› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › IT-muppar – HTPC
- Detta ämne har 45 svar, 2,129 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2005 kl. 13:58 #9148
SecretAgentMan
DeltagareHalloj!
Jag har äntligen fått ur tummen och släpat in en pc i vardagsrummet…tanken är att ersätta xboxen som mediaspelare, satellitmottagaren och dvdspelaren, och få sjukt bra bildkvalitet, inspelning till disk och annat kul på köpet.
Hårdvaran är någorlunda specad redan, det blir ett DVinechassie, med en gammal Barton 2500 – grafikkortet är ett gammalt nvidia quadro 4 med dubbla dacar och 2 dvi ut, alt. byts detta ut senare mot ett 6600GT som tydligen skall fungera riktigt bra till video.
Twinhan verkar ha ett trevligt kort med CA-modul och fjärr…frågan är om det lirar med tilltänkta Media Center Edition med programlistor, etc – och framför allt, lirar det med Canal Digitals utbud och system?
Det är ju ett litet generationsskifte på G med hdtv från parabolleverantörerna, men det blir ett senare bekymmer vad gäller kort (ett angenämnt sådant :D).Anledning att det blir pyttemjuks MCE är för att hålla WAF* på en vettig nivå – det är provkört, och Madde har gett tummen upp. 😀
/J
* Wife Acceptance Factor
11 december, 2005 kl. 19:26 #102680SecretAgentMan
DeltagareNja, det enda osäkra är just satellitmottagningen – annars lirar allt klockrent, bildkvaliteten man får är *riktigt* bra, och då kommer jag från en rätt go’ dvd (panasonic s97, 720p/1080i via hdmi).
Det blir nog ett Twinhankort och en camodul, vi jobbar ju inom IT, eller hur Mats? 😀
/J – skriver detta på 100″ i 1280×720, med ett avsnitt av Sopranos precis färdigkikat.
11 december, 2005 kl. 19:29 #102714m_thread
DeltagareOj oj oj, här skulle jag kunna skriva spaltmeter efter spaltmeter med tips och råd. Men det bästa är att försöka hitta ett forum som enbart behandlar ämnet.
Exempel på ett sådant om man snackar Microsoft MCE är http://www.thegreenbutton.com
Mediaportal som är open source och helt gratis hittar man på http://mediaportal.sourceforge.net
Bästa tv-kortet(DVB-T/S/C) hittar man på http://www.firedtv.com
/Fredrik
11 december, 2005 kl. 19:31 #102715m_thread
DeltagareSnip…
Det blir nog ett Twinhankort och en camodul…
Snip…Jag skulle INTE köpa det tv-kortet dock…
/F
11 december, 2005 kl. 19:43 #102710pannan
DeltagareHTPC är helrätt. Dock bygger jag hellre ihop en själv än att köpa en färdig ifrån butik.
11 december, 2005 kl. 19:48 #102681SecretAgentMan
DeltagareHäpp, MCE är no-go som det verkar, vilket är lite trist när man har det gratis via msdnabonnemanget på jobbet. CI-prytteln för betalkanaler stöds tydligen icke.
Men det verkar det göra i meedio och mediaportal.
M_thread – Varför inte Twinhankortet, det ser ju ut att vara precis det man söker?
/J
11 december, 2005 kl. 20:13 #102716m_thread
DeltagareFörst, MCE är den helt klart bästa htpc lösningen idag. Kvalitén och användbarheten i denna programvara är extremt bra. Allra bäst blir den med den tillhörande fjärrkontrollen.
Det är bara på en viktig punkt som MCE brister, just det, den klarar bara FTA*. Det finns idag ingen publik lösning för att använda CI* och CAM* och MCE ihop, men det är saker på G…Mediaportal är open source och gratis. Grundaren ’Frodo’ var den som startade XBMC projektet. Tyvärr så är kvalitén på denna programvara delvis riktigt skitdålig. Man orkar inte med hängningar och annat jobbigt då man vill kolla på film eller tv… Idén är bra, men genomförandet är sämre. En annan sak med MP är att den tenderar att svälla från att vara ett rent video/tv/audio system, till att bli ett system som innehåller allt från tetris till matrecept. Satsa på core htpc funktionalitet och hög kvalité istället tycker jag.
Det finns ytterligare programvaror för att kolla på/spela in tv, men ingen annan har gjort något större intryck på mig än.
Vad gäller TV-Kort så har jag prövat ett antal olika, alla kort har sina för och nackdelar. Efter att själv testat=köpt ett antal digitala tv-kort för DVB-T* så hittade jag FireDTV. Denna firewirebaserade lösning slog alla tidigare på fingrarna ordentligt, mottagning, kanalbyten, bildkvalite, installation mm mm. FireDTV klarar att köra med CAM i Mediaportal m fl. Priset är lite högre dock…
Lexicon för ickenördar…
*XBMC = XBox Media Center
*FTA = Free To Air = Okodad tv
*CAM = Conditional Access Module = PCMCIA standard för smartcards
*CI = Common Interface = Interfacestandard för CAM
*DVB-T = Markbunden digitaltv = Boxer/Fredrik
11 december, 2005 kl. 20:21 #102713Patrik.L
DeltagareWell Jerry! ta kontakt med mig på msn när du kommer in!
jag sitter och bygger/reparerar/utför service på HTPC’s hela dagarna istortsett.
//Patrik – som nyss kom hem.12 december, 2005 kl. 05:24 #102682SecretAgentMan
DeltagareHmmm http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=FLDTV-SCI kan ju vara intressant, det kortet verkar ha stöd i alla gränssnitten mer eller mindre, och den dagen det blir HD-sändningar med mpeg4 så kommer det fungera.
Det blir lite dyrare än med Twinhankortet, men folk verkar jäkligt nöjda med det.
Patrik – Vi får tjöta lite senare idag. 🙂
/J – sitter med 1000 rader excel och sorterar, morronjobb en måndag? 😀
12 december, 2005 kl. 08:25 #102717m_thread
DeltagareJerry, precis den produkten var det jag talade om 🙂
/Fredrik
12 december, 2005 kl. 08:31 #102683SecretAgentMan
DeltagareHmmm…med det kortet blir det till att hitta ett chassie som passar i racket, ser bra ut och har en 3,5″-plats på framsidan…dagens i-landsproblem är hittat! 😀
…för jag antar att irögat sitter i 3,5″-enheten, och kräver att man har fri sikt till det.
/J
12 december, 2005 kl. 09:45 #102718m_thread
DeltagareJerry,
det finns en annan produkt i samma serie som är en standalone låda.Men ir-problemet blir ett ickeproblem om du köper en MCE fjärris. Fjärren som följer med Fire/FloppyDTV är av lite mindre bra kvalitet, i alla fall så känns den rejält plastig. MCE fjärren däremot känns förbannat stabil, med belysning av knappar och otrolig räckvidd mm. Om du väljer att köra MCE eller Mediaportal så funkar MCE fjärrisen perfekt, och har alla knappar på rätt ställe sas.
Nu har det inte diskuterats i denna tråd om andra saker man bör tänka på när man bygger en htpc, men mitt tips är att jaga tysta komponenter. Allt från nätagg till hårddisk, grafikkort och cpu kylning gör att ljudnivån lätt blir irriterande hög, en riktig WAF killer. Om man ser till att skaffa tysta komponenter och ett moderkort utan fläkt på chipsetet och stöd för S3 standby så kan det bli riktigt trevligt.
/Arvidsson No2 🙂
12 december, 2005 kl. 10:40 #102684SecretAgentMan
DeltagareKlart det är rätt komponenter i lådan, fattas bara. 😉 Grafikkortet skall få en annan kylare, annars är den tvärtyst.
http://www.hembiopc.se verkar ha en del skit ™ med…och det verkar finnas erfarenhet om vad som lirar eller inte, skall tjöta lite mer med honom.Mera fallgropar, alla abonnemangskort passar inte i CA-moduler…men som tur är så valde jag en forcebox för att få svideo ut när det begav sig, och kortet till den boxen är inte låst.. 😀
/J
12 december, 2005 kl. 19:50 #102685SecretAgentMan
DeltagareNya bud, nu lutar det åt Technotrend DVB-S 1.6 Premium med CI-modul och conax cam. 🙂 Är det bara så bra som det verkar så blir det här klockrent!
Mpeg2 på kortet, vilket lastar av burken och den dagen det sätts en standard på vad man skall skicka ut så kan man låta kortet skicka dataströmmen vidare till lämplig mjukvara.
Lite dyrare blir det, men samtidigt en snyggare installation än med FireDTV, och sådant gillar jag. :9Fjärrlösningen då – imon verkar poppis, men jag är inte helt säker på den där mottagaren/volymknappen..
/J
13 december, 2005 kl. 08:16 #102686SecretAgentMan
DeltagareMCE-fjärren känns verkligen kanon – jag måste kika ifall den går att använda med Girder, eller om det rent av finns ett plugin till Meedio (har kört det lite, och fått till dvd-spelning riktigt klockren med Nvidias dvd-decoder).
Annars skulle imons gamla ”inside”-version rocka (starta pc:n från fjärren…mmmm), men den har utgått ur sortimentet och ersatts av en modell som verkar sakna just start via fjärren.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.