SSC Allmänt snack Allmänt småprat Jakten på en GC8 har börjat

• Detta ämne har 154 svar, 21,629 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Zippo_.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 155 totalt)
  • Författare
    Gilarski
    Deltagare

Detta blir ingen projekttråd men en tråd jag avser fylla på allt eftersom jag tycker på :rolleyes:

Ända sedan Subaru släppte GC8 (tror det var 1993) så har jag viljat ha en. Tyvärr var jag inte så nyfiken att jag ens läste på nåt om den, kände bara till att det var en överladdad boxer 4 & att den var 4-hjulsdriven. Efter många år kom så tillfället att införskaffa en, den enda Impreza jag kände till var GT, jepp, adrig hört talas om STI eller andra varianter. 😮

Köpte så en tillslut men blev ju som mågna vet bara skit & pannkaka rätt exakt efter ett år av ägande. Under detta år har jag dock lärt mig oerhört mycket om GC8 här på forumet samt genom att själv söka information. Därtill har jag snart rivit hela bilen så jag frstår hur den är sammansatt, dyra läropengar men, men 😮

Sedan den ställdes av för en månad sedan har jag haft mycket tid & fundera och jag har nu bestämt mig för att plocka hem en från England, såvida inte nått ’fynd’ dyker upp närmare.

Jag kommer primärt söka Type RA resp Type R men kan tänka mig en STI. Skick, dokumentation, årgång & miltal blir det viktigaste, priset kommer sen. Har börjat spara & gneta och målet är att åka över i slutet på Januari för att inhandla en lagom till min födelsedag. Under vintermånaden räknar jag dessutom med att priserna är mer förhandlingsbara, även om utbudet troligen är lite mera magert.

Showcar eller rally stuk, hmmmmm, vet ej men den får inte vara för showing samtidigt inte för tråkig så jag har hängt de senaste veckorna på Pistonheads.com för att hitta en bra nivå & lära mig mera om marknaden.

Finns oerhört många intressanta exemplar men vissa lockar mer än andra, framförallt är det vit eller grå som jag faller för. Därtill är specarna ofta mycket generösa men jag skall inte plocka hem en för hårt modifierad (sk. molested) då det verkar lite si & så med nivån på ägandeskap/service/vård etc.

Hittat flera som jag gärna vill åka & köpa men pengarna räcker inte ännu, här är några exempel (funkar så länge länkarna finns…).

http://www.pistonheads.com/SALES/2029112.htm

http://www.pistonheads.com/SALES/2014249.htm

http://www.pistonheads.com/SALES/1815956.htm

tendency
      Deltagare

Klart du ska köpa dig en grå Type R höll jag på att skriva.. Men du får köpa dig en annan färg, så att jag fortsättningsvis blir rätt ensam om färgen. :p Du är inne på rätt spår av bil, en V5-6 ska du ha!

Du ska inte köpa en kombi igen då? Lär du bli skapligt ensam om… http://www.pistonheads.com/SALES/2038214.htm

Turbovin
        Deltagare

Kombi STI är tufft men jag tycker nog ändå att om man ska göra sig besväret att importera så vill man ha en R eller RA för att få DCCD 🙂

.zip
          Deltagare

Impreza 22B 😎 Synd bara att dom är högerstyrda, är och har alltid varit lite allergisk mot felstyrt.

tendency
            Deltagare

Impreza 22B 😎 Synd bara att dom är högerstyrda, är och har alltid varit lite allergisk mot felstyrt.

Synd bara att de inte går att regga. 😉 Att köra på höger sida vänjer man sig vid! Min flickvän körde min Type R för första gången igår och hennes reaktion var att det ”inte alls var så farligt, man vänjer sig direkt”.. 🙂

Mats
              Deltagare

Alternativ 3 med alternativ 1’s uppgraderingar. Det är nåt sånt jag skulle letat efter om jag handlat idag.

Gilarski
                Deltagare

Hehe, tackar, den vita kombin var fräsch men det blir en Sedan med DCCD. Den med svart tak (folie) & skoop föll jag pladask för skall erkännas men måste spara en tid framöver så nu är det mest spaning. 😮

Hittade en annan grå med massa Cosworth godis, men engelsmännen är grymt dåliga på att svara på email så jag vet för lite om bilen. Har inte kommit till stadiet att jag vill ringa då det ändå är ett tag kvar innan jag planerar åka.

Skall läsa på mera & tänkte skriva ned lite här i tråden men det verkar som Type R & RA har en ordentlig diff (R180), om jag fattat detta rätt. Torde vara bra om man vill skaffa en 6-petad låda men misstänker att diffen i GC8 har annorlunda utväxling mot New age diffarna så där blir nog en del trixande ifall jag skall byta lådda i framtiden, åtminstone slipper jag byta delar av broms/driv systemet jmf med att köpa en GT 🙂

Yonaz
                  Deltagare

Synd bara att de inte går att regga. 😉 Att köra på höger sida vänjer man sig vid! Min flickvän körde min Type R för första gången igår och hennes reaktion var att det ”inte alls var så farligt, man vänjer sig direkt”.. 🙂

Klart det går att regga en 22b. Varför skulle det inte funka?

Sternborn
                    Deltagare

Har för mig att det har nåt med antalet tillverkade exemplar att göra

tendency
                      Deltagare

Vet inte riktigt, men som Sternborn säger så har jag läst att det är pga att den inte är serietillverkad. Har ju annonserats ut 22B på blocket vid ett flertal tillfällen av importföretag, men annonserna har försvunnit efter en tid och ingen 22B har reggats..

Gilarski
                        Deltagare

Efter flera mail till privata säljare (via Pistonheds.com) utan svar så mailade jag ett till synes seriöst företag med många subbor i stallet. Fick svar på några timmar 🙂

Handlaren svarade att de MOT/Tax ’reggar’ bilen först när de har en köpare, som då erlagt handpenning. Tror detta inte är helt ovanligt på åtminstone ’fresh jap import’ bilar som de tar in. Att MOT/Tax regga tar 5-10 dagar och så länge kan jag inte vänta om jag åker dit & hittar en maskin, samtidigt vill jag inte köpa en bil innan jag sett & provat den så i värsta fall blir det 2 vändor.

Känner ingen i UK som kan göra jobbet så som sagt, i värsta fall blir det två turer, såvida jag inte köper en som gått lite i UK och då ju redan är reggad. :rolleyes:

Hänger mycket på Pistonheads och bilden av vad jag söker börjar klarna. En bil som enkom gått i UK är i princip helt uteslutet, främst pga av den ökade rost-risken (även om de är ofta mycket finare i plåten än en genomsnitts Imprezan i swea) men även för att majoriteten inte sköter sina servicar och har bristande dokumentation. Jag är kanske lite nojjig efter mitt senaste nerköp men just nu är jag petig som f@n.

Spanar på bilar mellan 3000-7000 pund och man får sjukt mycket maskin för pengarna 😮 Vi pratar duktigt preppade STI eller mycket fina (i princip) orginal Typ RA/R. (1996 ->)

Pundet står nu i 11,06 men de flesta banker/vxl kontor skall ha 11,7 men detta skall gå att komma runt. Får deala med min bank om en bra växlingskurs eller haka på ICA banken, dessa verkar köra exakt samma kurs som InterBank satt som kurs just en specifik dag -> i princip 11,06 idag.

Kronan lär stärkas efter valet & pundet sjunka då UK är nästan lika ruinerade som Italien och grekerna, så med lite tur ligger pundet runt 10,50 när det är dax 🙂

Vet inte hur det är att pruta med engelsmännen, vet inte vilken kultur de har därborta så jag får kolla upp ett 20 tal bilar jag kan åka på vid första omgången så jag inte är alltför desperat & betalar ’för mycket’.

Verkar som cash är enda sättet att handla där, såvida man inte får tag i en handlare som då ofta tar kort. Här i sverige är vi jäkligt bortskämda med att kunna använda kort, skulle våga säga att vi är lite unika på det, tom Tyskland & US bleknar i jämförelse med oss.

Jag har kollat vad en bil kostar i sverige, nästan uteslutande sjuka priser. Visst, jag får räkna med ~25000 för resa, frakt, regga, försäkring & mappa (ev. görs detta i UK) men det är det värt.

Blocket har typ 10 STI och 5 R/RA ute, medan motsvarande siffra i UK är 500 (jag avser GC8) så det finns endel kul & välja på.

Nåväl, nån som har tips/råd så tar jag emot dem gladeligen 🙂

Gilarski
                          Deltagare

Börjar samla på mig lite info nu, även om det är långt kvar till första resan.

Blir som sagt en sväng för att reka & ev. lägga deposition, därefter blir det
                            ett varv till för att hämta 🙂

http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/OwningAVehicle/Mot/index.htm

Här finns endel bra info. för den nyfikne (typ jag) :rolleyes:

Har läst mycket att man måste försäkra bilen för flera tusen bara för att köra men jag har fått info om att de engelska myndigheterna ’bjuder’ på försäkring under 2 veckor från och med när ägarpappret signeras. Jag skall kontakt dem i England för att säkra detta men uppgifterna kommer från en kille som varit med & importerat. Man skall då änve kunna köra i sverige inom dessa 2 veckorna, som sagt, måste kolla mera.

BUDGET

Resa 1 (reka):
                            Ryan air ToR : 1000 kr.
                            Hyrbil 3 dagar : 1500 kr
                            Mat : 500 kr
                            Boende (B&B) : 1000 kr
                            Bensin/övrigt : 1000 kr

SUMMA 5000 kr

Resa 2 (hämta ev. söka nytt objekt):
                            Ryan enkel : 1000 kr.
                            Hyrbil 3 dagar : 1500 kr
                            Mat : 500 kr
                            Boende (B&B) : 1000 kr
                            Bensin/övrigt : 1000 kr
                            Frakt med DFDS -> Göteborg : 3000 kr
                            Skatt : 1500 kr
                            Besiktning & registrering : 2500 kr
                            Konvertering lysen : 2000 kr
                            Mappning (UK eller SWE) : 10000 kr

SUMMA 24000 kr

Blir en bil mellan 3500-65000 kr, är j@vligt sugen på en för att bygga type Time Attack stuk -> riva ur & lätta men inte göra nåt med motor/låda i första taget, dock ev. lite chassie saker men gärna med seriöst byggd motor från början, typ:

http://www.pistonheads.com/sALES/1995238.htm

eller varför inte denna :rolleyes:

http://www.pistonheads.com/sALES/1990667.htm

….eller denna kanske

http://www.pistonheads.com/sALES/2065337.htm

f-n, kan hålla på hur länge som helst 😮

Gilarski
                            Deltagare

Har satt ihop en pärm med lite info, bla. en drös potentiella objekt, resväg, färje info, import tips etc. 🙂

Finns nåt som heter Carfax där man kan få veta mera om bilen, kostar förvisso typ 50 kr men kan vara värt om man hittat nåt intressant.

Fann även ett annat register som kan vara bra & kika i : http://www.hpicheck.com/

Varför gjorde jag inte såhär mycket research innan jag köpte Subaru första gången… 😮

NickeH
                              Deltagare

Har satt ihop en pärm med lite info, bla. en drös potentiella objekt, resväg, färje info, import tips etc. 🙂

Finns nåt som heter Carfax där man kan få veta mera om bilen, kostar förvisso typ 50 kr men kan vara värt om man hittat nåt intressant.

Fann även ett annat register som kan vara bra & kika i : http://www.hpicheck.com/

Varför gjorde jag inte såhär mycket research innan jag köpte Subaru första gången… 😮

Mycket fina bilar, grymt snygga i vitt, jag va först inne på en liknande men det föll på vxl-lådan dom är INTE roliga på landsvägen, lågt drevade och lite isolering. Därför blev det en NEW AGE STI, lite dyrare och inte lika mycket race-bil men hållbar låda och skapligt tyst på landsvägen.

Jag lyckades inte få http://www.HPICHECK.com att fungera, verkade bero på att man bor i sverige men ägaren till min bil fixade det så det ordnade sig iaf.

Jag köpte ju av privatperson blev lite struligt när jag inte fick med mig kontanter pga av diverse strul, det går dock bra att överföra upp til 100.000 SEK på ett dygn, så om du ända ska sova över en natt slipper du ta med kontanter, känns väldigt surt om man skulle bli rånad eller glömma väskan nånstans.

Gilarski
                                Deltagare

Jag lyckades inte få http://www.HPICHECK.com att fungera

Nicke, jag knappade in med stora bokstäver, testa ”N9KMW” och vips kom det upp lite kraffs (ingen sensationell info i ”steg 1” men det funkade)

Tack för råden gällande pengar. 🙂

Javisst är det jobbigt med dessa lågväxlade, men jag tänkte bara ha den som en seriös leksak & visst kommer jag ibland köra till jobbet, men mest som helg & trackday maskin faktiskt. :rolleyes:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 155 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.