› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Intresserad utav impreza, ett par funderingar.
- Detta ämne har 9 svar, 1,734 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av
carlbark.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2011 kl. 19:14 #25586
carlbark
DeltagareHejsan!
Har på senare tid gått och blivit småsugen på att byta bil. Kör idag en bmw 540 e39, som jag förövrigt trivs bra med, men det är lite gubbigt och jag saknar känslan jag fick när jag satte mig och körde min audi s2a som jag hade innan bmwn. Buskänsla kanske man kan kalla det.
Hur som helst så har jag börjat spana på impreza då jag har förälskat mig en aning i ljudet. Men vilken modell ska man kolla på? Jag har ju givetvis inte oändligt med pengar, så jag har mest spanat på bilar runt 100.000 och under det, drar man gränsen där så hittar man ju för det mesta GT modellerna. Finns det några vanliga fel på dessa bilar? Då jag hade S2an var ju trim väldigt aktuellt, och jag antar att det finns gott om den varan till imprezorna. Jag har dock förstått att en ”svag” punkt är växellådorna i dessa bilar, hur pass mycket pallar dessa egentligen? Kollat runt lite på diverse forum och sett folk som lyckats rasa lådan utan större medel. Därav blir jag lite avskräckt.
Sen om man frågar såhär, vilken årsmodell är det man helst ska kolla efter? Jag vill ju givetvis inte ha en jättegammal bil, med jättemånga mil(rim rim!). Tyckte jag läste någonstans att 99-00 var en rätt bra årgång, stämmer det?
Vill även ha en vänsterstyrd bil, vilket verkar limitera mig en del, då många av de jag hittat på blocket är högerstyrda.
Blev visst en del text, hoppas att någon orkar läsa och kanske dra in mig ytterliggare i imprezaträsket!
Mvh
Carl6 april, 2011 kl. 19:28 #221814Ubbe
DeltagareTråktipset är att använda sökfunktionen, det finns mängder med liknande trådar!
Personligen, med en begränsad budget, skulle jag kika på en ”bug eye” STi, alltså en 02’a. Det är väl kanske inte den vackraste bilen men den är bra mycket modernare än GT’n och har en drivlina som pallar bättre.
Men investera lite tid och sök på forumet. Du kommer hitta spaltmeter med matnyttig information!
6 april, 2011 kl. 19:34 #221819carlbark
DeltagareHehe, jo, misstänkte att det skulle komma, men jag har faktiskt sökt en del, blev väl för ivrig att få iväg mina egna funderingar i mitt egna upplägg, men jag sitter och spanar konstant. Ditt tips var dock inte alltför tokigt, visst, fronten ser ju lite knasig ut, antar att den kallas ”bugeye” med tanke på lyktorna fram? Vad är det som skiljer annars? Förutom att de moderniserat den och den har starkare drivlina?
6 april, 2011 kl. 20:30 #221816challe
DeltagareJapp smeknamnet ”bug-eye” har modellen fått från sina otroligt vackra framlampor :rolleyes:
STIn har ju brembo bromsar runt om och är allmänt styvare i chassit jämfört med WRX 01-02 🙂
Lycka till i sökandet och hoppas att du hittar en pärla att kära ner dig i 😉
6 april, 2011 kl. 21:08 #221820carlbark
DeltagareVar ju en aning begränsat med 02or dock, hittade 2st som verkar rätt så fina.
http://www.blocket.se/kalmar/Subaru_Impreza_WRX_32232290.htm?ca=11&w=3
samt
http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Impreza_wrx_32756954.htm?ca=11&w=3
Är inte så mycket för krimskrams och massa plastpaket så sållar bort de bilarna direkt, verkar vara populärt att sätta dit sånt 🙂
6 april, 2011 kl. 21:49 #221817Markus
DeltagareDet dyker upp GTs med bra växellådor då och då (6vxl eller bättre drev) så om du kan ha lite is i magen är det ett alternativ kanske… Givetvis kräver en GT lite jobb att få lika bra som en 01-02STi men det går om man är beredd på att byta ut delar! 🙂
6 april, 2011 kl. 22:20 #221821carlbark
DeltagareDet där är WRX, inget att ha. Satsa på en STI som Ubbe säger, allt är mycket bättre
Jaså, ja du ser, så mycket kan jag om subaru. Tycker dock det står WRX på i stort sett alla som det även står STI på. Hur ser jag skillnad?
6 april, 2011 kl. 23:11 #221815Andersson
DeltagareImpreza WRX och WRX STi är 2 olika modeller. Och STi modellen kom först 2002 med bättre drivlina, bromsar och 265hk det är den ÄKTA du ska leta efter inte en WRX som någon tror att dom gjort om till en STi för att dom bytt till Brembo bromsok.
2002 hade den lilla vingen och bugeye lysena. 2003-2005 lika dan kaross med stora vingen men 05an har lite annan hjulupphängning mm.7 april, 2011 kl. 17:16 #221818jri87
DeltagarePersonligen hade jag valt en GT framför bug eye modellen bara för att jag tycker bug eyen ser för jävlig ut:P
Jag köpte min GT för 90k och då är växel låda/koppling bytt till grejer som klarar av mycket mer stryk. Den är även trimmad på JRM där mycket har gjorts och mycket har bytts ut. Nu levererar den ca 300hk/400Nm
så det går att få tag på en GT för 100.000 som kommer fungera bra och du slipper tänka på att du vill trimma den de första du gör:)
14 april, 2011 kl. 19:06 #221822carlbark
DeltagareHar bestämt mig för att sikta in mig på en STI -05 istället, kostar en del mer pengar men det känns som att det kan vara värt det!
Dock är ju utbudet på dessa bilar väldigt begränsat, så man får väl se om man hittar något här framöver 🙂
Tack för tipsen hittills!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.