SSC Allmänt snack Allmänt småprat IT-muppar – HTPC

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    Practos
    Deltagare

ok, om man vill spela in flera kanaler samtidigt…vad behövs?

m_thread
      Deltagare

Det som behövs är flera tv kort, någon programvara som stödjer flera kort, och en dator förståss 🙂

Det finns idag ingen publik lösning för att låta flera tv-kort använda samma abonnemangskort(Boxer/CD/Viasat etc) med hjälp av enbart mjukvara. Däremot finns det flera hårdvarulösningar för cardsharing att köpa.

När det gäller mjukvara för att titta på och spela in tv på datorn så finns det flera, en del mycket bra, andra mindre bra.
        Kolla på http://www.team-mediaportal.com/, gratis och hyffsat bra, klarar fler än ett tv-kort utan problem.
        Ett annat är Microsofts Windows XP Media Center Edition 2005, klart mest lättanvänt och stabilt, men stödjer enbart två tv-kort.

Lycka till och Gott Nytt År!

/Fredrik

Manor
        Deltagare

Hur har det gått med ”media-PC:n” Jerry? Jag funderar jag också lite då och då. Jag kör just nu en Sony DVD-recorder med 160Gb disk som kör via komponent (progressivt) till min LG DLP-projektor samt till min gamla bakprojektor-TV. TV:n börjar bli rejält sliten, så den ska väl bytas mot något HD-ready platt (plasma, LCD)…och då kanske man ska slå till med dator i vardagsrummet :).

I samband med att jag beställde en Xbox 360 till sonen så passade jag på och beställa en ny hembioreceiver till mig själv ;). Det blev en Pioneer AX2AV som verkar ha det mesta som jag önskar idagsläget (inkl. iPod-koppling :9).

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

Hur är det med HTPC:n Jerry?

Har du hunnit köpa en ny TV än? Jag håller själv på att spana runt, och tror mig ha hittat något som kan bli intressant :).

mvh Mats N

SecretAgentMan
            Deltagare

Jovars Mad-Mätz, det rockar! 😀 Men just tv-biten är fortfarande inte startad på allvar, mest för att jag har fattat tycke för MCE (M$ pryttlar), och i den finns det inget som lirar för DVB-S med CI (digitaltv, satellit med abonnemangskort på svenska)…än…

Men som dvd, och mediaspelare av alla slag är det mycket geschwinnt – kvaliteten som dvduppspelare är nästan bara det själ nog att köra en pc i vardagsrummet.

🙂

/J

SecretAgentMan
              Deltagare

…det blev en Samsung 32″ LCD, som matas med 1360×768 via VGA (nästan alla lcd-apparater kör 1366×768, få tar emot den upplösningen, och nästan lika få grejar 1360×768 korrekt, och i stort sett inga vid DVI) – superb kvalitet.

Svärtan är det enda man saknar från den gamla katodstråleburken, men…det är inte mycket att göra.

/J

Manor
                Deltagare

…det blev en Samsung 32″ LCD, som matas med 1360×768 via VGA (nästan alla lcd-apparater kör 1366×768, få tar emot den upplösningen, och nästan lika få grejar 1360×768 korrekt, och i stort sett inga vid DVI) – superb kvalitet.Svärtan är det enda man saknar från den gamla katodstråleburken, men…det är inte mycket att göra./J

Själv lurar jag lite på ännu en bakprojektor-TV…denna gång en 50″:are från Sony med 3LCD-teknik. Bilden ska vara bra, den är HD-ready och har många ingångar. Film kör jag ju nästan alltid via projektorn, så jag behöver en TV som helst inte ska vara mindre än den 46″:are jag har idag. Prisklassen är också rimlig (18.000:-) jämfört med matchande plasmaskärmar. 40 kg och 40 cm djup låter heller inte så farligt…det nuvarande 5 år gamla åbäket väger drygt 100 kg och är rejält djup.

mvh Mats N

SecretAgentMan
                  Deltagare

Nja, 32:an duger fint som ”monitor”, men riktiga män kör projje Mats. 😀

/J

Manor
                    Deltagare

Nja, 32:an duger fint som ”monitor”, men riktiga män kör projje Mats. :D/J

Japp, projje rulez…men inte dagtid från 06:00 — 23:00 som en ”skvalande” apprat i vardagsrummet…det är där som (bakprojektor)TV:n kommer med i bilden.

Ny receiver (Pioneer AV2AX) är nu levererad och monterad…det blev ett bra lyft :).

mvh Mats N

Practos
                      Deltagare

Någon som vet hur man kan spela upp google video filer på MCE ?

thehook
                        Deltagare

MCE är det bra eller anus? Är det inte bättre med Win XP 64 bitar om man har en sån processor?

Mvh Krooken – går i byggnadstankar…

SecretAgentMan
                          Deltagare

MCE är mer B än A – mycket beror på vad man har för tv-leverantör (finns tuffa lösningar för Boxerfolket bla.a. – kör man satellit är man i stort sett rökt fortfarande), men man kan ju välja att låta bli att pilla in tv i burken (risken är fortfarande överhängande för strul med programlistor och annat kul även om man fått ihop skit som fungerar, det är ju trots allt fortfarande en pc… 😀 ).
                            MCE är ju faktiskt inget annat än ett skal till mediaspelaren, som M$ bara levererar i form av en lätt bantad, specialsydd XP…
                            Mao, funka’ inte på XP64.

Som ren mediaburk i vardagsrummet rockar den (om man inte älskar quicktime…) i alla fall.

/J – har fimpat både xbox och stationär dvd – är karatenöjd.

thehook
                            Deltagare

Hmmm… tänkte inte ha en ren medieburk… den skall kunna fixa lite annat åsså (dammsuga, skala potatis, ja allt det där vanliga) ;).

Så eftersom jag kan få en legal version av XP 64b så blir det nog mer en sån… Funderar på en liten shuttle lösning…

Mvh Krooken

SecretAgentMan
                              Deltagare

…nja, den gör ju allt som en vanlig XP gör med… 😉 Utom att koppla sig mot ett AD eller en domän…det verkar de plockat bort. 😀

Men det ligger en XP bakom skalet. 🙂

/J

thehook
                                Deltagare

Ah… och jag har ju just en egen domän… 😀

MVh Krooken – som just upptävckte att vindrutan har fått en fetspricka… jävla skitkalla landskrälle!! 🙁

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.