› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › iPhone navigering: Navigon vs TomTom
- Detta ämne har 8 svar, 1,645 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
-L-.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2010 kl. 09:40 #23593
Niklas
DeltagareVilken app skall man köpa till sin iPhone 3GS? Navigon eller TomTom? Någon som har provat båda och vet vilken som är bäst/smidigast?
Navigon Nordic: 419kr (4.5/5 i appstore-betyg)
TomTom Skandinavien: 569kr (4/5 i appstore-betyg)23 juni, 2010 kl. 17:13 #204038Manor
DeltagareHej !
Baserat på de stationära GPS:erna så har TomTom haft ett system där användarna kan skicka upp förändringar på en befintlig karta (så har jag uppfattat saken åtminstone), medan Navigon kommit starkt på slutet och fått fina recensioner i tester för sina enheter.
När det gäller GPS applikationer så är:
– tillförlitlighet
– bra kartor
…det viktigasteOm man därtill kan uppdatera kartorna på ett smidigt sätt (helst med möjligheten till egna noteringar) guld värt.
Jag har inte själv testat de appar du refererar till, men jag är en kommande wannabee då det känns tveksamt att betala dyra pengar för kartuppgraderingen till min Garmin eller köpa en ny GPS.
23 juni, 2010 kl. 19:24 #204044Niklas
DeltagareBaserat på de stationära GPS:erna så har TomTom haft ett system där användarna kan skicka upp förändringar på en befintlig karta (så har jag uppfattat saken åtminstone)
Jepp, men detta gäller nog bara GPSer som man kopplar till datorn och uppdaterar via program på datan…eller hur det funkar. Men till iPhone finns nog inget sånt, inte läst om det i något test.
Jag har inte själv testat de appar du refererar till, men jag är en kommande wannabee då det känns tveksamt att betala dyra pengar för kartuppgraderingen till min Garmin eller köpa en ny GPS.
Exakt så jag också känner. Köpte en Garmin för 3000kr för 2-3 år sedan. Det börjar bli dags att uppdatera men två grejer slår mig:
1) Kostar betydligt mer att uppdatera än att köpa nytt Navigon eller TomTom till mobilen.
2) Touchskärmen på GPSen är så jävla värdelös när man jämför med mobilens.
3) Känns väldigt förlegat att ha en extra enhet som bara kan navigera, speciellt när man ändå har en iPhone som kan allt…typ.24 juni, 2010 kl. 06:07 #204039Manor
DeltagareEn kollega laddade ner nDrive till sin HTC Desire, men den finns även för iPhone. Han skulle bila runt i USA så den kanske dock inte har kartor för Sverige/Europa. I hans fall så var det ”pröva på gratis i x dagar”, och om det inte fungerade så skulle han köpa en GPS istället.
24 juni, 2010 kl. 08:54 #204042Bodyshot
DeltagareJag kör på Sonyericsson Xperia X10 med ”TeliaNavigator” som är en gratis app för telia användare, uppdaterar hela tiden kartorna, samt hela världen finns med!
Funkar kanon, tom röststyrd! 😉
Kan tom ställa in man/kvinnoröst 😉
24 juni, 2010 kl. 09:33 #204043NickeH
DeltagareNavigon är väldigt snyggt, snyggare än TomTom har fått bra kritik i tester.
TomTom kör jag i min gamla SonyEricsson P1 det fungerar perfekt men är inte lika snyggt.
Jag hade kört TomTom for old times sake, men det spelar nog liten roll vilken du väljer.
Kolla upp vilken som är billigaste att uppdatera kartan på.
27 juni, 2010 kl. 07:10 #204041rallymarkus
Deltagarejag kör med copilot i min iphone o jag är mkt nöjd med det programmet… det går på 189kr nu varnar för kameraskåp mm visar hastighet o kan även ställa så den varnar om man kör för fort.
sen funkar ipod spelaren samtidigt me navigeringen, den tonar bara ner musiken då de händer nåt nytt..
Men skulle jag välja mellan tomtom o navigon så skulle jag nog köra med tomtom.
Såg att dom fått sökfunktion med google nu så då är det busenkelt o söka reda på allt med den…27 juni, 2010 kl. 21:42 #204045Niklas
DeltagareBlev Navigon och fungerade kalas hela vägen hem från Dalarna. 🙂
Gränssnittet är som någon skrev MYCKET snyggare än TomTom. Det enda man kan klaga på är att skärmen är på gränsen till för liten när man har vant sig vid den lite större i Garmin GPSen men det är nog mer en vanesak. Att ha allt i samma pryl är värt så mycket mer.
13 juli, 2010 kl. 19:11 #204040-L-
DeltagareJag kör med Tomtom. Mjukvaran är som i GPS vilket är helt ok. Det som är sämre är GPS-mottagningen i telefonen. Inne i städer hinner den inte riktigt med och man får ändå gissa sig fram 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.