SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kamrem kuggat??

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2549
    blurra
    Deltagare

      Jag har lite problem…
      Hur är det egentligen???, Att det blir ventilsallad om kamremmen kuggar,det har jag förstått, men räcker det med att den hoppar ett kugg eller behövs det fler??
      Anledningen att jag undrar är att min Impreza har blivit dum.
      Jag var och skulle göra en besiktning igår och eftersom det är en rallybil så tog jag den på släp dit, när jag skulle lasta av den så
      tippade jag släpet och lät bilen rulla av släpet med växel i.
      Sedan när jag skulle starta så vart den väldigt svårstartad,han sköt och small och tuggade emot men startade till slut,fast motorn gick väldigt illa typ 3 ½ cylindrig. det som också är konstigt är att varvräknaren gav fel utslag,hur mycket jag än varvade så gick den knappt över 2000varv trots att motorn var uppe på 5000varv.

      Nu säger en kompis att han har varit med om att kamremmen har kuggat ett kugg på en alfa romeo när dom drog bilen bakåt med växel i, och anledningen säger han var den att remspännaren inte han sträcka upp remmen när motorn gick bakåt, undrar om det kan vara det som hänt på min bil??? Själv är jag skeptisk… det är väl knappast troligt att
      varvräknaren ska få spelet om remmen kuggar??

      Dessutom så låter ju motorn inte kompressionslös när man kör den
      på starten.
      Jag började fundera på om det inte kan vara vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren som har börjat spöka….? så att motorn inte riktigt vet var den är, (går dom att mäta upp)?
      Det låter ju som att tändningen är väldigt tidig eftersom den tuggar emot vid startförsök.
      Jag har legat vaken halva natten och funderat men inte direkt kommit fram till något, nån annan som kan ge mig lite mer kött på benen…
      Mvh. Patrik.
      Ska fara hem efter jobbet å riva lite i skiten….

      #52994
      ExOrdis
      Deltagare

        Du är förhoppningsvis på rätt spår ang givarna.
        Det låter ju så med tanke på varvräknaren. Om kolven/arna tar i ventiler så lever det om rätt illa mekaniskt och det brukar inte
        starta om det tar i ordentligt.
        Givarna går att mäta upp. Det finns ohm/volt uppgifter
        i servicemanualen. Vilken är det du behöver, MY?

        #52996
        blurra
        Deltagare

          Har varit i garaget nu och plockat bort kamremskåporna, å visst
          fan har kamremmen kuggat över två kugg……..:o x( x( x(

          Men jag tror faktiskt att ventilerna har klarat sig å det kan jag nog tacka mina stora uttag i kolvtopparna för (Cosworth)

          Ska ringa till den gode Nilsson i Vinslöv i morgon å se om han har nån ny remspännare, törs inte sätta dit den gamla, den känns lite slapp när man trycker ihop den dom första två milimetrarna……

          /Patrik.

          #52995
          ExOrdis
          Deltagare

            Whoa! Dax att köpa trisslott?
            Om du vill ha uppgifter för givarna så PM:a din mail
            så får du PDF:er.

            #52997
            blurra
            Deltagare

              Pjjhuu! Nu går fansskapet igen…. 🙂

              Stoffes farsa sa att den klarar 3 kugg på vevaxlen innan
              det blir ventilsallad, så nu vet ni det om ni skulle få för
              er att prova….

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.