SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Justerbar dump !! Bra eller dåligt

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Davve
    Deltagare

Hej på er,

Är sugen på en dump till WRX´n och har hört talas om denna dump:

http://www.gofastbits.com.au/index.php?parentid=products&option=products&sub_option=bovs&sub_sub_option=stealth_fx

Nån som vet om den är bra?? Anledningen till att jag är sugen på just denna är ju för att tjejen hatar dumpljudet … men jag älskar det :7 ..

pannan
      Deltagare

Alla dumpar är ställbara dvs kolven är ställbar, annars kan man inte ställa in dem för optimal funktion.

Denna ser ut som en kopia av Turbo smarts dumpar. Turbo XS har också dumpar som ser ut som denna.

Betänkt också som det står i texten att du kan ställa in den för att återcirkulation dvs det den skall vara inställd på för din bil. Luftmängdmätaren är känslig på GT:n, lite bättre på WRX men den skadas endå om man ventilerar till atmosfären.

Har flera vänner som kör med HKS SSQV dumpen och kör den återcirkulerande. Den låter som bara den, räcker gott och väl.

SecretAgentMan
        Deltagare

Dags för lite pekpinnar.

LMM:en skadas inte alls, och alla dumpar behöver verkligen inte vara ställbara. 🙂

/J

Strat
          Deltagare

Jag kör en GFB, dock inte den modellen. Min funkar helt ok, men inte lika bra som originaldumpen 😉

pannan
            Deltagare

>Dags för lite pekpinnar.
              >
              >LMM:en skadas inte alls, och alla dumpar behöver verkligen
              >inte vara ställbara. 🙂
              >
              >/J

Iom att bilen har MAF original så skadas LMM:en visst om man dumpar ut i atmosfären..glödtråden kommer att brinna upp. Likaså skadar man katten iom att bilen kommer att gå för fett.

En dump som är ställbar menar jag att kolven och fjädern är ställbar. Har alla de dumpar jag sett varit. T ex HKS, Greddy, Turbo XS. På så vis kan man ställa hur lätt dumpventilen skall öppna och stänga.

Strat
              Deltagare

När man dumpar atmosfäriskt ser LMM’en bara att det kommer in ännu mera luft, då turbon fortfarande suger. Ingen fara med den alltså.

De allra flesta bling-eftermarknadsdumpar har justerbart fjädertryck, jo.

pannan
                Deltagare

>När man dumpar atmosfäriskt ser LMM’en bara att det kommer in
                  >ännu mera luft, då turbon fortfarande suger. Ingen fara med
                  >den alltså.
                  >
                  >De allra flesta bling-eftermarknadsdumpar har justerbart
                  >fjädertryck, jo.

Om en dump ventilerar i atmosfären och inte sprutet är uppgraderat med t ex MAP så kommer MAF:en att mäta fel, dvs när återcirkulerande luft skall mätas och det inte kommer något blir det fel. Är nog ingen skillnad mellan en Subaru och ett annat bilmärke som har turbomatning. Tänker man kortsiktigt kan man köra så här ett tag. Viss kan köra riktigt långt medans andra får omgående problem. En katalysator tar det ett tag för att gå sönder men är man medveten om riskerna så kan man dumpa i atmosfären.

Sedan prestandamässigt så skulle jag hellre köra återcirkulerande.

🙂

Strat
                  Deltagare

Nja, återcirkuleringen sker efter LMM’en, så den luften mäts bara en gång. Problemet ligger i att ecu’n aldrig får veta att man släpper ut luft genom dumpen.

pannan
                    Deltagare

>Nja, återcirkuleringen sker efter LMM’en, så den luften mäts
                      >bara en gång. Problemet ligger i att ecu’n aldrig får veta att
                      >man släpper ut luft genom dumpen.

Sorry nu är det jag som tänkte i nattmössan 🙂 tänkte på induction kits..

Men en öppen dump utan mods gör att bilen går fett dvs katten blir skadad 🙂 då är vi överrens 🙂

Strat
                      Deltagare

Absolut 🙂

Micke81
                        Deltagare

Och då får man fina pang pang smällar ibland 🙂 låter nästan som en mesig variant av respons 😛 fast bara med en smäll. (man måste få drömma lite :D)

/Micke

Davve
                          Deltagare

Fråga är igentligen om det är bra att ha en dump som man kan justera ljudet på motormässigt?? som jag förstår så är det bara den här dumpen som man kan stänga av ljudet på eller ?? ”The world’s first ADJUSTABLE NOISE BOV”

http://www.gofastbits.com.au/index.php?parentid=products&option=products&sub_option=bovs&sub_sub_option=stealth_fx

SecretAgentMan
                            Deltagare

Motormässigt?

Den dumpen du länkar till byter man bara utsläpp på genom att vrida en del av kroppen på den, antingen rätt ut med ljud som följd, eller tillbaka till insuget (a’la standard).

Det finns inget hokus-pokus med dem, det är en ventil som släpper ut övertryck…bra kvalitet och konstruktion så den klarar att hålla tätt länge är viktigare än högglanspolerade specialtrumpeter.

🙂

/J

Turbonauten
                              Deltagare

Inget fel på den här tråden, men efter allt man har läst på typ Zatzy undrar man varför det inte heter dumventil…? 😉

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.