› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kamrem som snurrat 1500 mil på 4 år, dags att byta?
- Detta ämne har 10 svar, 3,739 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2010 kl. 17:41 #23339
Niklas
DeltagareÄr det någon som VET hur viktigt det är att byta kamrem vid 4 år eller är det antalet mil som är det viktiga? Jag böt kamrem när bilen rullat precis under 9000 mil (2006) och nu har bilen rullat precis under 10500 och det är alltså 4 år sedan. Känns lite sjukt att byta en kamrem som bara används typ 15% av vad den klarar av men är det så, då är det så.
13 maj, 2010 kl. 17:57 #202354Niklas
DeltagareOk, innan någon svarar så har jag en liten uppdatering. Tommy Nilsson sa 6 år vill jag minns när jag var där nere och gjorde en liten service (men kan vara mitt minne som busar med mig så jag säger inte att det är ett citat!) men en Subarumek i Stockholm sa precis också 6 år på samma fråga.
Så jag kommer inte göra kamremsbyte i år, jag kommer vänta två år till. Sex år är vad jag körde förra gången och det kör jag på igen. Tycker du också skall göra det Ozo – om jag nu skrämde upp dig där du låg i ditt garage och mekade jänk. :p
PS: 2012…då kommer kamremmen ha snurrat närmare 1800-2000 mil (om bilen är kvar i mina ägor och körfekvensen håller i sig). Jisses så sliten den lär vara… 😀
13 maj, 2010 kl. 17:57 #202350Turbovin
DeltagareGummi åldras ju så den kan vara dålig av den anledningen också. Lite svårt att säga utan att syna remmen men ska man göra det kan man ju lika gärna byta. Jag bytte min med liknande miltal sen förra bytet som din. Tyckte dock jag läste nånstans att de förlängt antal år men det vet jag inte om det stämmer.
13 maj, 2010 kl. 17:58 #202351Mumin
Deltagaretror du fick mitt sms 😛 annars kan du kolla i service boken.. 😀
13 maj, 2010 kl. 18:04 #202355Niklas
DeltagareMumin: Jo. 🙂 Men serviceboken sa 48 månader (4 år) eller 10000 mil.
Turbovin: Visst kan det bli dåligt ändå, det är just det som gör det värt att veta att man gör rätt. Men väntade jag 6 år förra gången så väntar jag 6 år denna gången.
13 maj, 2010 kl. 18:05 #202352Mumin
DeltagareMumin: Jo. 🙂 Men serviceboken sa 48 månader (4 år) eller 10000 mil.
Turbovin: Visst kan det bli dåligt ändå, det är just det som gör det värt att veta att man gör rätt. Men väntade jag 6 år förra gången så väntar jag 6 år denna gången.
vänta 6 år.. dom håller längre.. hade inne en som gått 17000 och aldrig bytt 😛
Du kör ju inget franskt skit :p13 maj, 2010 kl. 18:09 #202356Niklas
DeltagareOh helvete! Hahaha 🙂
Minns varjefall att Tommy nere i Vinslöv sa att han hängt upp hela motorer i en kamrem…eller om det var två. När vi diskuterade hurvida kamremmarna var starka eller inte. Han övertygade mig då att inte byta kamremmen vid 2004-2005 utan att vänta. 🙂
14 maj, 2010 kl. 06:53 #202349Ångan
DeltagarePratade med dom hos Fürstenhoff innan jag köpte min nuvarande bil. Det var nämligen 4 år sedan den böts. Men då sa dom att dom flyttat till just 6år eller om han till och med sa 8 år.
Detta är vad dom sa via telefon, sen hur pass bra det stämmer kan jag inte svara på.Annat än med min opel, där måste man byta efter 6000mil :p
14 maj, 2010 kl. 07:43 #202348Manor
DeltagareJag har bytt min kamrem vid 10000 och 20000 mil och dragit över tiden med 1 år bägge gångerna (5 respektive 10 år gammal var alltså bilen).
Det största problemet med att chansa är väl att skadorna blir stora om kamremmen går sönder. Å andra sidan så kostar det en slant att byta. Jag skulle nog avvakta, men det är svårt att råda.
14 maj, 2010 kl. 09:06 #202353Vince
KeymasterEn bilverkstad bytte min kamrem nu i veckan (förmodligen för första gången i bilens liv o bilen är en 2003). Bilen har gått 10500 mil. Allt byttes d.v.s. kamrem, alla löphjul o spännaren.
Jag bad när jag lämnade bilen att få tillbaks alla bytta delar för att kunna kolla på dem.
Jag kan säga att själva remmen såg som ny ut (ska kolla på den lite närmare i mikroskop på jobbet o se om det finns mikrosprickor).
Ett utav löphjullen (det minsta av dem och då inte helt ologiskt eftersom det är det som snurrar snabbast) hade lite glapp och lagren kändes trötta o kärvade en aning.
Alla övriga snurrande delar var också som nya (inga glapp i axlarna o inget kärvande)
Så jag kan säga att de delarna som Subaru monterar verkar vara utav väldigt bra kvalite så byta efter 4 år om bilen enbart har gått 1500 mil känns helt onödigt i mitt tycke.14 maj, 2010 kl. 11:20 #202357Niklas
DeltagareJo det är väl lite det jag också kommit fram till och potentiellt nya ägaren har blivit lite lugnare nu då han trodde han skulle behöva byta kamrem på vägen hem typ. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
