SSC Allmänt snack Allmänt småprat Kamremsbyte..

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    PaTTan
    Deltagare

Tja!

Har sökt lite på forumet men inte hittat de svar ja söker..så jag testar dehär istället.. 🙂 Är det dumt att köra vidare med en kamrem som gått mer än 4 år men inte mer än 8000mil?? Eller är det för ”riskfyllt” ? Bilen är i övrigt regelbundet servad…

//Patrik

soemp
      Deltagare

Är i ganska likadan situation som du, 5 år och 8500 mil.. men jag väntar nog :>

Strat
        Deltagare

10 000 mil eller 4 år, det är väl inte så svårt att tolka? Givetvis kommer inget att hända då kört 10 001 mil eller vid 4 år och 1 dag, men det är bara dumt och snålt att vänta IHMO. Ligg på rätt sida och byt oftare itället för tvärtom 🙂

Janne248
          Deltagare

Detta finns det massa (iaf en) gammla tradar om, orkar dock inte söka åt den (dem) nu.

Jag skrev dock i en tråd nått i denna stilem:

”Har pratat med IM’s serivce folk i Malmö och när det gäller turbomotorer så om, kammremen går så går motorn = fet reparation = många $$$. När det gäller icke trubomotorer så stannar den bara = ingen fara. Det står 28måander (4år) i servicebok, men de sa att det är lungt att köra i 5 år. Sedan skall man byta.”

Tipset är att byta på max 10000 eller 5 år.

soemp
            Deltagare

Följde era råd 😉 Har bokat tid för kamremsbyte nu. Ca 3200 kr ville dom ha för det, är det rimligt?

Strat
              Deltagare

>Följde era råd 😉 Har bokat tid för kamremsbyte nu. Ca 3200
                >kr ville dom ha för det, är det rimligt?

Låter rimligt. Inkluderar förmodligen inte spännrullarna, som möjligen måste bytas. Om du vill spara lite deg kan du ju köpa remmen på tex mekonomen. Tror den är en tusing billigare där 😉

PaTTan
                Deltagare

Har bestämmt mej för o byta kamrem nu snart..har fått ett pris på 6000kr utan spännrullar och 7000kr med spännrullar. Det känns som om de e lite dyrt tycker ja, om man jämmför med soemp som sa att han skulle få ge ca 3200. Detta va på en subaru verkstad i västerås, så om ni vet nå billigare ställe i närheten av västerås så vore jag tacksam.

//Patrik

soemp
                  Deltagare

Det låter lite saftigt. De menar inte hela 10000-mila servicen då? Jag skall endast byta kamrem, och priset för det var 3200 (utan spännrullar).

PaTTan
                    Deltagare

Näe de här va oxå bara kamremsbyte..

strickz
                      Deltagare

>Näe de här va oxå bara kamremsbyte..

Det låter högt, jag kollade runt lite höromdagen och fick priset 3750:-

Strat
                        Deltagare

>Detta va på en
                          >subaru verkstad i västerås, så om ni vet nå billigare ställe i
                          >närheten av västerås så vore jag tacksam.
                          >
                          >//Patrik

Kolla med Autotec 😉

PaTTan
                          Deltagare

Tackar för svaren.. Ska kolla med Autotec

//Patrik

alrik
                            Deltagare

>Tackar för svaren.. Ska kolla med Autotec
                              >
                              >//Patrik

Böt kamrem hos Autotec i måndags.

Gick i runda slängar på 2500 kr.

Manor
                              Deltagare

Jag fick ”tipset” att vänta till 10000 mil, men för mig tog det cirka 4,5 år. Längre än 5 år skulle inte jag vilja vänta, och självklart beror det på hur bilen är körd. En hårt körd (ev. trimmad) bil kräver nog oftare kamremsbyte liksom även tändstift.

Att byta kamrem är förhållandevis billigt jämfört med det som kan gå sönder…och varken en ev. garanti eller motorförsäkring lär gå att åberopa då servicen inte har följts till punkt och pricka… Det är väl värt att ha i bakhuvudet också.

mvh Mats N

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.