SSC Allmänt snack Allmänt småprat Isen och dess hållbarhet.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Plura
    Deltagare

Jag ska ev. ut och prova rallydubben i helgen.

Hur tjock bör isen vara för att man ska våga ge sig ut med bilen??
      Letade lite i gammla trådar och hittade denna länken:

http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html#RTFToC1

Men eftersom man inte har doktorerat i mattematik är detta över min förmåga.

Jag vet att frågan är lite av typen ”hur långt är ett snöre” (Jerrys favorit :+ ).

Men kan någon ge ett riktmärke??

/Pelle – vill inte hamna i plurret

SecretAgentMan
      Deltagare

Ut och mät först INNAN du åker (över hela banan naturligtvis), och har någon annan redan gjort det, litar du på han/henne?

/J

SecretAgentMan
        Deltagare

30 cm är ju inte fel att ha under bilen.

/J

Mats
          Deltagare

Jag håller med. Minst 25cm kärnis. Gärna 30cm. Sen beror det ju på hur fort du åker. Ju fortare desto större ”slitage” på isen. Så om du ska åka riktigt fort så behöver du nog lite mer än 30cm.

Tänk också på ställen där vattnet strömmar mycket. Av och pårinning till insjöar. Sund och liknande vid havet. Det kan skilja otroligt mycket beroende på hur mycket vattnet strömmar. Det är mao en jävla massa saker som inverkar.

M/uppvuxen på en ö utan fasta förbindelser…
            Regionsansvarig Göteborg

Plura
            Deltagare

Det mättes igår och isen var åtminstonne 20cm runt om de ställen det mättes på.

Det ska troligtvis skottas ikväll med en fyrhjuling för att få undan snön så det kan bli lite mer tills på söndag. men det ser mörkt ut att det ska växa 5-10 cm till.

Blir kanske att vänta tills isträffen uppe i surahammar.

Skit att man ska bo i småland.

/Pelle

Lefty
              Deltagare

30cm är helt godkänt förutsatt att det är det över hela körbanan.

Här är folk vettiga iaf… på zatzy pratar snorungarna om att de kört på 10cm, det vill jag syna!!!

Kärnis är att rekommendera och ett sätt att få isen att växa lite bättre är att börja med att köra bort snön som ligger på isen. Det är som ett täcke som sölar ner isväxten.

Såhär gjorde vi : http://www.bylle.se/_galleri/album/28 – Och efter ett tag så skiljde det många cm mot för ställen där vi inte tagit bort snön. Vi hade bråttom med att få köra 😉

Mats
                Deltagare

Det mättes igår och isen var åtminstonne 20cm runt om de ställen det mättes på.Det ska troligtvis skottas ikväll med en fyrhjuling för att få undan snön så det kan bli lite mer tills på söndag. men det ser mörkt ut att det ska växa 5-10 cm till.Blir kanske att vänta tills isträffen uppe i surahammar.Skit att man ska bo i småland./Pelle

Om ni har mycket snö på isen och vet att det skall vara kallt länge till (åtminstone -10) så kan ni ju släppa upp vatten på isen. Snön som ligger väger ganska mycket och om ni borrar lite hål på strategiska platser så kan ni blöta igenom snön och då fryser det ju mycket bättre.
                  Men det finns ju en liten hake. Blir det inte kallt efter ni släppt upp vattnet så har ni bara en massa snösörja och vattnet som sen rinner ner i hålen ni borrade gör att hålen växer (kan bli uppemot 1m i diameter).
                  Eller så hyr ni en pump och pumpar upp en massa vatten under natten då det är kallt. Finns många tricks för att kunna åka på isen…

M/som provat alla tricks, samt fått en massa stora hål i sin tilltänkta isbana.:D
                  Regionsansvarig Göteborg

Plura
                  Deltagare

Blir det inte bilkörning så kanske man får nöja sig med korven och kanske lite cross körning.

Riktigt kul att köra cross med riktiga däck på isen, men man är ju inte född kamikaze dåre så jag brukar nöja mig efter 2-3 varv innan man blir övermodig.

/Pelle – hoppas på istid

Lefty
                    Deltagare

Det du beskriver Mats är något man brukar kalla för ”svartis”. Jag personligen skulle inte rekommendera att göra något sådant. De blir fort en hel del vatten och när de fryser får man en s k dubbelis, med ett mellan lager som det är hel del vatten i. När man sedan kör över det så kan de bli rätt tråkigt o fort blött om de inte fryst ihop helt. Detta brukar ta en hel del tid och man får ju be till gudarna att de ska bli kallt många dagar framöver.

Jag har varit med en som kört igenom dubbelis pga av enorma mängder flödvatten som kommit in på isen. Det var inte kul och de var riktigt tur att inget på bilen gick sönder för den is som var på topp var tjock och hård.

Den här metoden fungerar väl men glöm för bövelen inte att borra 1-2dm för att se så all ”dubbelis” har fryst ihop. Man vill inte gå igenom, sitta fast med sin bil ;( Sen får man inte glömma att det är skillnad på is och is! Svartisen har inte samma bärighet som kärnisen.

Det är bättre att vänta och låta isen växa den naturliga vägen. Tipset som jag gav tidigare anser jag vara bättre… ut o ploga din bana, mät sedan några dagar efter så ska du se att den har växt en hel del mer.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.