SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Intercooler GT-00

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    BalsaM
    Deltagare

Hejsan! Förra året så monterade jag en Front IC och efter det så har jag kört lite och tyckt att det är inte samma tryck längre. Lite som att bilen inte är lika pigg på gasen. Efter det stod min subaru i garaget i nästan ett år och efter projektet va klart och jag började gå ut och köra så börjar jag inse att bilen inte är så jävla pigg längre. Det här trycket jag hade när jag köpte bilen är inte det samma. Jag börjar misstänka att det är IC som jag monterade. Vissa säger att man måste mappa om bilen vissa säger att det ska gå bra utan.

Jag sålde min gamla IC och nu ska jag få av en kompis en orginal IC. Hur mycket pallar en orginal IC?
      Kan det va IC som har fått bilen att må som den gör?

Gilarski
      Deltagare

Orginal IC sitter precis efter turbon & innan spjället, vilket är sjukt bra. Tyvärr är dess kapaciet att kyla luften begränsad vilket medför att du får svårt att trycka in mycket luft trots att man laddar på, helt enkelt eftersom varm luft kräver mer volym än kall luft.

Din orginal IC ger dock mycket fin gasrespons då luftvägarna är korta. Jag har inga siffror på vad en GT orginal IC är lämplig för men STI har en lite bättre IC, och då talar vi effekt om 280 hk på veven så en GT IC kanske är lämplig för runt 250 på veven (gissning).

Självklart kan du köra på mer effekt men det blir liksom inte bra enligt mig, du får en allt sämre verkningsgrad ju mer du trycker på med turbon (läs högt ladd). Laddet är i princip bara ett mått på hur mycket luft du inte lyckas trycka in i motorn. Självklart, övertrycket gör att du krämar ur mera men motorn orkar inte svälja allt luft (även om du tvingar ned luften) så då åker trycket i plenumet upp. (ex. 1,3 bar)

Så, med en front IC kommer luften kylas mera, kanske 30-40 grader, därmed får du in mera syre, mottrycket minskar tros att turbon jobbar lika mycket. Du får alltså ut samma effekt men med lägre ladd, tack vare att en FMIC kyler mera. Baksidan av poletten är att du får lite mera turbo-lag (fördröjning innan laddet åker upp) på grund av de långa luftvägarna.

Det finns bra TMIC som skall klara av åtminstone 350 på veven, även en STI Newage är rätt bra (har själv haft en sån) och du märker även bättre gasrespons med en sån jämfört med GT TMIC.

Om din bil känns slö efter IC bytet så kan det bero på många saker, så du får återkomma med mera info 😉

Fricke.w
        Deltagare

Hejsan! Förra året så monterade jag en Front IC och efter det så har jag kört lite och tyckt att det är inte samma tryck längre. Lite som att bilen inte är lika pigg på gasen. Efter det stod min subaru i garaget i nästan ett år och efter projektet va klart och jag började gå ut och köra så börjar jag inse att bilen inte är så jävla pigg längre. Det här trycket jag hade när jag köpte bilen är inte det samma. Jag börjar misstänka att det är IC som jag monterade. Vissa säger att man måste mappa om bilen vissa säger att det ska gå bra utan.

Jag sålde min gamla IC och nu ska jag få av en kompis en orginal IC. Hur mycket pallar en orginal IC?
          Kan det va IC som har fått bilen att må som den gör?

Du har inge läckage då? efter som du skriver att du upplever att den inte gick lika bra direkt efter fmic bytet, men de borde du ha hört annars tycker ja, om inte annat sett de kannske om du har en ladd trycks mätare?
          annars råder nog dig dom flesta här skulle ja tro att åt minstone kolla upp bilen med bredbands lamda, så den inte går för snålt, då du inte mappat den,
          INNAN!!!! du drar på för full mutter med bilen 😀

BalsaM
          Deltagare

Vart kan man Mappa subaru i Stockholm?

Nä det läcker ingen luft. Det har vi kollat igenom. Grejen var att när vi bytte intercooler så hade vi en öppen dumpventil. Då dog bilen och knallade varje gång jag släppte gasen. När vi bytte till GFB dump så blev det mycket mycket bättre. Men bara responsen av gasen är inte det samma och det känns som bilen blivit mycket segare än innan.

Christian S
            Deltagare

JRM kanske:rolleyes:
              vet inte om dom ligger just i själva stockholm men dom ligger iallafall väldigt nära.

matte555
              Deltagare

Nä det läcker ingen luft. Det har vi kollat igenom. Grejen var att när vi bytte intercooler så hade vi en öppen dumpventil. Då dog bilen och knallade varje gång jag släppte gasen. När vi bytte till GFB dump så blev det mycket mycket bättre. Men bara responsen av gasen är inte det samma och det känns som bilen blivit mycket segare än innan.

Har kört några imprezor med front ic och dom känns grymt slöa innan laddet kommer jämfört med min gt som har orginal. Skulle alldrig falla mig in att bytta till annat än en större tmic. Nyare sti ic´n klarar väl en bit över 300hk.

Men vissa går väl igång på massa blanka och långa rör under huven 😉

specialized
                Deltagare

Inga bekymmer att åka med 300 hk med My99-00 GT`ns org-Ic.
                  Såvida du inte ska köra hårt under längre tid eller ladda mycket..
                  För ”vanlig” gatåka är det inga problem alls.

New Age STi- Ic`n pallar uppåt 340-350 hk, då det är ganska få som kör mappningen+aga+filter, och byter Ic. Många i Jänkelandet kör även uppåt 400 hk med org- Sti -ic`n.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.