› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kamremsbyte efter 48månader? 10.000mil ska det väl vara?
- Detta ämne har 5 svar, 14,273 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
subaru.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2006 kl. 12:18 #3445
Bodyshot
DeltagareJa som texten lyder, är det kamremsbyte efter 48månader eller 10.000mil, det är väl vad som först hinner inträffa?
Var hos min verkstad idag, hade tänkt byta oljor i bilen, men mecken sa då att jag behöver byta kamrem, som skulle vart gjort redan 48månder efter att bilen togs i bruk, eller om man hinner köra 10.000mil?
Jag stod som ett frågetecken, hade helt riktat in mig på 10.000mil!
Tacksam för svar!
11 september, 2006 kl. 12:25 #58833Pasi_k
DeltagareJa som texten lyder, är det kamremsbyte efter 48månader eller 10.000mil, det är väl vad som först hinner inträffa? Var hos min verkstad idag, hade tänkt byta oljor i bilen, men mecken sa då att jag behöver byta kamrem, som skulle vart gjort redan 48månder efter att bilen togs i bruk, eller om man hinner köra 10.000mil? Jag stod som ett frågetecken, hade helt riktat in mig på 10.000mil!Tacksam för svar!
Bytet ska ske såå fort en av det olika faller in.
Såå är den 48 månader och du inte kört mer än 5000mil såå kvittar det..
Gummi Föråldras vare sig du kör eller inte..11 september, 2006 kl. 15:14 #58835Bodyshot
DeltagareOkej, den har gått strax över 6000mil. Har någon var med om ett motorras pga kamremmen?
Vad kostar ett byte på tex fürstenhoff?11 september, 2006 kl. 15:24 #58836Niklas
DeltagareVad jag hört är det väääääldigt ovanligt med kamremsras på Imprezor. Vissa verkstäder har inte ens hört talas om det.
4 år eller 10.000 mil har det varit sagt förr men verkstäder tycker det är onödigt att byta efter ålder. Har bilen inte gått så långt väljer de ibland att ”erbjuda” ägaren att ta bytet nästa år istället.
Själv gjorde jag 10.000 mil service (inkl kamremsbyte) i januari på min, dvs när bilen började närma sig 5.5-6 år och hade rullat ungefär 9.000 mil. Remmen såg ny ut, bara lite smutsig på ytan. Fast man vet ju inte om den hade inre bristningar. Spännaren såg också nästan ny ut, bara lite lite oljeläckage från en packning. Men jag slänge ändå in en ny för att ha friska prylar.
Skulle nog aldrig byta kamrem på tex SubaruJohan’s gamla Impreza som är 5-6 år men bara rullat typ 1.600 mil.
14 september, 2006 kl. 18:27 #58832Turbonauten
DeltagareEnligt subaru här i stan så brukar de vänta tills den nått 10.000 mil. Jag bytte min nyss. 6 år gammal och 9.500 mil. Hur jag än bröt och vred i den kunde jag inte få fram nå torr-sprickor. Verkar vara fin gummikvalite.
Mvh Emil
http://www.emilberglund.sePlaylist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7
14 september, 2006 kl. 22:51 #58834subaru
Deltagarebara en liten varning, visst att man kan ”slarva” med att byta kamremmen men man ska iaf tänka på att det blir kostsamt värre ifall det värsta som kan hända händer så att säga.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.