SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kamremsbyte

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    alrik
    Deltagare

Har nu läst mig till att kamremen ska bytas vid 10k mil eller 4 år. Nu är min bil en -00 som har gått 8,7k mil. För att ta det säkra före det osäkra så ska jag byta kamrem.

Då kommer frågan.
      Ska jag enbart byta kamremen eller köra hela 10k mils servicen när jag ändå är igång?

Nästa frågan blir vart man ska göra det. Har hört att Autotech är bra här i Västerås, stämmer det? Eller är Landrins att föredra?

Har också tänkt att sätta i en motorvärmare och ta de samtidigt.

jraberg
      Deltagare

Bor du i västerås så är det Autotec som gäller(det skulle vara mitt val iaf. då jag har varit där förut)
        Om du ska göra 10′ mila nu eller vid 10′ prick är svårt att säga, jag skulle nog göra den samtidigt som kamrem, men det beror lite på hur stor plånboken är för tillfället då det kan kosta en del och hur du kör 😉

motorvärmare.. bra! 🙂

-JR

Janne248
        Deltagare

Sök och du skall finna……

Jag har skrivit om detta massor med gånger förut, senast skrev jag:

Det står väl 48 månader (=4år) men jag har ring IM och kollat och det är bra att byta på max 4år på en GT … men på en GL/RX så är det lungt att köra mer (år) för där stannar bara motorn. Men på en GT är det farligt då kolven komemr att slå i ventilerna = inte bra.

I denna TRÅD!!

Har även skrivit:

”Har pratat med IM’s serivce folk i Malmö och när det gäller turbomotorer så om, kammremen går så går motorn = fet reparation = många $$$. När det gäller icke trubomotorer så stannar den bara = ingen fara. Det står 28måander (4år) i servicebok, men de sa att det är lungt att köra i 5 år. Sedan skall man byta.”

Tipset är att byta på max 10000 eller 5 år.

I denna TRÅD!!

alrik
          Deltagare

Om du läser mitt inlägg en gång till så är frågan inte OM jag ska byta utan OM man ska ta hela 10.000 mil service samtidigt.

Ska åka ner en sväng till Autotech imorgon och prata lite med dom har jag tänkt.

Janne248
            Deltagare

Sorry…MEN jag tänkte lixom att du vet när bilen är uttagen och kan räkna om den är 5 år. Om inte, vänta till 5 år och se om du kört 10k mil då…. och gör hela sevicen….annars är det upp till dig hur du gör.
              Personligen skulle jag göra kamremen på 5 år och vänta med 10k mil service till bilen gått 10k mil annars kommer man i otakt.

alrik
              Deltagare

Var till Autotec idag och beställde tid till kamremsbyte och isättning av motor- och kupevärmare.

Han tyckte att jag skulle vänta med 10k service som jag kommer att göra nu.

Var inte meningen att låta lite aggresiv (hittar inget bättre ord nu) med mitt förra inlägg. Har läst lite runt ämnet och sett att det är ett antal poster som är ungefär lika.

Tack ändå för bra svar.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.