› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › jahapp !!!
- Detta ämne har 22 svar, 1,543 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
Andreas_GT.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2004 kl. 17:31 #2695
Andreas_GT
Deltagaredå har man monterat blitz systemet då 😀 😉
Vilket ljud! Folket i den fullpackade GDS hallen såg jävligt förvånade ut när jag drog igång bilen efter montaget…
såg ut som om dom undrade hur ett jetplan hade kommit in i hallen innan dom fatta att det va subban
😀 🙂11 december, 2004 kl. 18:07 #54023Blocken
DeltagareHärliga tider! Ta mera! 😀
/AB – tystast i V-ås?
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
11 december, 2004 kl. 21:05 #54026Andreas_GT
Deltagarehehe
Det va ifs bra drygt att få bort bultarna ifrån orginalsystemet, dom gick av båda 2 🙁
Så nu fick det bli utan den där fjädern imot downpipen… bara hoppas att det inte läcker 😉
12 december, 2004 kl. 07:24 #54033Niklas
DeltagareSatte du på en ny packning på downpipen mot mellanröret? Annars kommer det läcka där så att du hör ett ”extra” avgasljud under bilen.
12 december, 2004 kl. 10:13 #54027Andreas_GT
Deltagarenej jag satt inte på nån ny packning, men orginal downpipen är ju konformad så den åker in lite i mellanröret för att man ska slippa ha packning där ?
12 december, 2004 kl. 10:28 #54034Niklas
DeltagareTrodde jag också. Fick åka tillbaka till GDSen och dekal på rören igen och trycka dit packningen.
Köp den på Mekonomen för inte allt för mycket pengar (~100kr). Köp den på Subaru för ca 400kr.
Min passade inte direkt på downpipen eftersom downpipens rör var grövre än orginal så det blev till att med fil och andra verktyg få bort ganska mycket av packningen och göra innerdiametern större. Packningen är gjord av typ tunn ståltråd så det går att modifiera den ganska kraftigt. Bara man har ork.
Det går även att ta den gamla packningen men på min orginal downpipe satt den så hårt fast att den gick sönder istället för att lossna.
12 december, 2004 kl. 14:51 #54028Andreas_GT
Deltagareannars finns det ju avgaspasta, det körde jag med mellan blitz rören
30 spänn på biltema 😉12 december, 2004 kl. 14:59 #54015SecretAgentMan
DeltagarePackningen vid downpipen är konisk, och behöver inte bytas – dock skall man se till att den sitter där. 😉
Fjädrarna är till för att det skall kunna flytta lite på sig om avgassystemet hakar i något, utan att utsätta turbon för onödig påfrestning – mao inget livsviktigt, men ramla förbi hos handlarn’ och beställ ett par nya bultar när det passar.
/J
12 december, 2004 kl. 15:01 #54035Niklas
DeltagareNu snackar vi mellanrörsbyte och inte downpipesbyte. Glöm vad jag skrev. Packningen sitter ju kvar på downpipen som du fortfarande använder. Gasa och bli döv! 😛
/N – vuxen nog att byta från BLITZ }(
12 december, 2004 kl. 15:12 #54016SecretAgentMan
DeltagareVuxen = dam hemma som har mer att säga till om än en själv? 😀 :+
/J – lär aldrig växa upp… 😮
12 december, 2004 kl. 20:36 #54029Andreas_GT
Deltagare>Nu snackar vi mellanrörsbyte och inte downpipesbyte. Glöm vad
>jag skrev. Packningen sitter ju kvar på downpipen som du
>fortfarande använder. Gasa och bli döv! 😛
>
>/N – vuxen nog att byta från BLITZ }(På tal om downpipe så har jag en liggandes som jag tänkte montera i samband med ecutec2 modifiering för att slippa strul med laddtrycksspikar.
Följdfråga till SecretAgentMan : Löser ecutec2 detta problem med laddtrycksspikar efter 3″ downpipe montage eller ska man montera en dawes oxå ?!
Följdfråga till valfri person med erfoderlig kunskap 🙂 :
Blitzsystemet låter ju fruktansvärt högt, hur mkt högre ljud blir det om man monterar en 3″ downpipe ? mkt högre eller bara aningen högre ?// lite orolig 🙁
13 december, 2004 kl. 07:26 #54024skytiskapilen
Deltagare>Följdfråga till SecretAgentMan : Löser ecutec2 detta problem
>med laddtrycksspikar efter 3″ downpipe montage eller ska man
>montera en dawes oxå ?!En Tek2, som alltså inte är anpassad specifikt för din bil, kan fungera ändå. Men du bör låta någon(JRM) mappa ordentligt, det är värt de extra lapparna för att få en individuell mapp anpassad efter just din bils förutsättningar. Då ser de också till att du slipper laddtrycksspikar. Om du vill ha tvärstabilt laddtryck är Dawes en lösning men då ska du absolut låta någon(JRM) mappa, den ändrar förutsättningarna ganska drastiskt för orginal-ECUn.
Som alternativ finns en Festoventil som du kan hitta info om på forumet om du söker lite.
/Andreas
– Original Gangster –13 december, 2004 kl. 08:36 #54017SecretAgentMan
DeltagareSå länge övriga pryttlar (luftmassemätaren) är ok är en dawes satt på ~standardtryck en klockren lösning på ditt problem – elaka laddtoppar är betydligt mera farliga.
Det är så många som kör med dawes och avgas på GT:s därute, och gör det med bra resultat (och har gjort det länge) att riskerna får betraktas som i de närmaste obefintliga.
…och skall man vara lite ”elak” kan man konstatera att det är inte alltid (nästan aldrig?) som standardsprutet uppfattar en halvvissen luftmassemätare, och tar således aldrig ned laddtryck och sätter på varvtalsbegränsning…
Så att en dawes skulle vara farlig med avseende på att originalsprutet inte har kontroll på laddtrycket betraktar jag som BS tyvärr.
En ”dawes”, BRA laddtrycksmätare (dyr kvalitetspryl) och en knocklink skulle jag rekommendera dig (och att du kör med standard luftbox, med fräscht standardfilter).
/J
13 december, 2004 kl. 08:39 #54018SecretAgentMan
Deltagare>Följdfråga till valfri person med erfoderlig kunskap 🙂 :
>Blitzsystemet låter ju fruktansvärt högt, hur mkt högre ljud
>blir det om man monterar en 3″ downpipe ? mkt högre eller bara
>aningen högre ?
>
>// lite orolig 🙁Det låter gediget högt med standard grenrör, om man kör utan pluggen i slutröret, jag skulle inte köra så.
Jag har blitzröret, en downpipe från gamla scoobysport och ett 4-2-1 grenrör från Maxim, körs utan pluggen – och det funkar bra, grenröret gör stor skillnad (kostar dock massor med slantar, och kräver ommappning av bilen med)./J
13 december, 2004 kl. 08:44 #54036Niklas
Deltagare>Vuxen = dam hemma som har mer att säga till om än en själv?
Antingen det eller behöver jag inte ta till stora utblås för att låtsas vara ungdom eftersom jag fortfarande är på rätt sida 30. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.