› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › isen redan runt 3 dm..
- Detta ämne har 38 svar, 4,435 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 5 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
23 november, 2008 kl. 21:18 #118941
Carpe_Me
DeltagareMen i helvette, den parkeringen vid simhallen hade jag helt glömt bort.
Faen! Jag som har bråkat om utrymme på dom andra parkeringarna med fjuniga fuckos i gammla äckel volvos och det har alltid slutat med att jag dragit med rädsla för att få en surförti som nytt kylaremblem på bilen.Föresten, var kör ni med för lyfttryck i sulorna?
Första snö repan var med sommarsulor, 3,2 fram och 3,0bak, gick helt ok.
Andra repan blev vintersulorna med blandat tryck 1,9 till 2,6 och det kan man ju inte rekommendera.Nu kör jag 2,3 fram och 2,4 bak och bilen har nästan rällsbuss karaktär tills mätaren slår över till 3001rpm och 1,4bar innfinner sig i motorn och stressar helvette }(
24 november, 2008 kl. 09:22 #118950TKarlsson
DeltagareLapplands-Väsby 😛
Allt norr om Slussen är lappland, och där hittar man inte utan karta!Är det inga rallybilar i söderort som vill leka? =)
Ang. däcken kör jag med 2,2 fram och 2,3 bak.
24 november, 2008 kl. 09:22 #118946TKarlsson
DeltagareLapplands-Väsby 😛
Allt norr om Slussen är lappland, och där hittar man inte utan karta!Är det inga rallybilar i söderort som vill leka? =)
Ang. däcken kör jag med 2,2 fram och 2,3 bak.
24 november, 2008 kl. 10:11 #118937NickeH
DeltagareSnöade fint här i skellefteå under helgen ca 10cm. Nu väntar man bara på isdäcken jag beställt. Sen blir det ut på isen o leka. Förmodligen det roligaste man gör med en impreza är på is.
24 november, 2008 kl. 10:11 #118938NickeH
DeltagareSnöade fint här i skellefteå under helgen ca 10cm. Nu väntar man bara på isdäcken jag beställt. Sen blir det ut på isen o leka. Förmodligen det roligaste man gör med en impreza är på is.
24 november, 2008 kl. 21:03 #118942Carpe_Me
DeltagareSåja då har man testat den där lilla parkeringen i video snutten då, gillar man att åka i en cirkel så var den ok. Men bytte i alla fall trycket i sulorna nu, 2,1 fram och 1,9 bak blev det, ska labba lite mer med det snart men den går jävligt stabilt i alla fall sånär som på att fronten plogar värre än en plogbil. Fast å andra sidan så är det inte så konstigt att den plogar, dubbarna är totalt nerslipade och finns bara för synsskull, killen som köpte vintersulorna tänkte nog på sommardäck och köpte 205 breda fanskap, bara jag puttar på bilen så glider den iväg 😀
MEN KUL ÄR DET 😀
24 november, 2008 kl. 21:03 #118940Carpe_Me
DeltagareSåja då har man testat den där lilla parkeringen i video snutten då, gillar man att åka i en cirkel så var den ok. Men bytte i alla fall trycket i sulorna nu, 2,1 fram och 1,9 bak blev det, ska labba lite mer med det snart men den går jävligt stabilt i alla fall sånär som på att fronten plogar värre än en plogbil. Fast å andra sidan så är det inte så konstigt att den plogar, dubbarna är totalt nerslipade och finns bara för synsskull, killen som köpte vintersulorna tänkte nog på sommardäck och köpte 205 breda fanskap, bara jag puttar på bilen så glider den iväg 😀
MEN KUL ÄR DET 😀
26 november, 2008 kl. 08:31 #118957Fredde08
DeltagareMina däck är som nya nästan 🙂
Hakka 4orGår mest sidledes för mig 🙂
26 november, 2008 kl. 08:31 #118960Fredde08
DeltagareMina däck är som nya nästan 🙂
Hakka 4orGår mest sidledes för mig 🙂
27 november, 2008 kl. 13:25 #118961MagicMike
DeltagareEftersom denna tråden verkar ha spårat ur lite, och mer handlar om folks ’dagböcker’ den första snön. Så fyller jag på med en fråga.
Jag har en 02 WRX, och jag har nog aldrig haft så kul på snön någongång. Fyfasen vad bra den går. Kör med nya dubbdäck och det är ju skitnice.
MEN, en fråga. Hur fungerar egentligen kraftöverföringen ?
Om man mjukkör, så går den som på räls, som nån sa här ovan, det varken överstyr eller understyr, men ifall man planterar pjäxan i pannrummet, då kommer rumpan ut i varenda kurva.
Det är precis som att den diffar vid acceleration, gör den det ?
Men detta kräver lite vana, för att om man nu vill hålla bilen på ställ, så krävs det ju att pjäxan ständigt är i botten, för minsta lilla man lättar på gasen, så så kommer ju rumpan in igen.
Och om man då vill hålla den på ställ, så efter ett par sekunder så börjar det gå ruskigt fort.
Ettans växel är ju inte mycket att köra på, då studsar det bara på varvstoppet. Så tvåan försöker jag köra på, men fegar ur när det är dax att lägga i trean.
Trean + bilen på ställ känns lite sådär faktiskt… bär det av vägen då, då bär det av ordentligt !Men ack så skoj det är.
Men jag kan bara tråna efter en STI med ställbar diff, fyfasen vad underbar det måste vara !
//Mike
27 november, 2008 kl. 13:25 #118962MagicMike
DeltagareEftersom denna tråden verkar ha spårat ur lite, och mer handlar om folks ’dagböcker’ den första snön. Så fyller jag på med en fråga.
Jag har en 02 WRX, och jag har nog aldrig haft så kul på snön någongång. Fyfasen vad bra den går. Kör med nya dubbdäck och det är ju skitnice.
MEN, en fråga. Hur fungerar egentligen kraftöverföringen ?
Om man mjukkör, så går den som på räls, som nån sa här ovan, det varken överstyr eller understyr, men ifall man planterar pjäxan i pannrummet, då kommer rumpan ut i varenda kurva.
Det är precis som att den diffar vid acceleration, gör den det ?
Men detta kräver lite vana, för att om man nu vill hålla bilen på ställ, så krävs det ju att pjäxan ständigt är i botten, för minsta lilla man lättar på gasen, så så kommer ju rumpan in igen.
Och om man då vill hålla den på ställ, så efter ett par sekunder så börjar det gå ruskigt fort.
Ettans växel är ju inte mycket att köra på, då studsar det bara på varvstoppet. Så tvåan försöker jag köra på, men fegar ur när det är dax att lägga i trean.
Trean + bilen på ställ känns lite sådär faktiskt… bär det av vägen då, då bär det av ordentligt !Men ack så skoj det är.
Men jag kan bara tråna efter en STI med ställbar diff, fyfasen vad underbar det måste vara !
//Mike
28 november, 2008 kl. 07:33 #118947TKarlsson
DeltagareKänner mig skyldig till dagboken. Sorry. 😛
Jag kör en WRX 05, och upplever samma sak som du. Brassar man på så kommer rumpan ut. När man tittar på GT:n så ser det ut som om framdäcken sticker iväg istället.
Detta kanske beror på hjulinställningar iof. Eller kanske viktfördelningen. Nu är det bara jag som spekulerar, och jag har ingen som hälst fakta bakom mig. 🙂Kanske finns det någon som har bra koll på detta, jag blev också nyfiken 🙂
Fast, vad ska man med den ställbara diffen till om rumpan ändå kommer ut när man gasar lite?
28 november, 2008 kl. 07:33 #118951TKarlsson
DeltagareKänner mig skyldig till dagboken. Sorry. 😛
Jag kör en WRX 05, och upplever samma sak som du. Brassar man på så kommer rumpan ut. När man tittar på GT:n så ser det ut som om framdäcken sticker iväg istället.
Detta kanske beror på hjulinställningar iof. Eller kanske viktfördelningen. Nu är det bara jag som spekulerar, och jag har ingen som hälst fakta bakom mig. 🙂Kanske finns det någon som har bra koll på detta, jag blev också nyfiken 🙂
Fast, vad ska man med den ställbara diffen till om rumpan ändå kommer ut när man gasar lite?
27 december, 2008 kl. 17:04 #118931Adam K
DeltagareÄr den det någonstans nu? Gärna söder om Gällivare!
Fyll på med info! Vill köra!! Nu!!! 😀28 december, 2008 kl. 23:20 #118952grevtech
Deltagaresöder om gällivare??
kan säga att i hofors(mellan gävle/falun). så är isen lite över två decimeter.
så mao inge problem att åka, var ut klockan 9 i morse och tog första turen med subban, sen vart de några fler vändor på eftermiddan. riktigt härligt med lite isåka och grilla falukorv. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.