› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Isdäck!
- Detta ämne har 34 svar, 3,742 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
foss.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2005 kl. 20:23 #72366
Grusdraparn
DeltagareBryter in lite i diskutionen med uppdaterad rallyräv-info.
Just nu finns inga ”billiga” däck, däremot finns det tokfräscha däck för 1000 kr/st. Däcken (Michelin) har endast gått test, ej tävling.
/K – som också skulle rekomendera slang till bredare fälgar, det är vad folk kör med här iaf.
28 februari, 2005 kl. 20:35 #72373rallymarkus
Deltagaredå tiden kommer för isdäck så är det slang som gäller.. det tål klart mycket mera stryk då än utan slang..
Vet en del som försökt köra bla folkrace utan slang o det är ingen bra ide… lite skillnad kanske men där är slang ett måste.:)28 februari, 2005 kl. 20:56 #72370Lefty
Deltagare>då tiden kommer för isdäck så är det slang som gäller.. det
>tål klart mycket mera stryk då än utan slang..
>Vet en del som försökt köra bla folkrace utan slang o det är
>ingen bra ide… lite skillnad kanske men där är slang ett
>måste.:)Förklara gärna mer om hur det skulle tåla mer stryk än en däckstomme som är gjord för att köras utan slang!?
Folkrejsarna kanske kör med däck som kräver slang och en del snikar och kör utan ? 🙂 Vildgissning…
Kör med vad som behagar… jag ska köpa 7″ fälgar och köra utan slang.. så får vi se hur bra det går 😀 om bilen är kvar dvs… jag är ju fattig student!
1 mars, 2005 kl. 14:10 #72355SecretAgentMan
DeltagareDet är ingen skillnad i stryktålighet, skillnaden är att det är inte samma risk att man står utan luft bäst vad det är. 🙂
Ett isdäck som är konstruerat för en fälg runt 4-5″, som sträcks extremt för att sitta på 7″, sitter halvdant, ett markant s.k. ”tyskstuk”, redan från början – och är lättare att ”slå” lös vid en liten smäll från sidan (åka på tvären, iskant, snövall, etc) än på den smalare fälgen.
Med slang spelar det mindre roll om däcket lossar lite från kant på fälgen, man undviker den extrema ”punkteringen” som går på nolltid och släpper lös ett frivarvande däck med 400 aggressiva kaross-mumsar-dubb. 😀
Det är själva pudelns kärna s.a.s.
/J
1 mars, 2005 kl. 14:46 #72363christopher
Deltagare>då tiden kommer för isdäck så är det slang som gäller.. det
>tål klart mycket mera stryk då än utan slang..
>Vet en del som försökt köra bla folkrace utan slang o det är
>ingen bra ide… lite skillnad kanske men där är slang ett
>måste.:)Det där med slang kan man snacka sig trött om, fråga lite rally killar får du höra…. Den äldre stammen säger ”kör MED slang”. Vi lite yngre som provat slang vet att man får fler punkor med slang.
Så fort man slår i en sten eller nått så nyps ett hål i slangen och det är punka + att en slang väger en hel del när man hjulet snurrar(centifugralkraften).Men ska man bara köra på is så gör det väl det samma om man nu vill lägga extra pengar på slang.
Att Folkrace killarna kör slang beror nog mest på att dom köper våra älsta sämsta utkänta rallydäck som är som silar;-) Men Folkrace ska ju vara billigt!
/
fraSSe (utan slang, får väl punka i helgen bara därför)1 mars, 2005 kl. 14:50 #72356SecretAgentMan
Deltagare>fraSSe (utan slang, får väl punka i helgen bara därför)
*asg*
Det kan mycket väl vara som du säger fraSSe – jag har egentligen bara pratat med gamla uvar/rävar. 🙂
/J
1 mars, 2005 kl. 17:40 #72374rallymarkus
DeltagareProblemet med slanglöst i folkrace är ju att de fastnar grus i kanten på däcket.. man brukar ibland inte ens komma runt ett varv med full kamikaze attack:D
Har även lyckats sladda in snö i ett vanligt peronbilsdäck som jag fick punka på.
Fick tina upp däcket o pumpa det sen. (hade aldrig hänt med slang)
Bättre med pyspunka istället för direkt punka6 mars, 2005 kl. 19:17 #72375rallymarkus
Deltagare>16″ skall du sikta på, vw/audi/seat-fälgar i 16×6,5″ ET42 är
>det nästan hela gänget åkte på i lördags, leta beggat på
>bilskrotar.
>Originalfälgar fungerar med, men kräver slang.
>
>Däck levererar Storslak och Grusdräparen från en känd
>rallyprofil här i Svedala, alt. Rally-Kalle i Rimbo – räkna
>med ~500:-/däck (plus fälgen naturligtvis).
>
>:)
>
>/J – säljer inte sina isdäck, rdäcken åker före.. 😀Funkar såna fälgar på en sti också?
tänkte på bakbromsarna. Har fått tag på wrx bromsar så ev blir det panikskruva på fredagkväll o fullgas på lördag/söndag med rallydäck:)6 mars, 2005 kl. 19:19 #72357SecretAgentMan
DeltagareDet är det som är grejen, de lirar med s10:ans bakbromsar, men fram blir det till att byta. 🙂
/J
7 mars, 2005 kl. 20:48 #72376rallymarkus
DeltagareJapp på fredag blir det byte av bromsar o på lördag får en gul audi smisk:D
Nåt speciellt o tänka på vid bromsbyte?
10 mars, 2005 kl. 18:52 #72377rallymarkus
Deltagarenu är mina isdäck monterade med slang.. Däckia personalen sa också att det var säkrast så:)
10 mars, 2005 kl. 20:26 #72358SecretAgentMan
Deltagare>Nåt speciellt o tänka på vid bromsbyte?
Att få pedalen stum igen. 😀 Nej för tusan, lite gediget, noggrannt meck bara. 🙂
Audin behöver sättas på plats (igen :D) – gasa åt mig med!/J
11 mars, 2005 kl. 17:58 #72378rallymarkus
Deltagare>>Nåt speciellt o tänka på vid bromsbyte?
>
>Att få pedalen stum igen. 😀 Nej för tusan, lite gediget,
>noggrannt meck bara. 🙂
>Audin behöver sättas på plats (igen :D) – gasa åt mig med!
>
>/Jdet blir nog bromsbyte nästa helg istället då jag inte fick upp mina prylar… men då blir det o ge audin smisk:D
Kommer att gasa för hela klubben:D19 december, 2005 kl. 06:19 #72361Manor
Deltagare>Du har ju ett litet hål i fälgen för att kunna ha en ventil
>som sticker ut 🙂 Där kan luften smyga ut!
>
>Annars så var det en bra tanke hehe…hmm, tänkte inte på det :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72371Lefty
DeltagareMarkus…njä kan hända att de inte skulle hända med slang men de finns ju även en stor risk att slangen går sönder när du gör en sådan avkörning…vilket kan resultera i att du måste av med däcken från fälgen för att få bort slangjäkeln!… de har jag ju skrivit om tidigare(?) och nu nämde även Frasse det… 😀
En hård avkörning kan likväl göra hål i slangen också 🙂 Hoho kan resultera i roliga fälgar också…!
Svårt att avgöra om man tycker fördelarna med slang övervägar de nackdelar de för med sig 🙂 Jag vet vad jag hade valt iaf 😀
Nåja nu har jag snackat mig nog trött om det här …precis som frasse säger… man verkar kunna prata om det i evigheter! Det blir nog bra det där :+
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.