Visar 9 inlägg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #252365
    Arash
    Deltagare

      När jag ändå är här kan jag passa på att säga att vi (PBZ) mappar Link. Däremot är jag inte helt förtjust i styrsystemet i sig eftersom det har många buggar, är riktigt känslig för elektriska störningar, tappar kontakten, loggning slutar tvärt osv. Men vi har mappat en del olika bilar med Linkboxarna och rent mappningsmässigt är det inga problem.

      Jämfört med Haltechboxarna så har Haltech möjlighet till allt som Link har och lite till + är stabilare, mycket mindre känslig för störningar, inga direkta buggar som inte är åtgärdade och över lag en mer genomarbetad produkt.

      Mvh
      Arash

      #252363
      Gystompa
      Deltagare

        Om nu Haltech vore en mer genomarbetad produkt som du säger Arash. Varför finns den då bara som plug n play 01-05 ? 🙂
        Att snacka skit om det eftermarknadssprut som är ett av dom populäraste på svenska marknaden är väl kanske inte spec smart om du vill ha kunder? 😉
        det kanske är du själv som inte vet hur man gör på dom här sakerna du stör dig på?

        Jag har själv haft planer att mappa min kärra hos dig, men stör mig lite på mentaliteten när man börjar samtalet med skitsnack om sprutet i sig. Plus att du skulle ha 9000:- för en ommappning medans motornord, som sysslat med Link sen -92, tar 5000:- undra vilka man väljer……. 😉

        #252354
        Turbovin
        Deltagare

          Det finns ju hur som helst modernare sprut än Link till Subaru men dåligt med folk som mappar dem i Sverige. Tänker Syvecs, nya Simteket m.m.

          #252374
          Gyver
          Deltagare

            Jag skulle vilja se någon svensk mappare prova på esl, speciellt med tanke på deras nya version som kommer till jecs för ver. 5/6. Att köra mapbaserat via originalprogramvaran har möjlighet att bli en stor hit.

            #252364
            Gystompa
            Deltagare

              Det finns ju hur som helst modernare sprut än Link till Subaru men dåligt med folk som mappar dem i Sverige. Tänker Syvecs, nya Simteket m.m.

              Jepp, men haltech är inte med på kartan

              Hade jag inte åkt med Link hade Syvecs vart intressant

              #252382
              B5254T4
              Deltagare

                Inte för att prata skit om nåt sprut men Link/Vi-PEC är inget vidare om vi pratar kvalité, ex Autotech slutade sälja dem då i princip alla gick sönder.

                All heder åt Motor Nord som skötte garantin kanon men sånt gör kunder besvikna då det alltid tar tid mitt i säsongen.

                På den punkten måste Haltech vara bättre, kanske är Link modernare mjukvarumässigt?

                #252352
                .zip
                Deltagare

                  Link “Link 44S/PossumLink” är då absolut inget fel på, inte enligt mitt tycke. Men då måste man även skilja mellan de gamla chippen med 6 “tryckrader” istället för 10 som de “nya” har. Har man det gamla chippet så är det bara att byta.

                  Har själv kört med link i ~6 år och har bara varit positiv, men då fick jag även tag i den rätta mapparen a.k.a Professorn från Sura.

                  Självklart finns det mer sofistikerat sprut än Link. Linken är både uråldrig och snart utdöd, men den gör sitt jobb om mapparen gör sitt jobb!
                  Sist men inte minst så blev PossumLink utvecklad för rallybilar och inget annat, så självklart sätter det käppar i hjulen.

                  Det går inte att jämföra Link med t,ex Autronic då Linken använder så många fler rader att läsa av. Men med rätt mappare så gör Linken exakt samma jobb.
                  Har t,om besiktigat med Linken i alla år utan några bekymmer, utom när Lambdan gav vika.

                  #252366
                  Arash
                  Deltagare

                    Om nu Haltech vore en mer genomarbetad produkt som du säger Arash. Varför finns den då bara som plug n play 01-05 ? 🙂
                    Att snacka skit om det eftermarknadssprut som är ett av dom populäraste på svenska marknaden är väl kanske inte spec smart om du vill ha kunder? 😉
                    det kanske är du själv som inte vet hur man gör på dom här sakerna du stör dig på?

                    Jag har själv haft planer att mappa min kärra hos dig, men stör mig lite på mentaliteten när man börjar samtalet med skitsnack om sprutet i sig. Plus att du skulle ha 9000:- för en ommappning medans motornord, som sysslat med Link sen -92, tar 5000:- undra vilka man väljer……. 😉

                    Hej!

                    Jag menade inte något personligt 🙂 Jag menar inte att ni som har Linkboxar ska byta ECU nu, utan mitt inlägg var mer riktat till de som inte har bytt ännu och går i valet och kvalet kring vad de ska välja.

                    Det jag skriver är bara mina ärliga ofiltrerade erfarenheter. Har stött på en del riktigt märkliga fenomen vid användande av Link-styrsystem som inte har något med mappningen alls att göra.

                    T.ex.

                    • loggning som är igång och mitt under svep bara stänger av
                    • loggning som är igång, men när man efter ett svep vill titta på loggen, så har den inte sparat någon data
                    • ECU och laptop tappar kontakten med varandra vid närvaro av en del magnetfält i luften, samma magnetfält som inte påverkar Haltechboxen t.ex. (t.ex. kraftiga elmotorer till kylanläggning, elektromagnetiska bromsar till rullande landsväg osv…) Detta problem är i synnerhet illa ifall det sker under en skrivning från PC till ECU.

                    Jag är noga med att föra logg på jobbet över det mesta, inkl. buggar som uppstår hos olika styrsystem, korrespondens kring dem med tillverkare osv. Jag har en magkänsla att fel av ovan sortens problem finns noterade kring Linkspruten. Vi arbetar normalt nära tillverkarna för att återrapportera, ge feedback på funktioner, buggrapporter osv…

                    Ovan nämnda fenomen har vi diskuterat direkt med teknikerna på Link och så småningom nått fram till slutsatsen att det inte har någon förklaring på fenomenen, varför de har inträffat, vad som orsakar dem och hur man löser dem.

                    Det har varit en variabel som inte har gått att kontrollera och det gör mig illa till mods eftersom vi generellt inte vill ha sådana inslag i vårt arbete, alltså okända faktorer som på måfå kan påverka resultatet av det arbete vi utför.

                    Det var inga andra känslor, spekulationer eller annat involverat i beskrivningen av bristerna ovan. Jag, som du, önskar så klart att de inte fanns och att produkten var mer utvecklad än så.

                    När jag skrev att Haltechstyrsystemet är en mer genomarbetad produkt menade jag inte att det nödvändigtvis har flest antal färdiga anslutningar till olika bilmodeller (även om det har fler än det som framgår på deras hemsida), utan att produkten har genomgått en mycket mer gedigen R&D-process än Link och många andra styrsystem. Produkten är välutvecklad och ordentligt buggtestad. Själva hårdvaran i ECU:n är mer genomtänkt, avstämd, avstörd, renare signalhantering, bättre filter osv…

                    Som ren kuriosa var Haltech först i världen med att kunna förändra parametrarna på en motor som var i drift, s.k. “livemappning”. Produkterna har alltid varit kraftfulla, men det var enligt mig först vid introduktionen av Platinum-serien som de fick ett bra och pedagogiskt gränssnitt som är lättarbetat, enligt mig det mest välutvecklade interfacet mellan mappare och hårdvara, på världsmarknaden.

                    Angående kompatibilitet så har Haltech boxar som går att använda till mig veterligen samtliga Subarumotorer. Vi har den kompletta listan på firman, tyvärr har jag inte tillgång till den just nu.

                    Det finns olika aspekter här att tänka på:
                    1: Det finns Platinum Pro pluginboxar som passar rakt av, som en helt OEM ECU. Skillnaden här mot Link (om jag minns rätt) är att du inte behöver stoppa in ett löst kretskort i huset på ditt OEM styrsystem, utan Haltechboxen kommer med en helt komplett ECU inkl. hus osv…
                    2: Platinum Sport 2000 boxar med adapterkablage mellan ECU och bilens kabelhärva + en grundmapp som är anpassad till kombinationen.
                    3: Platinum Sport 1000 boxar med adapterkablage + grundmapp (samma som ovan)
                    4: Platinum Sprint 500 boxar, enl. ovan.

                    Så utbudet och möjligheterna är som sagt större än det som framgår vid första anblick. Om det är intressant för någon så säg till så kan jag plocka fram mer information.

                    Dessutom kan man så klart koppla in ett sprut själv till kabelhärvan vid OEM ECU. Det är relativt smidigt det också, då kan man välja precis den box man vill, så länge det stödjer 4cyl. motorer.

                    Som jag beskrev i mitt inlägg så har vi mappat många Linkbilar och det är inga konstigheter med resultatet av mappningarna i sig, mitt inlägg handlade bara om mina erfarenheter om de inbyggda buggarna i produkten. Vi har t.ex. mappat om en Skyline som varit trimmad hos en stor och välkänd trimmare som det pratas om en del på detta forum. Bilen hade LinkECU och resultatet från den mappningen (som många andra) var häpnadsväckande.

                    Här finns mer info: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150968877136452&set=pb.82513871451.-2207520000.1367696597.&type=3&theater

                    Har för mig att vi fick ut ca. 80kh mer på exakt samma laddtryck, bränsle och hårdvara på bilen, än med den mappning som bilen kom till oss med. Dessutom kom laddtrycket tidigare, vridmomentet var högre hela vägen osv. Även en skaplig ökning i maxvrid som sen växte mer och mer mot varvstopp, lägre avgastemp, lägre vattentemp, bättre gassvar osv.

                    Så även om vi är nog så kompetenta för att mappa Link-styrsystem, så innebär det inte att jag inte på ett sakligt sätt vill framföra mina uppriktiga erfarenheter och personliga åsikter. Jag anser att det är bättre att det kommer ut så att allmänheten sen kan bilda sig en egen uppfattning, än att tiga. Jag tar mig gärna tiden och diskuterar olika sakliga aspekter på ett konstruktivt sätt.

                    Jag brukar sällan, om någonsin, snacka skit. Däremot tar jag mig gärna tiden och delar med mig av mina erfarenheter efter 12 år av mappningar och 10år av att bedriva verksamhet på heltid i den här branschen. Med det i bagaget ackumulerar man en del kunskap och erfarenheter som, ifall jag kan dela med mig av, kan förebygga problem för andra.

                    Vi tar 8990kr för en heldag i marknadens mest avancerade dynocell som vi har i våra lokaler. Vissa är dyrare, andra är billigare. Det är upp till kunden att bedöma var de känner att de får valuta för pengarna. Det enda vi kan göra är vårt allra yttersta för att leverera ett väl utfört arbete.

                    Hoppas att du nu fick lite bättre förståelse för var mina kommentarer kommer ifrån och hur jag resonerar kring det. I mån om tid är jag alltid öppen för att diskutera och kritiseras eftersom det är den bästa vägen till utveckling, så det suger jag åt mig som en svamp 😉

                    #252371
                    Cmon
                    Deltagare

                      Denna höll typ 300 mil innan motorn gick upp i rök pga spikning: http://www.youtube.com/watch?v=d8XPqlVh68k

                      Bränslesystem och mappning by JRM.

                      Om det ända som kom från JRM var mappning och bränslesystem? Då MÅSTE det ju vara deras fel. För han som byggde bilen kan ju OMÖJLIGT gjort något fel alls…. eller?

                      Men om JRM byggde hela bilen själva, absolut då är det helt klart deras fel…

                    Visar 9 inlägg - 31 till 39 (av 39 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.