SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Insugsröret mot turbon håller på att ge upp??

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Palm
    Deltagare

I förra veckan var jag ute och testade lite G-tech och pressade bilen några gånger, nu efter några dagar tycker jag mig fått en ”gungande” motoreffekt! Inget direkt svaj på var sig laddtryck eller varvtal men ligger man på jämna varv ocg bara åker känns det som effekten pulsar svagt liksom. Kikade runt i motorrummet och det jag kan se som jag reagerade på är att plast/gummi insugs slangen(orginal) som ansluter mot turbon ser ”skrynkig” ut nedåt under slangklämman, kan inte känna att den drar tjuvluft där men ser i mina ögon misstänkt ut. Är detta klassiskt när orinalet håller på att säga upp sig och byte till silikon dito är i antågande?

RXY430
      Deltagare

Prova att spreja lite startgas där du tror den drar tjuvluft.
        Ändrar sig varvtalet lite så har den sugit in startgasen…

griml0ck
        Deltagare

Mitt insugsrör blev det ju hål i o drog in skit/nånting så turbon gick sönder. Så jag skulle då rekommendera o byta den på dom äldre bilarna. Plasten blir ju dålig och går sönder med åren. Svårt att se i vilket skick den är i oxo eftersom den ligger som gömd.

Palm
          Deltagare

Har någon bilder på trasiga inloppsrör så posta gärna hur dom har sett ut.

IMPREZA FOREVER
            Deltagare
              Palm
              Deltagare

Härligt 🙂

Ska mäta avgasvärden osv i helgen för att se om det är något som visar på om det verkligen är fel eller om jag bara inbildar mig 🙁

Palm
                Deltagare

Körde en lite 90 väg igår men känner inte fel på bilen länge men mätte avgasvärdena med en Opus40 mätare(samma som SBP använder) och värdena är jag inte helt nöjd med, ska kanske tilläggas att bilen hade vart varm, kallnat någon timme sedan gått på tomgång ca 5 minuter innan mätningen det kanske kan påverka att den inte var riktigt varmkörd.

Värden: CO 0,64% (0,5)
                  HC 120 PPM (100)
                  Lambda 1,04 (0,90-1,10)

Provade med startgas för att lokalisera ev läcka men det gav inget.
                  Kanske ska prova med olje/tändstift byte och riktig varmkörning innan man mäter igen kanske?

Edit: Bilen är unichip mappad av trollspeed/pär, walbro 255 pump, 3″ downpipe, 3″ 300 cells kat. K&N panelfilter och bortplockad snorkel.
                  Funderar på hur man kopplar bort chipet, går det bara bryta spänningen till det eller hur funkar den boxen?

Ideer mottages!

Palm
                  Deltagare

Provade idag igen med bilen ordentligt varmkörd och då ligger CO på 0,44 så det den skulle falla på hos SBP är väl HC värdet.

b20mannen
                    Deltagare

Jag hade också en pytteliten spricka i ingasröret på min GT. Inte så det märktes på vare sig gång eller avgasvärden. Och turbon är i oförskämt bra skick.

Den som kom på att göra rören runt turbon på de gamla modellerna i halvelastisk skräp-plast hade nog inte alla myror hemma i huvudet.

Samma gäller väl de rostbenägna kylvattenrören som växer runt omkring på motorn.

Palm
                      Deltagare

Efter ny hallondricka(redline extrem 15W50) filter samt nya NGK 7or platinastift och varmkörd så är alla gasvärden ok, CO hamnade på 0.28 och HC på typ 50, lambda 1.03.

Känner inte av något av det ursprungliga kännslan som gav upphov till tråden samt att den kändes rappare med de nya stiften. Det satt NGK BCP7EVX stift i som trollspeed monterat innan mappningen nov 2005(enligt kvitton) 🙁

Grusdraparn
                        Deltagare

Lite ny olja kan göra underverk för avgasvärdena, gott att det löste sig 🙂

/K

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.