Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Kenneth
    Deltagare

Tja! jag är lite sugen på att köpa isdäck, efter helgens is åka på Rotsjön. 🙂 🙂
      Då undrar jag.. vad kör ni med för däck 15″ eller 16″?
      Sen behöver man lite plåtfälgar till dom, blir väl att man letar begagnat på skroten eller något, vilka bilar har samma fälgar som en Impreza MY00?
      Och när jag ändå håller på, vet ni någon som säljer bättre begagnade isdäck för vettig summa?

/Kenneth

christopher
      Deltagare

Kolla på http://www.resultatservice.com eller http://www.motorsport4sale.com
        Sett att en del krängt på blocket.se
        16″ är nästan lättast att få tag i nu för tiden.
        /
        fraSSe

SecretAgentMan
        Deltagare

16″ skall du sikta på, vw/audi/seat-fälgar i 16×6,5″ ET42 är det nästan hela gänget åkte på i lördags, leta beggat på bilskrotar.
          Originalfälgar fungerar med, men kräver slang.

Däck levererar Storslak och Grusdräparen från en känd rallyprofil här i Svedala, alt. Rally-Kalle i Rimbo – räkna med ~500:-/däck (plus fälgen naturligtvis).

🙂

/J – säljer inte sina isdäck, rdäcken åker före.. 😀

Kenneth
          Deltagare

>16″ skall du sikta på, vw/audi/seat-fälgar i 16×6,5″ ET42 är
            >det nästan hela gänget åkte på i lördags, leta beggat på
            >bilskrotar.
            >Originalfälgar fungerar med, men kräver slang.
            >
            >Däck levererar Storslak och Grusdräparen från en känd
            >rallyprofil här i Svedala, alt. Rally-Kalle i Rimbo – räkna
            >med ~500:-/däck (plus fälgen naturligtvis).
            >
            >:)
            >
            >/J – säljer inte sina isdäck, rdäcken åker före.. 😀

Ok va bra, bara att leta efter lite fälgar då.
            Hur får man tag på personerna som säljer däcken? finns dom här på forumet? tänkte jag skulle försöka köpa några till helgen och prova på, på någon sjö.

/Kenneth

simo
            Deltagare

Jag har en uppsättning isdäck som jag säljer! Michelin GA62

Jag kan skicka över lite bilder om det är intressant.

/Ulrik

Kenneth
              Deltagare

>Jag har en uppsättning isdäck som jag säljer! Michelin GA62
                >
                >Jag kan skicka över lite bilder om det är intressant.
                >
                >/Ulrik

Gör det!
                skicka ett mail till kenneth_lindberg@msn.com
                skriv hur mcyket du vill ha för dom oxå.

/Kenneth

griml0ck
                Deltagare

>Originalfälgar fungerar med, men kräver slang.

Original kräver inte slang. Brosan kollade upp de där.

// grim – slanglös

SecretAgentMan
                  Deltagare

Jag skulle inte åka slanglöst på 7″ bred fälg…det behövs inte mycket till kantkörning enl. den lokale sura-däck-farbrorn, och jag personligen litar mer på honom än din brorsa. 😉 😀

/J

Lefty
                    Deltagare

SAM var det inte så att ni kör med slang för att Glenn började köra med detta, pga av att han trodde inte att de skulle fungera att köra med däcken på så pass bred fälg,alltså inte kunna fylla luft i det, därav slangen ? Sen har resten av er följt detta resonemang…Men men NEWS NEWS det funkar 😀
                      Om jag nu fattat Kvarnis rätt… vi har tjötat om detta på telen! Och han såg heller ingen anledning att köra med slang om det funkar utan!

Däcken är ju TUBELESS!!!…

Vad är det annars för mening att köra med slang i däcket? Det är ju om inte annat rätt idiotiskt, vad händer om slangen går sönder ? Det är ju som rätt känsliga… är väl inte för INTE som däck körs utan slang 🙂

Såhär ser det ut om man åker på en kant med vanliga däck som är tubeless 🙂

http://www.sikisfoto.se/galleri_visabild.asp?b=204

Och som det står… bara att pumpa upp dom igen, hur göra man med ett som har slang om nått sånt där händer ?

Det är inte jag som har kommit på nått av det här … det är en lokala-däck-handlarn 😀 som KÖR rally på rikt som fråga mig vad det var för mening att köra med slang när det går att köra utan och däcken är TUBELESS!!! Jag hade inget svar 🙂 Så jag litar nog mer på rally-däck-handlarn är din däckhandlare 😉

Däcken är även testade i däckbad för säkerhetsskull.. så inget som läcker heller 🙂

Alla här har väl nån gång lagat ett cykeldäck som gått på slang… ojoj många lappar kan det bli i dom 🙂

Ring ba ring o tjöta med dom… dom kan säkert förklara det bättre än mig !
                      Däckhuset Luleå – Luleå
                      Tel. 0920-120 30
                      Kräftg. 3, 97334 LULEÅ

/A – tubeless all the way…

SecretAgentMan
                      Deltagare

Exakt, men risken att man slår loss däcket är betydligt större ju mer det sträcks ut. 🙂
                        …och det gör det på 7″:are… 😉

Kör slanglöst på 6,5″ – men skulle gärna ha slang i dem för säkerhets skull…ett isdäck hinner göra mycket elände innan man hinner stanna. 😮

/J

SecretAgentMan
                        Deltagare

…och att få ut ett däck som det gått pyspunka på är riktigt klurigt om man inte kan ”slå” ut det med en jäklarns massa luft (det blir inte så med mackpumpar/hemmapul-kompressorer).

Däckgubbarna har ett elände att montera dem som det redan är.

/J

Lefty
                          Deltagare

>Exakt, men risken att man slår loss däcket är betydligt
                            >större ju mer det sträcks ut. 🙂
                            >…och det gör det på 7″:are… 😉
                            >
                            >Kör slanglöst på 6,5″ – men skulle gärna ha slang i dem för
                            >säkerhets skull…ett isdäck hinner göra mycket elände innan
                            >man hinner stanna. 😮
                            >
                            >/J

Så vadå… har ett däck med slang i sig en annan form än ett däck som körs utan slang ? 🙂

Okej…du kör själv slanglöst på fälgar som är ½tum mindre 😀 😀

Har man tillgång till bensindriven kompressor så är det inga problem att blåsa upp däck 🙂 Vet inte riktigt vad du ville komma fram till där ? Jag var med och blåste upp griml0cks däck… det var inga problem för dom, dom sysslar ju med däck dagligen… problem är till för at lösas!

Däcken på bilden hade kört mot en plogkram ingen pyspunka!… Vad som händer om han hade haft slang i däcken vill jag inte ens tänka på… så omtåliga som slangarna är så hade han nog fått räkna med att ha bilen där ståendes en längre stund! Fast det är ju klart, han körde ju Audi också 🙂

Kan vi sammanfatta det här med att man KAN utan problem köra slanglöst, men om man vill och tycker det är nödvändigt köra med slang på fälgar som är 7″!?

SecretAgentMan
                            Deltagare

Det finns inte en sportmössa att jag lyckats pumpa i luft i mina däck med ”normala” prylar man kan hitta på en mack, eller hemma…men det kan ju vara att mina däck är onormalt styva i sidan (det blev aldrig någon ”försegling” mot fälgbanan…vilket ledde till att all luft man sköt i åkte ut lika fort igen).
                              Med slang är den biten inte ett problem.

Jag kör slanglöst av den enda anledningen att det inte fanns smala slangar i rätt storlek hemma, annars hade det absolut suttit slang i mina isdäck.

Jag såg resultatet av ett däck som slogs loss från fälgen på en Lancia i lördags…det slaktade lite plast bara som tur var.

Helt klart lär vi i alla fall inte komma överens här. 😀

/J

Lefty
                              Deltagare

Som sagt om Audin hade kört med slang hade de bara varit mos av slangen… de var en rejäl avåkning kan man säga! Finns inte en sporthatt att ett däck med slang hade pallat det…

Nä det är lite trist att DU aldrig kan erkänna att du har fel nångång … du har svarat på ungefär hälten av mina väldigt konkreta frågor… Hur var det nu med formen ? Hade ett däck med slang en annan form än ett däck utan slang ? 😀
                                De var din däck farbror som sagt att man skulle köra med slang…låter som att han inte har någon större erfarenhet av att slänga på sånna däck 🙂

Och om det nu fortfarande är så bra med slang… åk och beställ slang och köra med det då…? de låter ju som att det är världens katastrof att köra utan…att om man ens råkar nudda i kanten så åker däcket av… ! Du säger en sak och köra själv med nått helt annat… det låter ju lite konstigt 🙂

Det är inga problem att tuta i luft i däcken.. audin på bilden, hissade vi upp och tutade i luft, även fast de var en gammel bensinkompressor så de var inte mkt till tryck den hade! Men det funkade… vet inte riktigt varför du tjötar om det där ?

Om en däckstomme är gjord för att köras utan tub, hur kan det däcket då bli bättre med slang ?

SecretAgentMan
                                Deltagare

a, Det var ett h-vete att få i luft i mina däck – för ett proffs, med rätt prylar, antingen var han inkompetent (tvivlar på det, vi pratar om ett ”original” som meckat däck i hela sitt liv), eller så var mina däck/fälgar extra jäkliga av någon anledning.

b, Med kantkörning menar jag inte över en trottoar, utan en schysst sådan på en is med lite elaka plogkanter, och där minskar risken betydligt att man slår loss däcket om man kommer sidledes lite olyckligt – jag såg *exakt* detta scenario i lördags som sagt, på ett däck utan slang.

c, Jag kan mycket väl erkänna att jag har fel, här finns varken rätt eller fel, bara mer eller mindre säkert/fippligt.

Vaknat på fel sida idag månne?

/J

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.