› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Jag ska byta växellådsolja!
- Detta ämne har 24 svar, 8,600 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
zoookey.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2007 kl. 17:21 #3689
gotte51
DeltagareJag ska byta växellådsolja!
Hyr många liter går det i orginal växellåda, GT-00:a?
Tack på förhand Mvh Johan
12 april, 2007 kl. 17:32 #60714BVS-Robban
DeltagareInstruktionsboken finns det fakta i annars har jag ett minne att det är ca 3l prick !
/ R
13 april, 2007 kl. 19:27 #60712gotte51
Deltagare3 eller 4 liter?? 🙂
13 april, 2007 kl. 19:30 #60715BVS-Robban
DeltagareJag minns bara att det var hela ”1liters dunkar” inget spill så om jag tänker efter lite var det nog 4liter !
13 april, 2007 kl. 20:03 #60705SecretAgentMan
DeltagareDet stämmer rätt bra med ~4 liter, jag brukar tippa i 3,5 och justera efter stickan, det är sällan man får ut allt ur lådan när den töms.
Kör man med redline shockproof brukar det alltid gå åt lite mer, dels är burkarna på lite mindre än en liter, och oljan i sig är extremt kletig (den sitter kvar överallt där en normal olja rinner av lätt).
🙂
/J
13 april, 2007 kl. 21:07 #60718.zip
DeltagareGör som Sam skriver. Det gjorde jag och det funkade klockrent.
Red line flaskorna innehåller 0.946 liter. Jag tankade i 4 st på en gång + att jag köpte en reserv flaska för säkerhetens skull.
Vet inte om det bara är jag men jag tycker att det är omöjligt att läsa av oljestickan till v-lådan.Höll på att glömma. Spill inte oljan på turbohuset/down-pipen. Jag råkade göra det och det luktade bränd röv i typ 2 veckor 🙂
//.zip
14 april, 2007 kl. 09:30 #60713gotte51
DeltagareSvinbra killar! Tackar för er hjälp! 🙂
14 april, 2007 kl. 13:54 #60706SecretAgentMan
DeltagareLite för mycket är inte farligt alls, och man får upp nivån lite högre på axlarna, bara bra. 🙂
/J
17 juli, 2007 kl. 08:45 #60719MrHankey
DeltagareHar suttit här några dagar och bläddrat igenom allt som har handlat om växellådsoljor. Ska byta olja både fram och bak. Anledningen är att det ibland kan skorra på synkringen när man ska växla till 4ans växel vid hård acceleration. Så istället för att riva lådan tänkte jag börja med det enklaste, att byta olja och hoppas att det löser mina problem 🙂
Har kommit fram till att redline heavy shockproof är fin skit, men iom att jag bor 10 mil norr om polcirkeln är det nog lightweight shockproof som passar mig bättre då den är lite tunnare. Så jag har beställt den oljan till den främre diffen å lådan. Funkar det eller är jag helt ute å cyklar?
Men nu till min egentliga fråga. Har även läst på forumet om hur vissa var tvungen att hälla i speciell lsd olja i sin diff (vad jag läst handlar det om diffen bak, kan det vara en sån diff fram också?) behöver jag bry mig om den tillsatsen i min bakre diff? Eller funkar t.ex redline 75w90 dit bak?
Notera att bilen allt handlar om är en -03 WRX Sti./Henrik
18 juli, 2007 kl. 10:03 #60710Palm
DeltagareHar suttit här några dagar och bläddrat igenom allt som har handlat om växellådsoljor. Ska byta olja både fram och bak. Anledningen är att det ibland kan skorra på synkringen när man ska växla till 4ans växel vid hård acceleration. Så istället för att riva lådan tänkte jag börja med det enklaste, att byta olja och hoppas att det löser mina problem :-)Har kommit fram till att redline heavy shockproof är fin skit, men iom att jag bor 10 mil norr om polcirkeln är det nog lightweight shockproof som passar mig bättre då den är lite tunnare. Så jag har beställt den oljan till den främre diffen å lådan. Funkar det eller är jag helt ute å cyklar?Men nu till min egentliga fråga. Har även läst på forumet om hur vissa var tvungen att hälla i speciell lsd olja i sin diff (vad jag läst handlar det om diffen bak, kan det vara en sån diff fram också?) behöver jag bry mig om den tillsatsen i min bakre diff? Eller funkar t.ex redline 75w90 dit bak?Notera att bilen allt handlar om är en -03 WRX Sti./Henrik
Samma fråga fast det gäller en GT som kommer köras året runt. Kan man få ett expertutlåtande eller ska man gå på castrols rekomenationstabeller.
18 juli, 2007 kl. 10:11 #60707SecretAgentMan
DeltagarePå en bil med lamelldiff bak (Type-R och RA) krävs speciell olja till bakdiffen (även om redline påstår att det går bra med deras shockproof…) – men på GT, WRX och newage-sti så rockar det med vanlig 75-90 i både låda och bakaxel.
/J
18 juli, 2007 kl. 10:39 #60711Palm
DeltagareDå får de bli enligt tabellerna, dock finns det inga uppgifter på nyare bilar iofs står det typ 2.0T awd 98 och framåt så det är ju samma sak dom secret säger.
Castrols olja heter SAF-XO 75W90 och de specar 4 liter i lådan samt 0.8 i bakaxeln. Det står också rekomenderat bytesintervall på 24 månader, undra hur många bilar det är bytt på vartannat år 🙁
18 juli, 2007 kl. 12:42 #60720MrHankey
DeltagareOkej, blev dock lite fundersam med det där du sa SAM om att det inte behöver vara en speciell olja bak när det står så här i service manualen som iför sig är till US Sti -04. Men det borde inte ha någon betydelse.
I den står det iaf så här: CAUTION:
Mechanical LSD oil must be used for STi model.
Recommended gear oil:
Except STi model
GL-5 (75W-90) or equivalent
STi model
Gear oil LSD (Part No. K0904AA080)Man blir ju aldrig klok på dessa oljor 🙂
18 juli, 2007 kl. 12:48 #60708SecretAgentMan
DeltagareDet beror alldeles på vad det är för diffbroms i bakaxeln – mig veterligen finns det inga nya bilar med lamell i europa (är lite osäker på DCCD, men jag har köpt kompletta dccd-6-pet som kommit med Suretrackdiffen bak – vilken är en drevdiff och inte kräver några speciella tillsatser).
I en normal GT eller newage WRX är det inga tvivel – där är det helt vanlig 75-90.
🙂
/J
18 juli, 2007 kl. 12:53 #60721MrHankey
DeltagareOki. Men för mig som inte har en dccd diff (kom väl först -04 till Swe) behöver inte bry mig om den där lsd oljan, eller?
Henrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.