› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Jakten på en GC8 har börjat
- Detta ämne har 154 svar, 21,629 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
Zippo_.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2010 kl. 19:16 #209105
Gilarski
DeltagareNu blev man sugen själv på att köpa bil där borta.
Fanns en massa roliga bilar på den sidan.
http://www.pistonheads.com/sALES/1947919.htmHehe, det svåra verkar vara att välja bland russinen, snarare än att plocka hem den, ärligt talat. 😀
4 oktober, 2010 kl. 21:11 #209019Janne248
DeltagareLycka till!
Finns mycket att välja på. Blir sugen själv på wn kombi STi som vinterbil!
4 oktober, 2010 kl. 21:25 #209068NickeH
DeltagareNär jag hittat rätt bil skall ägarpappret (V5C) signeras och en del rivas av & skickas av säljaren till engelska transportstyrelsen (DVLA). Jag skall signera en del & skicka samt skall en del skickas in för att den exporteras. ’Min’ del kan jag posta från Sverige.
Gör bara inte som jag som lät säljaren posta hela V5 dokumentet till DVLA och tog med mig vad som visade sig vara en kopia, transportstyrelsen godkände inte alls en kopia, som tur var skickade DVLA orginalet hem till mig en vecka senare annars hade man legat i skiten, men du verkar ha förberett dig långt bättre än jag gjorde, jag hade ju inte ens med mig pengarna för att köpa bilen när jag åkte.
Lycka till och som vanligt är bästa rådet att ha is i magen, köp inte första bästa bil.
5 oktober, 2010 kl. 05:34 #209106Gilarski
DeltagareGör bara inte som jag som lät säljaren posta hela V5 dokumentet till DVLA och tog med mig vad som visade sig vara en kopia, transportstyrelsen godkände inte alls en kopia, som tur var skickade DVLA orginalet hem till mig en vecka senare annars hade man legat i skiten, men du verkar ha förberett dig långt bättre än jag gjorde, jag hade ju inte ens med mig pengarna för att köpa bilen när jag åkte.
Lycka till och som vanligt är bästa rådet att ha is i magen, köp inte första bästa bil.
Tack för bra råd, såna kan man aldrig få för många av 🙂
Ja, denna gången skall jag göra det ’My way’, dvs. ordentligt noga & inte som förra haffsverktet med GT’n… 🙁
5 oktober, 2010 kl. 05:35 #209107Gilarski
DeltagareLycka till!
Finns mycket att välja på. Blir sugen själv på wn kombi STi som vinterbil!
Tack. Hehe, ja det finns många shyssta Estates därborta 🙂
5 oktober, 2010 kl. 09:26 #209023Kvarnis
DeltagareOm du åker två svängar så kan jag råda dig till att boka in en mappning ex hos Zen Performance¨alt JGM så är det bekymmret löst 🙂
Blir billigare +att du är säker på att undvika problem.
Du kommer bli lätt överraskad på attt det är även klart mycket billigare att få bilen mappad i UK, ca £550 går ecutek mappning på, ca £1K för en apexi strax över £1k för simtek.Om bilen har lite midieringar skulle jag lätt ta den kostanden på en gång, du annar inte hur mycket du ångrar dig annars.
Priset i Svergie är ju både högre + att det lägre kompetens5 oktober, 2010 kl. 09:52 #209050tendency
DeltagareMen hur fungerar det egentligen att registreringsbesiktiga en modifierad bil, med säg fmic och lite annat gott som är synligt för ögat? Är det inte riskfyllt att ta risken? Om det finns en risk för strul, så kanske det är rekommenderat att leta originalbil. Eller en som är moddad med t.ex större bränslepump, avgas och mappning (avgaset kan plockas bort inför reggningen)..
Förövrigt så var den där grå STi-kombin frän. 🙂
Och den här är ingen v.5 som anges i annonsen, utan en v.4: http://www.pistonheads.com/sALES/1405371.htmEDIT: Den HÄR skulle jag titta närmare på. Nyimport från Japan, med full servicehistorik och handböcker. Helt original enligt annons, förutom växelspaksknopp och laddtryckmätare enligt bild (dock så är ju mätaren ett originaltillbehör från new age).
5 oktober, 2010 kl. 09:55 #209158goffemannen
DeltagareOm du åker två svängar så kan jag råda dig till att boka in en mappning ex hos Zen Performance¨alt JGM så är det bekymmret löst 🙂
Blir billigare +att du är säker på att undvika problem.
Du kommer bli lätt överraskad på attt det är även klart mycket billigare att få bilen mappad i UK, ca £550 går ecutek mappning på, ca £1K för en apexi strax över £1k för simtek.Om bilen har lite midieringar skulle jag lätt ta den kostanden på en gång, du annar inte hur mycket du ångrar dig annars.
Priset i Svergie är ju både högre + att det lägre kompetensFörlåt för ja låna tråden lite. Men kvarnis. Vet du om det är några kunniga i UK som mappar LINK??
5 oktober, 2010 kl. 10:25 #209108Gilarski
DeltagareKvarnis: Jag är inne på samma spår, JGM (Jolly Green Monster ?), Zen & Andy F tänkte jag kontakta ifall bilen jag vill köpa inte mappats. Verkar även finnas 2-3 andra ’kända’ mappare som omnämns, vet dock ej så mycket om dem: Torque of the Devil (ligger runt London) samt Area52.
Några kärror runt 8k pund har ruskigt intressanta motorspecar, varav en av mina favoriter är med strokad 2,1L som är mappad hos just Zen.
Tendency: Tack för tipsen, jepp, såg att det var en V4. J@vla fula dom är ibland, har sett det där några gånger 🙁 Jag vet hur det kommer sluta om jag köper en orginal, om jag känner mig själv, jag kommer lägga 50 ksek för att få till motor & chassie i den nivå jag vill, om det 50 räcker. 🙁
Siktar på en med ordentlig spec, då bara material/byggkostnad ofta ligger högre än vad bilen säljs för där borta. Tänker att om lådan mot förmodan ger sig så tar jag hem en 6 petad från A-grade.
Finns många dåliga exemplar därborta, 20-åringar som ägt bilen i ett år och saknar underlag på service, kvitton på motorrenovering som förr-förra ägaren sa att han gjort, nån som har lite rost, nån som vill sälja för de har inte råd & måste satsa på sin rallykarriär i en Cosworth men vill ändå ha en Evo eller Supra i inbyte (!) när de säljer Subban osv. osv.
Man får försöka gå på maggropskännsla också, men jag kommer vara betlydligt mer noga denna gången :rolleyes:
Om det mot förmodan bara är skit så blir det en orginal ’Fresh Jap import’ men det ligger långt ned på önske.listan 🙂
5 oktober, 2010 kl. 10:31 #209051tendency
DeltagareHur kvick måste bilen vara? Avgas, pump och mappning ger rätt fina resurser tycker jag själv. 🙂 Och coilovers är ju inte så dyrt längre.
Men jag följer tråden med spänning om du plockar hem en moddad bil, och hoppas såklart på det bästa!
5 oktober, 2010 kl. 10:45 #209109Gilarski
DeltagareHur kvick måste bilen vara? Avgas, pump och mappning ger rätt fina resurser tycker jag själv. 🙂 Och coilovers är ju inte så dyrt längre.
Men jag följer tråden med spänning om du plockar hem en moddad bil, och hoppas såklart på det bästa!
Hehe, jättebra fråga Tentency. Jag är nöjd med ~325-350 hk, är inte ute efter nån monsterspec. Jag kan tänka mig orginal också, för de lär gå fint, men det är en så liten extra kostnad (1000-2500 pund) för att nåt riktigt hårigt där borta så jag tycker det kan vara värt de extra slantarna. 🙂
Men som sagt, om de känns sönderkörda & tattiga så får det bli en fin orginalmaskin.
Förutom at jag själv lär mig en sjuhelikes massor på detta importjippo så hoppas jag andra skall inse att det inte är nån big deal att importera om man har lite koll, framförallt om man köper inom EU. :rolleyes:
5 oktober, 2010 kl. 10:53 #209024Kvarnis
DeltagareArea 52 sköter inga mappninar själv utan det är Steve Simsson aka mr Simtek som gör det.
Annars så skulle jag undvika övriga, det är så små pengar att få bilen mappad i Uk så varför snåla med kvaliten, ex för 10k som vissa företag vill ha i svergie får man bilen mappad så man kräks 😉Ang. Link nja används inte så flitigt i Uk där Simtek alt Syvecs regerar map baserade sprut.
Men Alla dom som nänns kan mappa alla sprut gissar jag, har alldrig hört något problem ang det.Zen ligger bara en stenkast från Lodon dock så är det en bra bit till Andy.
Simon aka JGM håller till norr om London, Scooby clinic mappar en del själv lr med Pat the map..men han är nog upbokad för det mesta.Ang reggbesiktningen så är det ju upp till BI, igentliegn så måste bilen vara orörd i motor,bromsar m.m.
Men sånt går ju alltid att lösa för reggnignen.5 oktober, 2010 kl. 10:57 #209079Jonas.L
DeltagareFörutom at jag själv lär mig en sjuhelikes massor på detta importjippo så hoppas jag andra skall inse att det inte är nån big deal att importera om man har lite koll, framförallt om man köper inom EU. :rolleyes:
Sant, man blir jäkligt sugen när man läser tråden och kollar på pistonheads sidan, så denna tråden lär va ett bra hjälpmedel fall man själv kommer göra samma sak framöver 🙂
5 oktober, 2010 kl. 11:20 #209052tendency
DeltagareHehe, jättebra fråga Tentency. Jag är nöjd med ~325-350 hk, är inte ute efter nån monsterspec. Jag kan tänka mig orginal också, för de lär gå fint, men det är en så liten extra kostnad (1000-2500 pund) för att nåt riktigt hårigt där borta så jag tycker det kan vara värt de extra slantarna. 🙂
Men som sagt, om de känns sönderkörda & tattiga så får det bli en fin orginalmaskin.
Kan tänka mig att det känns lockande pga priserna! Men då kan det kanske vara en fördel om du hittar en (bil och) ägare som har sparat alla originaldelar, så att du eventuellt kan slänga på det vid registreringen då. 🙂 Och bara trimmet är bra och vettigt utfört, så. Men Kvarnis verkar ha bra koll på det där!
Fördelen med att mappa i Sverige är väl att man har nära till firman om det skulle vara något.
5 oktober, 2010 kl. 19:06 #209110Gilarski
DeltagareKan tänka mig att det känns lockande pga priserna! Men då kan det kanske vara en fördel om du hittar en (bil och) ägare som har sparat alla originaldelar, så att du eventuellt kan slänga på det vid registreringen då. 🙂
Bra synpunkt gällande orginaldelarna. Som Kvarnis säger, man kan trixa sig runt det. I värsta fall kan jag montera på orginal IC men låta den andra sitta kvar urkopplad samt fixa orgianaloken, men jag hoppas slippa det 🙂
Har mailat en kille som är desperat att sälja sin bil, har haft ute den på nästan 11k£ men släpepr den för 7k då han skall köpa lägenhet.
http://www.pistonheads.com/sales/1791804.htm
Den var mappad på nån firma Race Lina & han hade papper på ~365 hk samt nästan 400Nm!
Tyvärr hinner den nog försvinna innan jag kommer upp till Scotland 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.