problem på en volvo s40 och då var de den som spökade… men vad vet jag ..

Tackar för alla bra svar .. 🙂
      // Tomas

tomaso
      Deltagare

nej det är bara tomgången som spökar, iofs kan det vara svårt att starta ibland, hände idag t.ex , sen när den väl startar så pendlar den mellan 1000 och 2500 varv och går väldigt ryckigt. Men detta har bara hänt två ggr hittills ,och jag har haft den sen i vintras.
        Inga varningslampor som lyser allafall.

SecretAgentMan
        Deltagare

Bilar med link har ett par egenheter som man lär sig hantera.

Startar den inte direkt, och man vrider av tändningen, och försöker igen (osv) så kommer tomgången att vara väldigt hög, och linken försöker kompensera – det kommer svaja som f*n.

Knepet är att inte vrida av tändningen helt om den inte startar på första försöket.

Själva starten är lite speciell med – du kan inte veva direkt, vänta med tändningen på ett par sekunder, sedan startar du (lyssna på soppapumpen, när den stannar är det bara att köra).

Att den är svårtstartad kan vara en väl snålt tilltagen kallstart, det kan vara lite elakt med förtändning med.

/J

SecretAgentMan
          Deltagare

Du kan absolut gå tillbaka till bara tändningsläget.

/J – mappar link. 😀

SecretAgentMan
            Deltagare

Japp, det blir till att se till att larmet har denna funktionen istället.

/J

Manor
              Deltagare

Problems med tomgång ibland , har jag fått på min impreza GT -00 Kan uppstå när som helst , och när man slår av gasen så kan den hänga kvar på 2000 varv elr högre , elr också så är den nära på att dö ( varvtalet sjunker så pass mycket ) .Fundera på om det kan vara nåt med styrtrycket,…nån ventil…( elr vad de kallas??) som spökar, har för mig att det brukar vara vanligt.Hade nämligen ett liknade problem på en volvo s40 och då var de den som spökade… men vad vet jag ..Tackar för alla bra svar .. 🙂 // Tomas

Har du problem med något annat än tomgången? Lyser din CheckEngine-lampa?

mvh Mats N

Manor
                Deltagare

…som vanligt brukar jag alltid misstänka LMM:en. Om den falerar så brukar den resultera i (bl.a) en ojämn tomgång.

Det kan vara smart att åka till den närmaste Subaruverkstaden och be dem kontrollera upp din motor med SelectMonitorn…då får du svar på vilka sensorer som genererar en felkod (även historiska).

mvh Mats N

Manor
                  Deltagare

Menar du luftmassemätaren ??Jag hade åkt till subaru om det hade gått att nå fram till bilen felsystem ,men som det är nu så sitter det Possum Link kretskort i bilen.Hade bilen inne på service och då sa de att det inte gick att felsöka på bilen , om inte nån vet hur det kan gå till ??Det är ju inte lätt o chansa på var felet kan ligga.

Ja, jag menade luftmassemätaren…men då du kör med Pussum Link så är väl det uteslutet. Att du inte kör original hade väl varit en bra information att lämna när du skrev tråden.

Det finns ett antal duktiga PussumLink:are på forumet, så jag lämnar med varm hand över till ex. Jerry, Kvarnis…eller någon annan med andra idéer än jag.

mvh Mats N

Manor
                    Deltagare

okey , det förklarade lite men jag kan väl inte göra omstart utan att gå tillbaka till offläge på tändningen pga startspärren ???Så det är lite missar i programmeringen då ?? vem kan och vill hjälpa en med possum link ? 🙂

Finns det verkligen någon startspärr på PossumLink:en? Är detta inte en av sakerna man missar när man monterar bort original-ECU:n!!?

mvh Mats N

tomaso
                      Deltagare

kan tillägga att när den väl fått gå ett par minuter efter en sån där krånglig start så går den stabilt o jämnt i tomgång.

tomaso
                        Deltagare

Menar du luftmassemätaren ??
                          Jag hade åkt till subaru om det hade gått att nå fram till bilen felsystem ,men som det är nu så sitter det Possum Link kretskort i bilen.
                          Hade bilen inne på service och då sa de att det inte gick att felsöka på bilen , om inte nån vet hur det kan gå till ??
                          Det är ju inte lätt o chansa på var felet kan ligga.

tomaso
                          Deltagare

okey , det förklarade lite
                            men jag kan väl inte göra omstart utan att gå tillbaka till offläge på tändningen pga startspärren ???
                            Så det är lite missar i programmeringen då ?? vem kan och vill hjälpa en med possum link ? 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.