- Detta ämne har 28 svar, 2,799 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 6 månader sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2016 kl. 08:42 #34676KoffeKeymaster
Befarar att min insugsslang spruckit (WRX -03) och drar tjuvluft (flexar oroväckande vid turboanslutningen, kraftigt insugsljud vid gaspådrag samt att bilen går väldigt snålt vid acceleration/under laddtryck).
Ska läcksöka här i dagarna men passar på att slänga ut frågan redan nu:
Vilken insugsslang ska man satsa på om man ska byta?
OEM verkar gå att hitta för runt £80-90 + frakt
Noname silikon för hälften
Samco, Mishimoto, Perrin osv för runt £200 och uppåt(!)Vad kör ni andra med? Finns det nåt “billigt men bra” därute eller är det Samco och tom plånbok som gäller?
Ös på med tips och erfarenheter 🙂
//Koffe
27 april, 2016 kl. 09:32 #282181IggeDeltagareHar inte testat själv, men silikonslangar har ju en tendens att kollapsa när det suger på ordentligt.
Vet att Jerry/SAM sa att han hade problem med sin Samco i kombination med TD05-18G och 406 hästar, lite beroende på hur man körde (var nog bara bekymmer vid segdragning på hög växel, då den laddar på ordentligt). Så det hänger ju även på hur mycket din motor ska suga i sig. Det blev en VF35 för dig va?Har även läst om de som skaffar no-name slangar och kör med dessa utan bekymmer. Vissa har iofs fått bekymmer, som ibland kan avhjälpas med att du sätter slangklämmor utanpå som håller formen.
Bäst verkar ju APS-insugsrör i metall, men de är bökigt att montera (måste bort med insug m.m.) och så kostar det en slant.
En djungel helt klart 🙂
27 april, 2016 kl. 09:45 #282168KoffeKeymasterJa en djungel är det definitivt…
Har också hört om kollapsande slangar. Just Samco ska visst ha förstärkt sin på sistone. Tycker iofs att det står “reinforced” på i princip alla nu för tiden.
Slängklämmor läste jag också om. Låter inte snyggt men rimligt 🙂Yes, VF35 är planen så fort jag kommit tillrätta med varför den går så lean…
Man ser typ aldrig nån som byter till ny OEM. Är det för ointressant att skriva om eller är det bara att be om samma problem igen? OEM verkar ju inte vara världens bästa kvalitet…
Blir nog att investera i nya insugspackningar på en gång ifall man blir tvungen att lyfta. Vissa hävdar att det inte behövs, andra att det underlättar grymt mycket eller till och med är ett måste. Beror väl på fabrikat gissar jag. (OEM eller APS lär ju kräva det. Säkert vissa silikon också, medan åtminstone Mishimoto har borttagbara nipplar för att kunna manövrera in slangen utan att lyfta insug).
Jaja, provtryckning först!
/Koffe
27 april, 2016 kl. 11:20 #282184ThornblomDeltagareOEM är riktigt sunkiga, i alla fall på GT-modeller, min insugsslang är snustorr och har spruckit vid turbon. Har beställt en silikonvariant ifrån UK som förhoppningsvis har kommit idag. Ska försöka mig på att montera den utan att lyfta insug. Kan meddela hur det gick d—0.o—b
27 april, 2016 kl. 11:32 #282169KoffeKeymasterGärna det 🙂
Vad blev det för fabrikat?27 april, 2016 kl. 11:48 #282185ThornblomDeltagareGärna det 🙂
Vad blev det för fabrikat?TTR hoses heter dom. De är tydligen förstärkta inuti med väv, för att motverka svagheter med silikon. Ingen aning om hur det kommer att fungera, men folk har använt dessa till classic STi med bra resultat. Betydligt billigare än Samco i alla fall 🙂 Tror jag betalade 120 pund för insugsslang och y-slang.
Edit: ifall du vill kika på dem: http://autopartsupermart.com/pro.php?CateId=2
27 april, 2016 kl. 12:37 #282177Christian SDeltagareOEM är riktigt sunkiga, i alla fall på GT-modeller, min insugsslang är snustorr och har spruckit vid turbon. Har beställt en silikonvariant ifrån UK som förhoppningsvis har kommit idag. Ska försöka mig på att montera den utan att lyfta insug. Kan meddela hur det gick d—0.o—b
om jag inte minns helt galet så sitter orginalslangen fast skruvar på undersidan av insuget så du måste ta bort insuget för att få bort den.
27 april, 2016 kl. 13:18 #282186ThornblomDeltagareom jag inte minns helt galet så sitter orginalslangen fast skruvar på undersidan av insuget så du måste ta bort insuget för att få bort den.
Så knacklig som min slang är så kommer det nog räcka med att slita lite i den. Det kändes som den skulle ramla sönder när jag petade på den..
4 maj, 2016 kl. 07:16 #282187ThornblomDeltagareom jag inte minns helt galet så sitter orginalslangen fast skruvar på undersidan av insuget så du måste ta bort insuget för att få bort den.
Det var inget fastskruvat på undersidan av insuget. Fick ut den gamla utan att ta bort insug eller servopump. Klippte (bokstavligen) alla anslutningar, så att inget var i vägen när det var dags att dra ut den. Det svåraste var helt klart att få av slangen till återcirkuleringen, jävlar vad den satt 😀
Återkommer med montering av nya..
4 maj, 2016 kl. 08:30 #282170KoffeKeymasterSpännande! 🙂
Kan iofs uppdatera här jag med:
Provtryckte förra veckan. Trycket sjönk med runt 1 psi/s vilket ska tyda på att jag inte har några större läckor enligt vad jag kunnat läsa mig till. Hörde dock ett svagt men distinkt pysande som kom från området runt turbo. Så arbetshypotesen nu är att jag nog har en spricka trots allt, förmodligen på undersidan av insugsslangen vid anslutningen till turbon.Håller på att kolla på eftermarknadsslangar. Är nog beredd att betala lite extra för bra kvalitet och vill gärna ha nån med löstagbara nipplar/vakuumanslutningar för att kunna montera utan att rycka insuget.
Just nu står det mellan Mishimoto, Perrin eller Tomei.
Verkar dessvärre svårt att hitta nån av dem i UK/EU. Dollarn är ju förvisso på väg ner men moms + tull från staterna är ju aldrig kul…
Nån som vet var man kan tänkas hitta dessa märken i UK?//Koffe
4 maj, 2016 kl. 09:06 #282182IggeDeltagareSka det trycktestas igen kan jag ju rekommendera en blomspruta med vatten och diskmedel i. Blir bubblor vid ev. läckage 🙂
4 maj, 2016 kl. 09:19 #282171KoffeKeymasterDet hade jag 🙂
Men helt omöjligt att se nåt under turbon tyvärr…4 maj, 2016 kl. 09:46 #282188ThornblomDeltagareSpännande! 🙂
Kan iofs uppdatera här jag med:
Provtryckte förra veckan. Trycket sjönk med runt 1 psi/s vilket ska tyda på att jag inte har några större läckor enligt vad jag kunnat läsa mig till. Hörde dock ett svagt men distinkt pysande som kom från området runt turbo. Så arbetshypotesen nu är att jag nog har en spricka trots allt, förmodligen på undersidan av insugsslangen vid anslutningen till turbon.Det är där originalslangen brukar ge sig. Tydligen så är det nästan ofrånkomligt, speciellt om man byt turbo och lossat den tidigare.
Håller på att kolla på eftermarknadsslangar. Är nog beredd att betala lite extra för bra kvalitet och vill gärna ha nån med löstagbara nipplar/vakuumanslutningar för att kunna montera utan att rycka insuget.
Just nu står det mellan Mishimoto, Perrin eller Tomei.
Verkar dessvärre svårt att hitta nån av dem i UK/EU. Dollarn är ju förvisso på väg ner men moms + tull från staterna är ju aldrig kul…
Nån som vet var man kan tänkas hitta dessa märken i UK?//Koffe
Ingen aning vart du kan hitta dessa i UK. Löstagbara nipplar finns på den jag köpt:
9 maj, 2016 kl. 09:16 #282189ThornblomDeltagareDet blir till att lyfta av insuget ändå. Fick nästan in nya insugsslangen, men tror att det går fortare att lyfta faktiskt.
Det är inte så jävla bökigt trotts allt.9 maj, 2016 kl. 11:19 #282172KoffeKeymasterHaha, det där har jag läst fler än en gång… 🙂
Har förmodligen en slang på väg hem i veckan om allt klaffar. Den SKA dit utan att lyfta insuget…. kanske 😀Nu verkade det iofs som att det var LMM som var kass. Efter ett byte så går bilen inte alls lika snålt längre. Men då jag trots allt hörde ett pysande under provtryckning så får det bli ny slang ändå. Tror jag skickar på STi-ICn som ligger i garaget på samma gång för att eliminera risken för eventuella läckage i y-rör etc.
Har jag riktig tur så hinner vi kanske få till en körbar mapp helgen innan storträffen (även med fungerande LMM så är mappen helt galen…).
Börjar dock mer och mer förlika mig med tanken att det blir en storträff i ölens tecken.
Gränges ser helt kört ut 🙁//Koffe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.