› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Installera mätare
- Detta ämne har 8 svar, 997 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
4 januari, 2006 kl. 12:40 #15531
roadtip85
KeymasterTja!
Jag köpte igår 2 begagnade mätare, ladd- och oljetryck.Det ingick inte alla monteringsgrejer, så nu undrar jag vad som behövs, och gärna tips på hur de ska installeras enklast, och bäst!
På laddtrycksmätaren så sitter den en tunn slang som är ca 20 cm lång, och kanske 0.5-1 cm tjock, så jag tänkte byta hela den. Sen ska man koppla in den, om jag har fattat det rätt, på lilla slangen (styrningen?) på dumpen?
Oljetrycksmätaren sitter det endast några kablar ut från, måste jag köpa en speciell givare till den? Det måste väl finnas nån sort givare på bilen, man har ju oljetryckslampan…
Jaja, kom gärna med tips och råd! 🙂
//Anders
Jag har köpte Ferrita 3″ system igår oxå!:D
4 januari, 2006 kl. 12:48 #159545Niklas
DeltagareFörst måste du berätta om det är mekaniska eller elektriska mätare? Dvs om mätarna har sensorn i sig eller om man sätter sensorn i motorn och drar en kabel till mätaren som får elektrisk feedback från sensorn. Om det är en mekanisk oljetryckmätare tycker jag du skall slänga den eller sälja den vidare. Du vill inte ha olja i kupén, inte skoj om det springer läck.
4 januari, 2006 kl. 13:14 #159543roadtip85
KeymasterFörst måste du berätta om det är mekaniska eller elektriska mätare? Dvs om mätarna har sensorn i sig eller om man sätter sensorn i motorn och drar en kabel till mätaren som får elektrisk feedback från sensorn. Om det är en mekanisk oljetryckmätare tycker jag du skall slänga den eller sälja den vidare. Du vill inte ha olja i kupén, inte skoj om det springer läck.
Okej, jag är inte så haj på sånna här saker, men jag e ganska säker på att den e elektrisk! Det är ”AutoMeter” från USA.
Från oljemätaren går det ut tre kontakter, varav två det sitter kablar på (röd och blå).
Laddtrycksmätaren är det bara ”slangen” ut från…Sen sitter det lampa i båda såklart…
//Anders
4 januari, 2006 kl. 13:44 #159546Niklas
DeltagareAutometer har båda varianterna, MEN jag vågar lova att det är en mekanisk laddtrycksmätare och en elektrisk oljetrycksmätare.
Enkelt att testa genom att blåsa i slangen till laddtrycksmätaren och se om nålen rör sig. Det gjorde min. 🙂 Koppla en slang mellan mätaren och nippeln i motorn där du plockar laddtrycket ifrån.
Till oljetrycksmätaren behöver du en sensor som följer med mätaren då du köper en ny. Hur du skall få tag på den när du nu köpt begagnat vet jag inte.
http://www.shellkonto.nu/alien/gallery/050601/01.jpg
På den bilden ser du både där jag kopplat in laddtrycksslangen (till höger om den röda runda skyddshatten) bakom generatorn och den guldfärgade sensorn som mäter oljetrycket från uttaget på blocket placerat under generatorn.
4 januari, 2006 kl. 15:17 #159540gotte51
DeltagareUrsäkta om jag bryter tråden. Vart har du fått tag i de blå Samco slangarna, ALien? 🙂
Johan
4 januari, 2006 kl. 16:06 #159542minid
DeltagareUrsäkta om jag bryter tråden. Vart har du fått tag i de blå Samco slangarna, ALien? 🙂 Johan
Jag har oxå kit från Samco under huven… dem köptes hos Motornord (http://www.motornord.se)
MVH
Philip
4 januari, 2006 kl. 16:25 #159541gotte51
DeltagareTack =)
4 januari, 2006 kl. 20:59 #159544roadtip85
KeymasterOkej, tack för hjälpen!
Jag tar nog och installerar laddtrycksmätaren först, så får jag leta sensor till den andra sen.Men till laddtrycket, då behöver jag alltså bara köpa en vacuumslang och montera?
//Anders
4 januari, 2006 kl. 22:25 #159547Niklas
DeltagareTyp, men du får nog köpa en kort gummislang för du kan inte trä över en plastslang över nippeln på motorblocket.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.