SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor jahapp !!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2695
    Andreas_GT
    Deltagare

      då har man monterat blitz systemet då 😀 😉

      Vilket ljud! Folket i den fullpackade GDS hallen såg jävligt förvånade ut när jag drog igång bilen efter montaget…

      såg ut som om dom undrade hur ett jetplan hade kommit in i hallen innan dom fatta att det va subban
      😀 🙂

      #54023
      Blocken
      Deltagare

        Härliga tider! Ta mera! 😀

        /AB – tystast i V-ås?

        Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

        #54026
        Andreas_GT
        Deltagare

          hehe

          Det va ifs bra drygt att få bort bultarna ifrån orginalsystemet, dom gick av båda 2 🙁

          Så nu fick det bli utan den där fjädern imot downpipen… bara hoppas att det inte läcker 😉

          #54033
          Niklas
          Deltagare

            Satte du på en ny packning på downpipen mot mellanröret? Annars kommer det läcka där så att du hör ett ”extra” avgasljud under bilen.

            #54027
            Andreas_GT
            Deltagare

              nej jag satt inte på nån ny packning, men orginal downpipen är ju konformad så den åker in lite i mellanröret för att man ska slippa ha packning där ?

              #54034
              Niklas
              Deltagare

                Trodde jag också. Fick åka tillbaka till GDSen och dekal på rören igen och trycka dit packningen.

                Köp den på Mekonomen för inte allt för mycket pengar (~100kr). Köp den på Subaru för ca 400kr.

                Min passade inte direkt på downpipen eftersom downpipens rör var grövre än orginal så det blev till att med fil och andra verktyg få bort ganska mycket av packningen och göra innerdiametern större. Packningen är gjord av typ tunn ståltråd så det går att modifiera den ganska kraftigt. Bara man har ork.

                Det går även att ta den gamla packningen men på min orginal downpipe satt den så hårt fast att den gick sönder istället för att lossna.

                #54028
                Andreas_GT
                Deltagare

                  annars finns det ju avgaspasta, det körde jag med mellan blitz rören
                  30 spänn på biltema 😉

                  #54015
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Packningen vid downpipen är konisk, och behöver inte bytas – dock skall man se till att den sitter där. 😉

                    Fjädrarna är till för att det skall kunna flytta lite på sig om avgassystemet hakar i något, utan att utsätta turbon för onödig påfrestning – mao inget livsviktigt, men ramla förbi hos handlarn’ och beställ ett par nya bultar när det passar.

                    /J

                    #54035
                    Niklas
                    Deltagare

                      Nu snackar vi mellanrörsbyte och inte downpipesbyte. Glöm vad jag skrev. Packningen sitter ju kvar på downpipen som du fortfarande använder. Gasa och bli döv! 😛

                      /N – vuxen nog att byta från BLITZ }(

                      #54016
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Vuxen = dam hemma som har mer att säga till om än en själv? 😀 :+

                        /J – lär aldrig växa upp… 😮

                        #54029
                        Andreas_GT
                        Deltagare

                          >Nu snackar vi mellanrörsbyte och inte downpipesbyte. Glöm vad
                          >jag skrev. Packningen sitter ju kvar på downpipen som du
                          >fortfarande använder. Gasa och bli döv! 😛
                          >
                          >/N – vuxen nog att byta från BLITZ }(

                          På tal om downpipe så har jag en liggandes som jag tänkte montera i samband med ecutec2 modifiering för att slippa strul med laddtrycksspikar.

                          Följdfråga till SecretAgentMan : Löser ecutec2 detta problem med laddtrycksspikar efter 3″ downpipe montage eller ska man montera en dawes oxå ?!

                          Följdfråga till valfri person med erfoderlig kunskap 🙂 :
                          Blitzsystemet låter ju fruktansvärt högt, hur mkt högre ljud blir det om man monterar en 3″ downpipe ? mkt högre eller bara aningen högre ?

                          // lite orolig 🙁

                          #54024
                          skytiskapilen
                          Deltagare

                            >Följdfråga till SecretAgentMan : Löser ecutec2 detta problem
                            >med laddtrycksspikar efter 3″ downpipe montage eller ska man
                            >montera en dawes oxå ?!

                            En Tek2, som alltså inte är anpassad specifikt för din bil, kan fungera ändå. Men du bör låta någon(JRM) mappa ordentligt, det är värt de extra lapparna för att få en individuell mapp anpassad efter just din bils förutsättningar. Då ser de också till att du slipper laddtrycksspikar. Om du vill ha tvärstabilt laddtryck är Dawes en lösning men då ska du absolut låta någon(JRM) mappa, den ändrar förutsättningarna ganska drastiskt för orginal-ECUn.

                            Som alternativ finns en Festoventil som du kan hitta info om på forumet om du söker lite.

                            /Andreas

                            – Original Gangster –

                            #54017
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Så länge övriga pryttlar (luftmassemätaren) är ok är en dawes satt på ~standardtryck en klockren lösning på ditt problem – elaka laddtoppar är betydligt mera farliga.

                              Det är så många som kör med dawes och avgas på GT:s därute, och gör det med bra resultat (och har gjort det länge) att riskerna får betraktas som i de närmaste obefintliga.

                              …och skall man vara lite ”elak” kan man konstatera att det är inte alltid (nästan aldrig?) som standardsprutet uppfattar en halvvissen luftmassemätare, och tar således aldrig ned laddtryck och sätter på varvtalsbegränsning…

                              Så att en dawes skulle vara farlig med avseende på att originalsprutet inte har kontroll på laddtrycket betraktar jag som BS tyvärr.

                              En ”dawes”, BRA laddtrycksmätare (dyr kvalitetspryl) och en knocklink skulle jag rekommendera dig (och att du kör med standard luftbox, med fräscht standardfilter).

                              /J

                              #54018
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                >Följdfråga till valfri person med erfoderlig kunskap 🙂 :
                                >Blitzsystemet låter ju fruktansvärt högt, hur mkt högre ljud
                                >blir det om man monterar en 3″ downpipe ? mkt högre eller bara
                                >aningen högre ?
                                >
                                >// lite orolig 🙁

                                Det låter gediget högt med standard grenrör, om man kör utan pluggen i slutröret, jag skulle inte köra så.
                                Jag har blitzröret, en downpipe från gamla scoobysport och ett 4-2-1 grenrör från Maxim, körs utan pluggen – och det funkar bra, grenröret gör stor skillnad (kostar dock massor med slantar, och kräver ommappning av bilen med).

                                /J

                                #54036
                                Niklas
                                Deltagare

                                  >Vuxen = dam hemma som har mer att säga till om än en själv?

                                  Antingen det eller behöver jag inte ta till stora utblås för att låtsas vara ungdom eftersom jag fortfarande är på rätt sida 30. 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.