SSC Allmänt snack Allmänt småprat Jante lever i högsta grad

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    dlehtihet
    Deltagare

Fick höra en sak i kväll som gjorde att jag höll på att ramla av stolen.

Jag har i likhet med många i klubben ett stort intresse av bilar i allmänhet och Subban i synnerhet. Som en person som gillar märket skarpt så har jag ägt och kört Subaru i ett antal år nu. För någon vecka sedan fick vi hem den nya pärlan (en svart STI my03) som nu står och väntar på besiktning, lackbehandling och kompletterande rostskyddsbehandling. Personligen är jag toknöjd med bilen.

Så ikväll så ringde min mor upp och berättade att en väninna till henne (vars son är en god vän till mig) hade sett bilder på nätet på den nya bilen. Det absolut första väninnan säger i telefonen är:

”Vad har tagit åt Daniel? Har han blivit sjuk/knäpp? VAD ska han med en sån bil till. Den ska göra 330 km i timmen” ( vad kommer detta ifrån????). ”Han som är en sån enkel och klen” (??) ” person. Hur har han råd med det?”. Morsan tyckte att hon kunde ringa mig direkt och fråga om hon ville ha fakta…

Snacka om att man tappar hakan när man hör sånt här. Ska man inte få kunna ha ett intresse/hobby utan att det finns ett antal #%”&&# som ska reta upp sig på det. Vissa personer prioriterar sommarstuga, andra tycker om att resa ofta och det är ju inget fel med det. När man själv har slitit hårt och utbildat sig i totalt 17 år (och haft det knackigt under studieåren), skaffat ett bra jobb och jobbar hårt så ska plötsligt en massa människor ge syrliga kommentarer om vad man bör och ska göra. Kan bara säga ”Skaffa ett liv”.

Hade jag köpt en V70 så hade ingen reagerat. Men helst ska man väl köra omkring i en 2.0 liters sierra 88:a antar jag…

Nåväl, ville bara berätta om dagens sjukaste händelse. Jag tror att ni allihopa har liknande anekdoter att berätta. Själv kan jag bara skaka på huvudet. Man lever ju bara en gång, så varför kan man inte få föverkliga sina drömmar om man har möjligheten till det? Utan att Jante visar sitt ruttna ansikte.

M v h

Danne

skytiskapilen
      Deltagare

Subba är väl ett lämpligt ordval;)

En snabb psykologisk bedömning: Sonen(din kompis) är riktigt avundsjuk och spyr lite galla över ditt nya bilval. Hans sura morsa har äntligen en anledning att ringa din väna mor och berätta att den där Daniel minsann inte är bättre än hennes son. Hon har i alla år sett dig som en synnerligen irriterande liten rackare som ständigt visat prov på karaktär och beslutsamhet samtidigt som hon själv fått hämta sin son på Maria-pool varje lördagsmorgon efter ännu en sömnlös natt.

HobbyPsykologen

/Andreas
        http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
        – Original Gangster –

LegacyLarsa
        Keymaster

Den svenska avundsjukan har slagit till igen, man får inte sticka ut, utan man måste ha volvo villa och hund, annars är man onormal…

/Larsa

hogmark
          Deltagare

Den reaktion jag ofta märker hos folk är att dom tror man är svinrik bara för att man har en fin bil. Och ger gärna där med ett par spydiga kommentarer (av avundsjuka antar jag)

Håller helt med Danne där! Vad många inte förstår är att det ofta handlar om prioritering. Bil istället för sommarstuga, eller i yngre ålder, bil istället för massa fest å grymma kläder kanske. Folk borde istället bli glada när de ser en ungdom med en fin bil som han brinner för.

Ta som exempel…
            Alla på SSI är ju mer för sportiga bilar… japanare.
            Men ser jag en lantis glider förbi i en tokpolerad Impala, så värmer det ändå lite i hjärtat. För man har ju full förståelse för vad den bilen/intresset betyder för honom… Lika mycket som min bil betyder för mig !

Den svenska avundsjukan !

zeaflower
            Deltagare

Tro mig att jag oxå stöter på detta ett antal ggr varje vecka. är 18 år och subban är min först bil. Vad blir summan av detta då för alla nötter?? jo självklart har jag fått bilen av mina föräldrar, för inte fan går det jobba ihop till en sådan när man går i skolan! x( x( x(
              Eller????:o

/sjöblom

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.