SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor intercooler

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    nisse
    Deltagare

jag vet att det har varit snack om detta förut… men hittar endå inget vettigt när jag söker. hur är det m,ed storlekarna på dom topp monterade intercoolerna…stämmer detta eller?

-:minst:-

<-my98 my99-my00 my01-my02 my01sti-my02sti my03->

my03sti->

-:störst:-

SecretAgentMan
      Deltagare

Oavsett så gör det ingen direkt skillnad. 🙂
        En HKS fmic är rätt bastant annars. 😀

/J

nisse
        Deltagare

skärpning…

det är klart att det måste göra skillnad!?! ingen som har svar på min fråga istället?

SecretAgentMan
          Deltagare

Nej det är högst troligen knappt en mätbar skillnad, problemet är placeringen av dem.
            De som är före 99 är tydligen något sämre, men återigen – vinsten man gör är knappast i paritet med insatsen i tid, pengar och arbete.

02 och uppåt har samma ic (åtminstonde till vad man kan se) som är något större än 99/00.

/J

SecretAgentMan
            Deltagare

Det finns en enkel förklaring till mitt påstående – jag har inte sett många som bytt ic, vore det en enkel väg till markant förbättring så skulle det var en av de vanligare moddarna på äldre Imprezor (och det är det inte).

Elementärt, och fasen så skärpt. :+

/J

nisse
              Deltagare

ha ha ha okejdå… du är så övertalande att jag tar ditt ord på det.
                så det är bara att sikta på ett hybrid gruppköp då alltså?

Practos
                Deltagare

glöm inte turbon och vxlådan på köpet 😀

Kvarnis
                  Deltagare

Tja nog f-n skiljer det mellan olika tmic !

Men en bra tmic är lika dyr som en fmic från Hybrid i UK.

94-96 har en löjligt liten ic som är inge vidare…dock så är det lite problem att få ditt en större från ex MY99/00… så därför köper dom flesta fmic.

Sedan så åker går det alldeles utmärkt att åka med ~350Bhp å fmic från ex en Sti-03 å ett större huvscoop alt. en från MRT.

över 350Bhp skulle jag oxå enbart satsa på en tmic lr om du endast håller till på bana, så skulle en fmic vid redan 300Bhp var en idé

Men för krockiga vägar lite SS vägar , så är en tmic med en VF35, större scoop med splitter ev vatten spray&samco slangar ett mycket gångbart val.

För rakt fram race gäller vilket fall som healst nån typ av kylining på ic’n om det ska vara riktigt bra.. typ NOS lr CO

nisse
                    Deltagare

tack jan! det var det jag ville veta!

så på inköpslistan för hösten/vintern står nu följande

vf35:a
                      sti9 intercooler
                      grenrör
                      soppa pump?

detta borde väl räcka för ~300hk

OzO
                      Deltagare

>Sedan så åker går det alldeles utmärkt att åka med ~350Bhp å
                        >fmic från ex en Sti-03 å ett större huvscoop alt. en från
                        >MRT.

Kvarnis, du menar tmic här och inte fmic eller hur? 🙂

_______________________________________________________________________________
                        ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

SecretAgentMan
                        Deltagare

Skippa sti-ic:n om du inte skall över 300, det är helt onödigt enligt min uppfattning, de äldre bilarna fanns med den lilla vinklade ic:n på bilar med 260+ standard…och den anses vara ”sämst”.

Är det rattlås i planerna skulle jag sikta på en fmic i alla fall just med tanke på allt stillastående – alla tmic:s fungerar lika dåligt då med värmen under huven (insugstempen ramlar fort upp över 70 grader, och det tar en stund att komma ned igen). 🙂

Den betydligt stabilare insugstempen överlag med frontmonterat är en klar fördel även det.

/J

nisse
                          Deltagare

var köper man den där hybrid ic då?

Kvarnis
                            Deltagare

>—
                              >
                              >Kvarnis, du menar tmic här och inte fmic eller hur? 🙂
                              >

Hmm måste man läsa igenom vad man skriver oxå ;):D

Kvarnis
                              Deltagare

>Är det rattlås i planerna skulle jag sikta på en fmic i alla
                                >fall just med tanke på allt stillastående – alla tmic:s
                                >fungerar lika dåligt då med värmen under huven (insugstempen
                                >ramlar fort upp över 70 grader, och det tar en stund att komma
                                >ned igen). 🙂
                                >
                                >Den betydligt stabilare insugstempen överlag med
                                >frontmonterat är en klar fördel även det.
                                >
                                >/J

Jo men jag tror Nisse inte är ute efter rakt fram race….
                                Utan lite mer att åka med på krokiga vägar 🙂

Sen att köpa en turbo&ic beggade för säg totalt £500 är inte min mening onödigt…

att i stället pynta ~£600> bara för en bättre IC är onödigt om man inte tänker handla låda lr åka mycket bana(många varv)
                                Sen så är det bara dom större tmic’n från Sti7> alt eftermarknad tmic som är nån menning…innan så är STI&wrx/gt samma=

Att betala över pris för en tmic är inte nån menning dock.
                                Det det finns bänkade bilar på +400Bhp med orginal tmic från/på STI-04 så visst fan är dom bättre än en en MY99/00 Ic, men det kräver större scoop oxå för att kunna utnytja den större arean.

Sen så går det inte att komma i från att en bil med tmic blir alltid rappare än en med fmic, om inte flatshift, ALS används.

Det märks, jag åkte med TD05’n med orginal tmic när min fmic inte hade dykt upp åden var duktigt mycke rappare då.

Sen om man skulle komma över en beggad MRT tmic för rätt kurs så är det ett kap, en fmic är marginelt bättre bara i frågan av max effekt !

Man måste hålla i sär vad bilen ska anvädas till.
                                jag har provat både, å föredrar klart tmic(ur respons synpunkt), Charge cooler är det allra bästa men blir dyrt + en massa x-tra vikt.

Sen för ratt lås räcker inte en fmic ens, om du får stå i kö..
                                Då gäller det att kyla även fmic’n !

Störst nackdeln med tmic är stadskörning, rattlås gäller ju en massa annat om det ska vara optimalt alla fall..så

Just my 2c

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.