SSC Allmänt snack Allmänt småprat Jakten på en GC8 har börjat

• Detta ämne har 154 svar, 21,629 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Zippo_.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 155 totalt)
  • Författare
    Gilarski
    Deltagare

Har nu fått svar från transportstyrelsen i UK gällande om V5C innhåller nån form av försäkring när man tecknar ägarbytet, dvs om man slipper teckna separat försäkring med typ IF, så verkar inte vara fallet. Bra att jag fick detta svarrt på vitt iallafall 🙂

Dear Mr Rydberg

Thank you for your email received on 27/9/10. Your email reference number is 472675.

The V5C is a certificate that is issued when a vehicle is registered with the DVLA. It is sent to the registered keeper of the vehicle, who is the person responsible for registering and taxing the vehicle. It is issued to confirm the details of the registered keeper, to aid vehicle taxing applications and any notification to changes to details. Furthermore, when a vehicle is exported from the UK, the keeper should present this certificate to the foreign authorities to aid re-registration abroad.

The V5C does not, however, provide any form of motor insurance cover. You may wish to contact your insurance company for further advice on this matter.

I trust this clarifies the information for you.

Regards
      J Salmon
      Customer Enquiries Group
      DVLA

Gilarski
      Deltagare

F@n, denna är ju i princip ny!!!

http://www.pistonheads.com/sales/2129787.htm

goffemannen
        Deltagare

F@n, denna är ju i princip ny!!!

http://www.pistonheads.com/sales/2129787.htm

ja..men enda felet med den är ju att de inte är en Type R. Och det i sig är ju ett STORT fel!

tendency
          Deltagare

Har mailat en kille som är desperat att sälja sin bil, har haft ute den på nästan 11k£ men släpepr den för 7k då han skall köpa lägenhet.

http://www.pistonheads.com/sales/1791804.htm

Den var mappad på nån firma Race Lina & han hade papper på ~365 hk samt nästan 400Nm!

Tyvärr hinner den nog försvinna innan jag kommer upp till Scotland 🙁

Står ju £4,500 i annonsen? :confused:

Gilarski
            Deltagare

ja..men enda felet med den är ju att de inte är en Type R. Och det i sig är ju ett STORT fel!

Hehe, ja du har rätt 😉

Gilarski
              Deltagare

Står ju £4,500 i annonsen? :confused:

Jag mailade killen som ursäktade sig för annonsen, ursprungspriset var 10500 (står längst ner) men han ville få till en snabb affär så han ’skänkte bort 4500’ och priset var då 7000. Jag har mailat & sagt att jag vill kolla på den om den är kvar när jag kommer över i slutet på månaden 🙂

type_ra
                Deltagare

obs. Tänk på att ta hem gärna en orginal bil. Jag har registrerat ett antal bilar och har du otour är dom sura på allt. Orginal luftbox är ett måste. Får inte sitta öppet tex.

Så bilar som har massa mod klarar inte reg besiktning i sverige,

Gilarski
                  Deltagare

Har nu sett ett V5C papper, kändes bra. En sak som dök upp var att man anger motorkod i V5C, så detta måste man tänka på ifall motorn är ombyggd då det är just bottendelen som har tex. EJ20 instansat. Om detta inte stämmer med underlaget får man problem vid inreggningen.

Om V5C däremot uppdaterats av ägaren, dvs. han skickat in en ändringsbegäran, så kommer DVLA att skicka ett nytt V5C till ägaren där ny motorkod står angiven, tada.

Hittade en annan bra sida med lite kod-information:

http://www.subaru-impreza.org/forum/technical-general/18185-impreza-applied-model-engine-codes.html

England har tydligen dispens på en rad punkter vad gäller avgasvärden, effekt etc. så det är bra att kolla upp bilens MOT papper, dvs. motsvarande besiktningsrpotokoll, då kan man se hur avgasvärden ligger på bilen i fråga, i värsta fall måste man återmontera en kat, mappa om etc. Därtill ser man ju om nått värde ligger nära gränsvärden här i Sverige (och övriga EU).

Min polare berättade att man får köra på den engelska reggskylten, den skall också tydligen anges samt effekten till försäkringsbolaget när man tecknar en ’importförsäkring’. Han fick pris på 5000 kr men efter lite tjöt stannade den på 2000kr (Trygghansa). De är mest rädda för import av exklusiva bilar från Tyskland, så om man tjötar lite kan man få ned priset.

Om man inte måste köra med bilen efter det att importförsäkringen löpt ut (skrivs normalt på 30 dagar) så finns ingen anledning att köpa ’tillfälliga regskyltar’, vilket kostar minst 3000 kr då man som sagt kan köra på de engelska skyltarna så länge ’importförsäkringen’ gäller.

Gilarski
                    Deltagare

obs. Tänk på att ta hem gärna en orginal bil. Jag har registrerat ett antal bilar och har du otour är dom sura på allt. Orginal luftbox är ett måste. Får inte sitta öppet tex.

Så bilar som har massa mod klarar inte reg besiktning i sverige,

Ok, tack för rådet. Låter helt sjukt men man kan säkert ha oflyt & få en grinig gubbe. Jag hoppas dock det skall gå smidigt men är beredd på att FMIC och bromsoken kan störa reggningen. Bur är tydligen bara & glömma vid inreggning 🙁

Gilarski
                      Deltagare

Om du åker två svängar så kan jag råda dig till att boka in en mappning ex hos Zen Performance¨alt JGM så är det bekymmret löst 🙂

Priset i Svergie är ju både högre + att det lägre kompetens

Jag är imponerad Kvarnis, f@n va’ bra koll du har! 😎

Kvarnis
                        Deltagare

Har ju varit över några gånger i UK, och druckit en öl lr fler med grabbanra.
                          Zen betalde till min bil :D, då det strulade med pengar för mig.

Tracktive är en anna ganaksa stor firma som är duktiga.
                          Finns även en kille till som heter Ducan(Dynamix kanske firman heter) som sysslar med mappning, han vann bla Time attack i fjol.

Annars så finns en del små puttar som fipplar med kite alt möjligt, jo sen finsn bilar mappade via RCM som mappas av Motec Dave 😀

Regbesiktning är precis som en vanlig besiktning, men om man följer regelerna till 100 så
                          är det så klart helt orginal som gäller.
                          Filter div små prylar går niog ganska lätt igenom.

Tror få BI lässer på motor blocket då dom inte vet att vars texten är instampad.

Janne248
                          Deltagare

Bur är tydligen bara & glömma vid inreggning 🙁

Yonaz Type R har väl en orginal STi bur. Hur kom den in och blev reggad i Sverige?

Gilarski
                            Deltagare

Tack för infon Kvarnis.

Har sedan 2½ månader hunnit samla på mig 70 objekt (som jag hittat på Pistonheads) i en pärm. Dessa objekt är vad jag klassar som högintressanta. 10 har försvunnit samt har jag gallrat fram 30 ur dessa återstående 60 som sitter i min pärm.

Det känns inte rimligt att kolla på 30 bilar utan jag måste få ned antalet till säg 10, ska fixa ett excelark & vikta de olika egenskaperna och därefter åka på de 10 som har bäst poäng :rolleyes:

Lägger upp listan på de 10 till helgen.

Gilarski
                              Deltagare

Yonaz Type R har väl en orginal STi bur. Hur kom den in och blev reggad i Sverige?

Intressant, har sett några där buren ’verkar varit orginal’ men jag vet inte om man lyckas få detta OK i Sverige, kanske om det står i V5C papprena. :confused:

Kvarnis
                                Deltagare

Det är som jag säger en bedömningsfråga.
                                  Davids bror reggade sin med bla ap racing bromsar m.m
                                  För min del var det tok stopp, som sagt så är det en bedömningsfråga.

Bara att regga och rätta.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 155 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.