SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Justerbar dump !! Bra eller dåligt

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2658
    Davve
    Deltagare

      Hej på er,

      Är sugen på en dump till WRX´n och har hört talas om denna dump:

      http://www.gofastbits.com.au/index.php?parentid=products&option=products&sub_option=bovs&sub_sub_option=stealth_fx

      Nån som vet om den är bra?? Anledningen till att jag är sugen på just denna är ju för att tjejen hatar dumpljudet … men jag älskar det :7 ..

      #53753
      pannan
      Deltagare

        Alla dumpar är ställbara dvs kolven är ställbar, annars kan man inte ställa in dem för optimal funktion.

        Denna ser ut som en kopia av Turbo smarts dumpar. Turbo XS har också dumpar som ser ut som denna.

        Betänkt också som det står i texten att du kan ställa in den för att återcirkulation dvs det den skall vara inställd på för din bil. Luftmängdmätaren är känslig på GT:n, lite bättre på WRX men den skadas endå om man ventilerar till atmosfären.

        Har flera vänner som kör med HKS SSQV dumpen och kör den återcirkulerande. Den låter som bara den, räcker gott och väl.

        #53745
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Dags för lite pekpinnar.

          LMM:en skadas inte alls, och alla dumpar behöver verkligen inte vara ställbara. 🙂

          /J

          #53747
          Strat
          Deltagare

            Jag kör en GFB, dock inte den modellen. Min funkar helt ok, men inte lika bra som originaldumpen 😉

            #53754
            pannan
            Deltagare

              >Dags för lite pekpinnar.
              >
              >LMM:en skadas inte alls, och alla dumpar behöver verkligen
              >inte vara ställbara. 🙂
              >
              >/J

              Iom att bilen har MAF original så skadas LMM:en visst om man dumpar ut i atmosfären..glödtråden kommer att brinna upp. Likaså skadar man katten iom att bilen kommer att gå för fett.

              En dump som är ställbar menar jag att kolven och fjädern är ställbar. Har alla de dumpar jag sett varit. T ex HKS, Greddy, Turbo XS. På så vis kan man ställa hur lätt dumpventilen skall öppna och stänga.

              #53748
              Strat
              Deltagare

                När man dumpar atmosfäriskt ser LMM’en bara att det kommer in ännu mera luft, då turbon fortfarande suger. Ingen fara med den alltså.

                De allra flesta bling-eftermarknadsdumpar har justerbart fjädertryck, jo.

                #53755
                pannan
                Deltagare

                  >När man dumpar atmosfäriskt ser LMM’en bara att det kommer in
                  >ännu mera luft, då turbon fortfarande suger. Ingen fara med
                  >den alltså.
                  >
                  >De allra flesta bling-eftermarknadsdumpar har justerbart
                  >fjädertryck, jo.

                  Om en dump ventilerar i atmosfären och inte sprutet är uppgraderat med t ex MAP så kommer MAF:en att mäta fel, dvs när återcirkulerande luft skall mätas och det inte kommer något blir det fel. Är nog ingen skillnad mellan en Subaru och ett annat bilmärke som har turbomatning. Tänker man kortsiktigt kan man köra så här ett tag. Viss kan köra riktigt långt medans andra får omgående problem. En katalysator tar det ett tag för att gå sönder men är man medveten om riskerna så kan man dumpa i atmosfären.

                  Sedan prestandamässigt så skulle jag hellre köra återcirkulerande.

                  🙂

                  #53749
                  Strat
                  Deltagare

                    Nja, återcirkuleringen sker efter LMM’en, så den luften mäts bara en gång. Problemet ligger i att ecu’n aldrig får veta att man släpper ut luft genom dumpen.

                    #53756
                    pannan
                    Deltagare

                      >Nja, återcirkuleringen sker efter LMM’en, så den luften mäts
                      >bara en gång. Problemet ligger i att ecu’n aldrig får veta att
                      >man släpper ut luft genom dumpen.

                      Sorry nu är det jag som tänkte i nattmössan 🙂 tänkte på induction kits..

                      Men en öppen dump utan mods gör att bilen går fett dvs katten blir skadad 🙂 då är vi överrens 🙂

                      #53750
                      Strat
                      Deltagare

                        Absolut 🙂

                        #53751
                        Micke81
                        Deltagare

                          Och då får man fina pang pang smällar ibland 🙂 låter nästan som en mesig variant av respons 😛 fast bara med en smäll. (man måste få drömma lite :D)

                          /Micke

                          #53757
                          Davve
                          Deltagare

                            Fråga är igentligen om det är bra att ha en dump som man kan justera ljudet på motormässigt?? som jag förstår så är det bara den här dumpen som man kan stänga av ljudet på eller ?? ”The world’s first ADJUSTABLE NOISE BOV”

                            http://www.gofastbits.com.au/index.php?parentid=products&option=products&sub_option=bovs&sub_sub_option=stealth_fx

                            #53746
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Motormässigt?

                              Den dumpen du länkar till byter man bara utsläpp på genom att vrida en del av kroppen på den, antingen rätt ut med ljud som följd, eller tillbaka till insuget (a’la standard).

                              Det finns inget hokus-pokus med dem, det är en ventil som släpper ut övertryck…bra kvalitet och konstruktion så den klarar att hålla tätt länge är viktigare än högglanspolerade specialtrumpeter.

                              🙂

                              /J

                              #53752
                              Turbonauten
                              Deltagare

                                Inget fel på den här tråden, men efter allt man har läst på typ Zatzy undrar man varför det inte heter dumventil…? 😉

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.