SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Jisses vilken jungel! Behöver hjälp med dimensionerna!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    syke
    Blockerad

För det första (sitter på jobbet, så jag har lite svårt att kolla på bilen), vad är org. fälgstorlek + däckdimension på en GT -00? Har för mig att det är 205/50R16. Hur breda är orginalfälgarna?

Shoppade även ett par Compomotive 16″ (som är 7″ breda) för ett tag sen.

Måste man hålla sig till samma storlek som orginal? Eller skulle det fungera med t.ex 205/45R16 och fortfarande vara laglig med tanke på rullomkretsen?

Hur stor skillnad gör bredden på däcket i förhållande till bredden på fälgen? Enligt mina grymt snabba beräkningar är en 7″ fälg ca 175mm bred, kan man variera lite mellan olika bredder där också, och isåfall, vilka?

Siktar på R-däck / högprestandadäck, men vet inte helt hundra vad som funkar eller inte. Den här posten kan kanske hjälpa någon annan också!

dragster
      Deltagare

Brukar använda mig utav den här däckberäknaren:

<http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm>

MVH Roger

SecretAgentMan
        Deltagare

Sökfunktionen här, tillsammans med lite lämpliga sökuttryck skulle gett dig dagar av läsning i detta ämnet. 😉

/J

syke
          Blockerad

>Sökfunktionen här, tillsammans med lite lämpliga sökuttryck
            >skulle gett dig dagar av läsning i detta ämnet. 😉
            >
            >/J

Nu har det gått ett par dagar, och jag har läst relativt mycket med hjälp av några kraftfulla sökord (t.ex ”däck fälg bredd”) 😉

Vad jag har fattat så kan bredden diffa lite utan problem på en 7″ bred fälg – 195, 205 eller 215. Sen får man anpassa profilen efter bredden.

Jag har även kollat runt på lite priser etc. (Risto, om du läser det här så har du PM 😉 )

Bl.a. såg jag EAGLE F1 GS-D3 205/50 R16 87Y BSW för 1200:- / st på dackonline.se .. och dessa verkar ha fått fina betyg från vissa här på forumet.

Någon som kan se några problem med att köra dessa på ett par Compomotive MO 1660 (16″), ET 50 och 7″ bredd? Jag gör det inte, men så är jag en glad nybörjare också.

Någon som har tips om ett billigt och bra ställe för montering / balansering, gärna på sydsidan om stockholm?

Ang. hjulvinklar, är det dumt att köra prodrive-vinklar (med tanke på slitage etc) eller är det så förbaskat bra så man bara måste? Bör tilläggas att jag kör ganska mycket ”vanlig” körning med bilen.

Öhm .. det var nog allt för mig idag!

Edit: Det var inte allt för idag. Undrar om nån kört på dessa däck och har några kommentarer ang. ljudnivå, grepp i blött väglag etc.

SecretAgentMan
            Deltagare

>Bl.a. såg jag EAGLE F1 GS-D3 205/50 R16 87Y BSW för 1200:- /
              >st på dackonline.se .. och dessa verkar ha fått fina betyg
              >från vissa här på forumet.

Oavsett vad du handlar av de mera kända prestandadäcken så blir du nöjd, det är rätt små skillnader det rör sig om (vissa är lite bättre på torrt, andra på vått).

>
              >Någon som kan se några problem med att köra dessa på ett par
              >Compomotive MO 1660 (16″), ET 50 och 7″ bredd? Jag gör det
              >inte, men så är jag en glad nybörjare också.
              >

Det blir alldeles klockrent det! 🙂

>Ang. hjulvinklar, är det dumt att köra prodrive-vinklar (med
              >tanke på slitage etc) eller är det så förbaskat bra så man
              >bara måste? Bör tilläggas att jag kör ganska mycket ”vanlig”
              >körning med bilen.

Bilen svarar bättre i böjarna, åker du mycket motorväg avråder jag från att köra med mycket camber fram, svänger du däremot mest är det värt det.

/J

skytiskapilen
              Deltagare

>Bl.a. såg jag EAGLE F1 GS-D3 205/50 R16 87Y BSW för 1200:- /
                >st på dackonline.se .. och dessa verkar ha fått fina betyg
                >från vissa här på forumet.
                >
                >Edit: Det var inte allt för idag. Undrar om nån kört på dessa
                >däck och har några kommentarer ang. ljudnivå, grepp i blött
                >väglag etc.

Japp. Och jag är helnöjd! Relativt låg ljudnivå, suveränt grepp i vått men ändå riktigt bra även i torrt. Se bara till att det är de Europatillverkade däcken, de brukar kosta mer än 1200/st… Som vanligt är Asiendäcken annan gummiblandning och stomme, det enda som är lika är utseendet.

/Andreas

– Original Gangster –

syke
                Blockerad

>Bilen svarar bättre i böjarna, åker du mycket motorväg avråder
                  >jag från att köra med mycket camber fram, svänger du däremot
                  >mest är det värt det.
                  >
                  >/J

Jag sökte lite mer (verkar lära mig nu) och ser att det diffar lite på vad Prodrive-vinklar är, men enligt http://www.geocities.com/subman2001nz/alignment_specs_subaru.html så är det:

Front: Camber: MAX
                  Toe: 0
                  Rear: Camber: -1.00 deg
                  Toe: 1mm in

Kan man köra nån feginställning typ:

Front: Camber: -1.00 deg
                  Toe: 0
                  Rear: Camber: -0.75 deg
                  Toe: 1mm in

Eller blir det helfel då?

Konbanekörning är ju sketakul, men vill kunna köra bilen till jobbet nån dag i veckan också. 🙁

Ack ack! Alla dessa beslut!

syke
                  Blockerad

>Japp. Och jag är helnöjd! Relativt låg ljudnivå, suveränt
                    >grepp i vått men ändå riktigt bra även i torrt. Se bara till
                    >att det är de Europatillverkade däcken, de brukar kosta mer än
                    >1200/st… Som vanligt är Asiendäcken annan gummiblandning och
                    >stomme, det enda som är lika är utseendet.
                    >
                    >
                    >/Andreas

>Original Gangster –

Ok, låter bra, jag får kolla upp om de är europatillverkade, tack för varningen!

SecretAgentMan
                    Deltagare

Vinklarna till GT:n är faktiskt max camber fram (bak är det inte justerbart), och en mm toein både fram och bak. 🙂

/J

syke
                      Blockerad

>Vinklarna till GT:n är faktiskt max camber fram (bak är det
                        >inte justerbart), och en mm toein både fram och bak. 🙂
                        >
                        >/J

Sedär, stod visst ”2001” på den sidan ja, har bara lärt mig söka, inte läsa igenom svaren ordentligt. 🙂

Kan man köra halvmax camber fram istället, så blir det lite snällare, men fortfarande bättre än orginal (eller hur dom nu står efter två år med diverse is-, konbane- och allmän körning)?

christopher
                        Deltagare

Kör max camber eftersom du kör orginal så går det inte att justera så mycket, utan blir ”lite lagom”
                          /
                          fraSSe

syke
                          Blockerad

>Kör max camber eftersom du kör orginal så går det inte att
                            >justera så mycket, utan blir ”lite lagom”
                            >/
                            >fraSSe

Låter bra, så får det bli!

p_ilis
                            Deltagare

>Se bara till
                              >att det är de Europatillverkade däcken, de brukar kosta mer än
                              >1200/st… Som vanligt är Asiendäcken annan gummiblandning och
                              >stomme, det enda som är lika är utseendet.

Tror inte att Dackonline har några Asiendäck. Däremot har de sjukt bra priser! Har handlat därifrån några ggr, senast igår. Min arma moder köpte Pirelli T6000 (Tror de hette T). Pris hos normal handlare i sverige var 2800+moms. Pris från Dackonline för (förhoppningsvis) samma däck: 1350 inkl moms och frakt..

När jag handlat därifrån så har jag blivit mycket nöjd med mina köp. Årets eller fjolårets däck, snabb leverans och från Europa.

/Peter

Edit: Reklam 😀

skytiskapilen
                              Deltagare

Tänk bara på att skifte, montering och balansering tillkommer. Jag fick däcken klara på bilen för 1600 st.

/Andreas

– Original Gangster –

Malmros
                                Deltagare

>>Se bara till
                                  >>att det är de Europatillverkade däcken, de brukar kosta mer
                                  >än
                                  >>1200/st… Som vanligt är Asiendäcken annan gummiblandning
                                  >och
                                  >>stomme, det enda som är lika är utseendet.
                                  >>
                                  >>
                                  >>/Andreas

>>Original Gangster –

Novis fråga: Varför är det sämre med Asiendäck?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.