SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor jahapp !!!

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

…nej, men klistermärken å andra sidan… 😉 :+

/J – såg ett öppet mål, gjorde homerun, etc. 😀

P.S. Du får sluta med det där Äljen, jag kan inte motstå sådana passningar. 😀 😉 *kjampålää*

skytiskapilen
      Deltagare

Fair enough SGM. Men nu gällde det en eventuell TEK2 och DP byte. Då tror jag inte att han kommer köra på orginal laddtryck. Följdaktligen står jag kvar med min rekomendation att mappa individuellt om du ändå ska ha TEK2 och ny DP. Om du bara vill ha ett stabilt laddtryck, använd då en Dawes.

Angående Dawesen så finns det däremot olika synpunkter på om orginal ECUn klarar att hantera xxx % mer ladd tidigare i registret än normalt. Resultatet kan bli att tändningen backas så pass att nyttan med ett högre laddtryck försvinner. Alltså, olika synpunkter på detta bör det finnas utrymme för att lyfta fram i detta forum, eller hur!

/Andreas

– Original Gangster –

SecretAgentMan
        Deltagare

Visst är det bra att synpunkter kommer fram, men baktala dawesen – det gör man inte oförtjänt! :+
          ..och ett stabilt tryck runt 1,1 bar med ”rätt” tändkurva (som kommer automatiskt i en välmående bil) är betydligt bättre än ett grundtryck på 0,9 som skenar till >1,2 stup i ett. 🙂

/J

P.S. Laddtryck gör alltid nytta, 1,5 bar med låg tändning är roligare än 1 bar med hög tändning. 😉 😀 …i Silverpilen då… 😀

Andreas_GT
          Deltagare

>Det låter gediget högt med standard grenrör, om man kör utan
            >pluggen i slutröret, jag skulle inte köra så.
            >Jag har blitzröret, en downpipe från gamla scoobysport och ett
            >4-2-1 grenrör från Maxim, körs utan pluggen – och det funkar
            >bra, grenröret gör stor skillnad (kostar dock massor med
            >slantar, och kräver ommappning av bilen med).
            >

nytt grenrör är inte aktuellt för mej.
            Menar du att det kommer låta mindre när jag sätter på en 3″ downpipe än med orginal downpipe ?

Andreas_GT
            Deltagare

Alltså det är redan bestämmt att jag inte ska köra med orginal ecu! jag har redan köpt en till databox med ecutec2 i som jag ska skifta till.

För tillfället har jag inte råd med ecutec3. det rann iväg som satan i pris när jag snacka med JRM jag skulle ha :
              Ny bensin pump 2500:-, Ny LMM 1500:- ,mappning 2500:- enligt dom..;(
              Så ecuTek 3 får bli till sommarn isf…

Eftersom det tydligen inte laddtrycket skulle vara stabilt om man kör med orginal ecu och 3″ downpipe…

Så är frågan alltså att efter jag har bytt min orginal downpipe mot en 3″ och min box till den med ecutek2 i.
              Kommer ecutec2 boxen göra mitt laddtryck stabilt ?

Hoppas ni förstår vad jag e ute efter 🙂 😉

SecretAgentMan
              Deltagare

Blitz + standard downpipe = någorlunda sansat, 3″ downpipe, rakt rör = på gränsen till olidligt utan pluggen i slutröret. 🙂

Ett grenrör likt mitt är det enda som råder bot på ljudnivån om du vill köra med öppet rör hela vägen, och min är inte tyst egentligen…alls, men det går att leva med.

Det kommer inte att svaja mindre med tek2, det är en lätt pillad standardmapp med något höjt laddtryck och lite ändrad tändkurva, vill du vara säker skall du låta JRM mappa om den åt dig, alt. skaffa en dawes (och en BRA laddtrycksmätare om du inte redan har det) och helst en knocklink.

/J

SecretAgentMan
                Deltagare

Som det redan tipsats om så är en liten blödventil från Festo något som med kan råda bot på elaka peakar, jag är lite anti mot den då man tar bort respons över hela registret med den, men den fungerar mycket bra om man vill behålla sprutets kontroll över laddtrycket.

Men som jag brukar säga…snabbt laddtryck (och mycket av det på en lagom stor turbo) ger en rolig bil (och gedigna växellådsrenoveringar om man inte är försiktig :D).

/J

Andreas_GT
                  Deltagare

Tackar!
                    nu är allt glasklart 🙂

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.