SSC Allmänt snack Allmänt småprat IT-muppar – HTPC

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
  • Författare
    m_thread
    Deltagare

MCE-fjärren känns verkligen kanon – jag måste kika ifall den går att använda med Girder, eller om det rent av finns ett plugin till Meedio (har kört det lite, och fått till dvd-spelning riktigt klockren med Nvidias dvd-decoder).

Mce fjärren är en av de bästa jag testat, även om man räknar in alla ’vanliga’ fjärrkontroller jag haft genom åren, philips pronto, marantz mfl. Räckvidden är helt otrolig, fördelen är att man kan placera receivern långt från chassit, tex högre upp ovanför plasman.

Annars skulle imons gamla ”inside”-version rocka (starta pc:n från fjärren…mmmm), men den har utgått ur sortimentet och ersatts av en modell som verkar sakna just start via fjärren.

Att starta pc:n via fjärren blir ett ickeproblem om man aldrig stänger av burken. Använd S3 suspend/standby mode istället, fjärren kan då utan problem väcka upp burken på ca 5 sekunder. En annan fördel med standby är att schemalagda inspelningar kan starta -> spela in program -> supendera burken automagiskt.

/F

SecretAgentMan
      Deltagare

Sant. 🙂

En 32″ LCD-burk att komplettera med blir nästan ett krav när man får in tv:n i pc:n (saknar s-video ut på graffet, men har 2 dvi)…att byta graffe känns inte direkt aktuellt, och att mata ut med svideo känns bara ”fel” nu när HDTV är i startgroparna (finns redan på canal+).

Gött med lite feedback, man får tacka!

/J

Manor
        Deltagare

Är det fortfarande inte lite tidigt att köra HTPC?
          Själv så kör jag en Sony DVD-recorder som fungerar kanonbra ihop med TV och projektor. 160Gb disk ger en j-kla massa inspelade timmar, och bilden ut med progressivkomponent är kalasbra. Den startar snabbt, och är mindre strulig än en ordinär videobandspelare.

Mitt intresse är dock främst film, och det lär väl vara annorlunda om man vill spela spel etc. via hdtv eller projektor.

mvh Mats N

SecretAgentMan
          Deltagare

Efter en hel del testkörning (och surfande) så verkar det kristallisera sig en smula.

* Burken är iskruvad i ett D.Vine 5 chassie (naturligtvis liiiite för djupt för mitt rack), tyst efter lite pill och stilrent.

* En MCE-fjärr är inhandlad (Dustinhome levererade idag).

* Mediaportal rullar och går hemma, med ett par små buggar dock (dvd-menyer fungerar icke att klicka i).

* Ett Technotrend Premiumkort med CI-modul och CAM är på väg, med lite tur är helgens dödtid räddad. 😀 För att få allt det att lira med EPG-listor, helst inne i MP, känns som ett projekt. 😀

…det här med lcd-tv, om man har lite speciella krav på pixelmappning och annat är icke att leka med. 😮

/J

SecretAgentMan
            Deltagare

MCE-fjärren verkar banne mig ha fullt stöd i Mediaportal – rock’n’roll!

pannan
              Deltagare

En sak att tänka på teknikmuppar. Plasma skärmar är fortfarande överlägset om det skall spelas eller användas dator på. LCD tekniken ger ruskigt bra bild men uppdateringsintervallet hänger inte riktigt med vid spelande, tyvärr. Rätt känt fenomen som diskuterats en hel del på olika hembioforum.

SecretAgentMan
                Deltagare

Nja, det är väl precis tvärtom, är det till dator så rockar LCD…enbart den minimala risken för inbränning av statiskt material med plasman gör att valet är solklart?
                  Svärta och behandling av analogt material är verkligen plasmans starka kort.

Matar man en LCD med ”rätt” källa (även om det är rörligt material) kan det bli precis hur bra som helst, och väljer man sedan rätt LCD (LG:s LP1:a är fantastiskt bra!). 😮

/J – vill egentligen ha en högupplöst, helt vanligt tv…meeeeeen, den som väntar på något dyrt..etc.

SecretAgentMan
                  Deltagare

Spel kör man inte i vardagsrummet, trodde vi hade kommit överens om det Pannan. 😀 😛 :+

/J – enstöring

pannan
                    Deltagare

Nja, det är väl precis tvärtom, är det till dator så rockar LCD…enbart den minimala risken för inbränning av statiskt material med plasman gör att valet är solklart?Svärta och behandling av analogt material är verkligen plasmans starka kort.Matar man en LCD med ”rätt” källa (även om det är rörligt material) kan det bli precis hur bra som helst, och väljer man sedan rätt LCD (LG:s LP1:a är fantastiskt bra!). :o/J – vill egentligen ha en högupplöst, helt vanligt tv…meeeeeen, den som väntar på något dyrt..etc.

Nu menade jag så klart spel 😉 vilket jag sade. Nej man spelar i vardagsrummet och inte instängd i en garderob eller i ett sovrum 😀

Precis som när man jämför LCD och DLP projektorer.

bageera
                      Deltagare

Hej!

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag undrar om någon har nåt
                        tips på nåt nät-forum i stil med rejsa.nu’s ”våra gat- och banåkarbilar” där man kan följa ihopbyggandet av diverse HTPC-konfigurationer, för o se vad som funkar resp. inte funkar.

/Johan

SecretAgentMan
                        Deltagare

Prisjakt.nu huserar ett av de mera frekventerade svenska forumen. 🙂
                          …mycket annan Bra Skit ™ i hembioväg kan man hitta förutom det värsta hardcore htpc-mupperiet.

/J

bageera
                          Deltagare

Tackar så mycket för länken! Precis vad jag letade efter! Lycka till med ditt bygge. Tänkte själv sätta igång under julledigheten men behöver samla lite info om vad man skall ha resp. undvika.

/Johan

m_thread
                            Deltagare

Jerry!

Från och med idag så finns det stöd för icke FTA kanaler, dvs betalkanalerna från Boxer via FireDTV i MCE 2005. Än så länge är det beta på firmware och plugin till MCE, men det lär bli tryck på att få grejjorna att funka för de inblandade.

Har inte installerat än, men jag lär göra det strax då jag åker hem. Återkommer med en lite rapport när jag testat.

Edit: Har nu installerat och testat, funkar sjukt bra 🙂

/Fredrik

Practos
                              Deltagare

Jerry!Från och med idag så finns det stöd för icke FTA kanaler, dvs betalkanalerna från Boxer via FireDTV i MCE 2005. Än så länge är det beta på firmware och plugin till MCE, men det lär bli tryck på att få grejjorna att funka för de inblandade.Har inte installerat än, men jag lär göra det strax då jag åker hem. Återkommer med en lite rapport när jag testat.Edit: Har nu installerat och testat, funkar sjukt bra 🙂/Fredrik

behövs ett capturekort/tvkort om man kör med FireDTV?

m_thread
                                Deltagare

FireDTV är ett tvkort. Men det använder Firewire(IEEE 1394) för kommunikationen med datorn, det vanligaste är ju annars PCI.

/Fredrik

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.