› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Invidia Bellmouth
- Detta ämne har 6 svar, 1,202 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2012 kl. 09:57 #28963
-Ponken-
DeltagareHejsan, var och mappade min bil förra veckan och riktigt nöjd blev jag! Dock hör jag ett ”metalliskt” ljud från avgasystemet när man står bakom bilen, nästan som att man slår sten mot metall. Är detta någon egenskap hos Bellmouth DP 3″ catless då jag tänkte på att det kanske är resonans ljud jag hör, efter mappningen ökade de tomgången till 1000 varv, så resonans ljudet kanske har ökat?
Jätte svårt att lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån, har kollat alla värmesköldar osv. Låter mest efter downpipen men hörs tydligt även om man står bakom bilen.
Någon som har upplevt detta fel som kanske har en susning om vad det kan vara? Vore otroligt tacksam
Bil: Subaru impreza wrx STI 05 20EJ
MvH
9 augusti, 2012 kl. 15:01 #246601Patrick P931
DeltagareTurboaggregat?
Det kan vara ”wastegatesventilsknack”. Det kan ske om man väljer att inte nolla wastegate duty cycle vid låga varv och laster.
9 augusti, 2012 kl. 16:26 #246604-Ponken-
DeltagareTurboaggregat?
Det kan vara ”wastegatesventilsknack”. Det kan ske om man väljer att inte nolla wastegate duty cycle vid låga varv och laster.
Okej, Har original aggregat. Vad menar du exakt med ”nolla wastegate duty cycle vid låga varv och laster”. Hur fungerar nollningen och är detta något positivt eller dåligt? Lägger man in detta via mappningen?
MvH
9 augusti, 2012 kl. 17:40 #246602Patrick P931
DeltagareHade man kunnat lägga upp bilder direkt i forumet hade jag visat grafiskt. 😉
Det där ”knackande” ljudet finns där hela tiden då wastegateventilen öppnar/stänger, det bara hörs väldigt mycket starkare med en annan downpipe än orginal. Det är inte farligt. Ibland låter det som en ”skallerorm”, typ. 😉
Obs att ovan är bara min gissning. Det kan vara en massa andra anledningar med, i ditt fall är det nog något annat eftersom du inte verkar ha det där knackande ljudet. 🙂
Ja, man kan ta bort det vid mappning.
🙂
Patrick9 augusti, 2012 kl. 18:10 #246605-Ponken-
DeltagareHade man kunnat lägga upp bilder direkt i forumet hade jag visat grafiskt. 😉
Det där ”knackande” ljudet finns där hela tiden då wastegateventilen öppnar/stänger, det bara hörs väldigt mycket starkare med en annan downpipe än orginal. Det är inte farligt. Ibland låter det som en ”skallerorm”, typ. 😉
Obs att ovan är bara min gissning. Det kan vara en massa andra anledningar med, i ditt fall är det nog något annat eftersom du inte verkar ha det där knackande ljudet. 🙂
Ja, man kan ta bort det vid mappning.
🙂
PatrickDå förstår jag, vet vilket ljud du pratar om, i detta fall är det annorlunda låter mer som att röret slår emot någonting som vibrerar. Låter metalliskt. Får ta och hissa upp bilen och kolla lite mer noga vad det kan vara. Detta låter bara på tomgång hörs ej när man varvar och det låter bara när man står bakom bilen eller lägger sig och lyssnar under till, inte när man sitter i bilen eller ställer sig framför! Väldigt svårt att skriva hur ett ljud låter! Får ta och kolla lite mer noga som sagt! Men tack för hjälpen iaf! 🙂
16 augusti, 2012 kl. 15:50 #246606-Ponken-
DeltagareJag hittade felet, främre ljuddämparen hade insatsen ”böjt” ned sig och släppt då förra ägaren har slagit en liten buckla på själva dämparen, troligtvis pga passformen. Detta resulterade i att insatsen slår emot varandra och bildar ett metalliskt irriterande ljud hehe d—0.o—b
Nu är min ide att kapa bort främre dämparen och svetsa på 3″ rakt rör. Är det någon på detta forum som har kört med endast 1 ljud dämpare, låter det alldeles för mycket?
16 augusti, 2012 kl. 15:57 #246603Patrick P931
DeltagareJag har endast 1 dämpare och ljudnivån är helt ok. Då har jag iofs en kat eftersom jag är miljövän. 😉
Mitt system: http://www.cobbtuning.com/Subaru-SS-3-Turboback-Exhaust-p/512301.htm -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.