SSC Allmänt snack Allmänt småprat Instegsbil – Impreza/Legacy 2.0R

• Detta ämne har 3 svar, 1,276 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Bumble bee.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Bumble bee
    Deltagare

Hej, ny här! 🙂

Jo jag har väl bokstavligen snöat in på Subaru men vilket straff att hitta vettigt objekt till vettig ekonomi. Allt äldre verkar ju bara bortkastat och först 06-08 verkar vara prisvärt. Servicekostnader? Andra verkstäder än Subaru som brukar klara av dem om Subaru har obefogad prissättning?

Så jag har kört de flesta bilarna förutom möjligen dräparna i topp men de är o andra sidan inte intressanta. 2.0R motorn har jag dock inte kommit över att provköra ännu men på pappret så räcker den till, kört o haft kul med 125hk så det borde väl vara safe. Vad undrar jag då?

Det största nackdelarna med Imprezan som jag ser det är utebliven lågväxel och att den är aningens låg. Får det plats lite större hjul/rullomkrets och är exempelvis andra fjädrar att tänka på? Finns det någon som tagit fram ordentliga hasplåtar på marknaden?

Legacyn har varit i huvudsak en 2.5 som jag känt på, sliten men knuffa på helt ok. Imprezan känns ju dock busigare (trots mindre effekt i detta fall) och mellan dem så var Legacyn avsevärt mer trögväxlad än Imprezan, nu skiljde det väl dock 10 000 mil mellan dem men inte så pass att någon av dem led av kopplingslir eller så.

Impreza 2.0R ser väl ganska tråkig ut och det gör mig varken till eller från men baklysen skyr jag som pesten, allt 2 fast 2 crapy går bort, finns det några vettigare på marknaden?

Inte prompt 2.0R det måste vara men det verkar svårt att fynda med 125hk eller GT. Hittade en Impreza Outback vilket jag aldrig sett tidigare men den var för sunkig och automat som det känns som att jag inte behöver på en sådan bil. Det är i huvudsak för vintern jag ska ha denna bil, på sommaren kommer den inte gå mycket mer än till o från affären för då är det mc som gäller =)

(Ja jag har sökt men av de 49 träffarna på köpråd behandlade inte mycket 2.0R)

Zetterlund
      Deltagare

Hej du!

Jag äger och kör en Legacy 2.0R årsmod 2007 idag..
        Har bara bra att säga om den och du hittar lite av det jag skrivit om den i denna tråden
        Min köpstråd från tidigare i år.

Men det låter som i mina öron att du ska titta efter en Subaru Outback i samma årmodellserie som du kollar på idag. Då den har högre markfrigång och är lite mer ”terräng” anpassad än vad en Impreza och Legacy är.. Och detta tolkar jag utifrån din fråga om hasplåt, markfrigång och hjuldimmention.

Hoppas det ger dig lite kött på benen. 😉

Bumble bee
        Deltagare

Jo outbacken e nog trevlig men jag försöker få ihop någon form av kompromiss =) Alltså Imprezans markfrigång är ju inte obefintlig och jag har inte tänkt mig några bergsklättrarturer med den men vissa skogsvägar kan det nog bli, därav hasplåten. Är ju även fint att klara större isklumpar och en o en annan rot utan att det blir fiasko.

Har alltid roligare med en lite billigare bil också som man inte grinar över första kvisten som far över bilen och outbacken är nog sällan så billig =)

Bumble bee
          Deltagare

Blivit medveten om att Impreza finns med lågväxel =) Nu är jag ju inte fullt så insatt men ja de senare, säg 06-, även om de inte är så vanligt kanske.. Kollat mer o mer efter en med 2.0R moroten då övriga (äldre) verkar lite väl giftiga i prissättningen enligt mig.

Hur som helst, på vilket sätt är lågväxeln konstruerad? Tanken med frågan är alltså om det är två olika växellådor beroende på om den har det eller inte. Om lågväxel innebär en tillsatslåda (separat) bakom växellådan? Eller om det skulle vara så tokigt att det alltid finns men spaken sitter inte där om man inte väljer det tillbehöret, ja konstigare saker har väl hänt =)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.