SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning IsdäCKKK till STi 05

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Lefty
    Deltagare

Hej!

Någon fler än jag som har spånat på att slänga på 16″are på en STi 05a > ? De ska enligt mocomp finnas compomotive-fälgar som sväljer brembobromsarna och passar men tydligen med helt fel offset och att chansa kan ju bli lite väl dyrt.

Någon har några andra idéer/tankar ? Eftersom att de är 5×114.3 så är de ju inte lika lätt som när de var 5×100 o man kunde byta bromsar mot en WRXs 🙁

Mitsubishi kör ju med 5×114.3 och såg att de såldes TH2 fälgar i ”rätt storlek” men då är ju frågan hur offseten är. Hur pass högt/lågt kan man våga gå på offseten?

mvh A

Pedersen
      Deltagare

Borra om skivorna borde ju inte vara något större problem? PFC har ju dubbla bultmönster på STI-skivorna.
        Finns hyffsat med plåtfälgar med ”rätt” värden oxå även om det naturligtvis är snyggare med ett par compomotive eller liknande.

Får nog bli en annons under köpes framöver… 🙂

p_ilis
        Deltagare

Det som någon annan nämnde förut att köra på fyra reservhjul omskodda med isdäck?

Är de alldeles för veka?

/Peter

Lefty
          Deltagare

Det som någon annan nämnde förut att köra på fyra reservhjul omskodda med isdäck?Är de alldeles för veka?/Peter

Jo de var jag som nämde det 🙂 Har tänkt på de också men hur tusan får man tag på 4 st reservhjul till en vettig peng ? Är ju klart värt att kolla upp vad det kostar dock – de kostar ju inget 🙂

Lefty
            Deltagare

Borra om skivorna borde ju inte vara något större problem? PFC har ju dubbla bultmönster på STI-skivorna.Finns hyffsat med plåtfälgar med ”rätt” värden oxå även om det naturligtvis är snyggare med ett par compomotive eller liknande.Får nog bli en annons under köpes framöver… 🙂

Men funkar de verkligen att borra om skivorna till 5×100 ? De sprollar ju när bultarna är 5×114.3.

Reservhjulet som var en god tanke är nog ingen bra idé ändå, den är bara 4″ bred och de är nog lite för smalt 🙁 Priset verkade dock vara rätt okej ca 1000kr + moms, de fick dock inte fram rätt artnr men de borde inte skilja allt för mkt från de pris jag fick. Samtidigt – hur lätt är det att hitta ”isdäck” i 17″ ?

Utseendet skiter jag faktiskt i 🙂 Ska ju bara ha dem på isbanan isåfall.

Pasi_k
              Deltagare

Borra om skivorna borde ju inte vara något större problem? PFC har ju dubbla bultmönster på STI-skivorna.Finns hyffsat med plåtfälgar med ”rätt” värden oxå även om det naturligtvis är snyggare med ett par compomotive eller liknande.Får nog bli en annons under köpes framöver… 🙂

Men funkar de verkligen att borra om skivorna till 5×100 ? De sprollar ju när bultarna är 5×114.3. Reservhjulet som var en god tanke är nog ingen bra idé ändå, den är bara 4″ bred och de är nog lite för smalt 🙁 Priset verkade dock vara rätt okej ca 1000kr + moms, de fick dock inte fram rätt artnr men de borde inte skilja allt för mkt från de pris jag fick. Samtidigt – hur lätt är det att hitta ”isdäck” i 17″ ? Utseendet skiter jag faktiskt i 🙂 Ska ju bara ha dem på isbanan isåfall.

Är reservhjulet verkligen 17″ ???
                Hoppas du hittar en bra lösning.. inte såå sugen på att byta bromsar till mindre på min heller..? 😛

Lefty
                Deltagare

Japp det är 17×4″ med 135/70 däck på 🙂 Ser visserligen ut som att de lätt går på 145or 😀

Samtidigt kan man ju undra precis som Peter skriver om de inte är för veka också.

Pedersen
                  Deltagare

Men funkar de verkligen att borra om skivorna till 5×100 ? De sprollar ju när bultarna är 5×114.3.

Sprollar?

Lefty
                    Deltagare

Sprollar = spelar väl ingen roll 🙂

Äh, jag är nog lite trög kan du förklara igen hur du menar ? 🙂

Pedersen
                      Deltagare

Så här ser PFCs skivor för MY04/MY05 STIerna ut:
                        http://hem.bredband.net/steped2/my05sti/PFC.jpg
                        (5×100 & 5×114,3)

Mao, skivorna är exakt likadana förutom bultmönstret. Och eftersom WRX oken & skivorna passar direkt av på -MY04 STIer så borde det bara vara borra om WRX skivorna till 5×114,3.

Lefty
                        Deltagare

Hmm okej var som jag trodde – var bara lite osäker på hur du menade 🙂

Ja, det borde väl gå om man nu kan borra om skivor bara sådär ? Vad säger experterna om det? Man vill ju helst inte byta mer än 2 gånger per år heller (dvs innan o efter vintern). Frågan är ju om de inte blir billigare att köpa compomotivefälgar som är ”rätt” från början och är 16″.

Problemet med att hitta fälgar som är rätt i storlek, ET och bultcirkel kvarstår ju men de borde ju bli lättare att lösa om man gör som ovan beskrivet.

Varför köpte man inte en 04a ? :+

Pedersen
                          Deltagare

Mazda 3 plåtfälg borde funka:

6,5R16 5×114,3 offset 52,5 med 67 mm navhål.

Men 6,5″ är kanske för brett för is-däck?

Går ju alltid att sträckläsa WOWs plåtfälgskatalog på 84 sidor…

Grusdraparn
                            Deltagare

Mazda 3 plåtfälg borde funka:6,5R16 5×114,3 offset 52,5 med 67 mm navhål.Men 6,5″ är kanske för brett för is-däck? Går ju alltid att sträckläsa WOWs plåtfälgskatalog på 84 sidor…

6,5″ Funkar, men hittar du smalare så blir d bättre och betydligt mycket lättare att blåsa ut däcket på fälgen. Det går ju även att lösa med en innerslang.

/K – åker 6,5″ VW-fälg 5/100 på gamm’sti’n

Pedersen
                              Deltagare

Sista budet (har plöjt igenom hela katalogen):

Suzuki SX-4
                                6Jx16, 5×114.3, offset 50, navhål 60mm

Davve
                                Deltagare

Härlig tråd.. jag vill oxå ha isdäck till min.. Så forska på Lefty & Pedersen 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.