› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kamremsbyte, priset rimligt?
- Detta ämne har 33 svar, 2,895 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
syke.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2004 kl. 06:02 #52043
SecretAgentMan
DeltagareNej, ser du rullarna så är det inte som det skall under huven. 😉
Kamrem och rullar sitter bakom den svarta kåpan i framkant av motorn…det du menar är nog remskivorna till multiremmen (som driver generator och ac-kompressor). 😀
/J
18 juni, 2004 kl. 06:16 #52070Niklas
DeltagareJaha, vad fan vet jag. 😛
18 juni, 2004 kl. 06:57 #52059badlynx
Deltagare😀
18 juni, 2004 kl. 08:25 #52062ImprezaVbG
DeltagareAlien…var servar du din pärla?
18 juni, 2004 kl. 08:28 #52071Niklas
DeltagareSkall åka ner till Skåne på semester så jag tänker göra min service där nere hos Rally-Stoffe och hans pappa i Vinslöv.
22 juni, 2004 kl. 11:59 #52072Niklas
DeltagareNu har jag pratat med herr Tommy Nilsson själv och han tyckte inte man behövde byta kamrem innan 10000 mil då han aldrig hade hört talas om en rem som gått sönder pga ålder. Men han hade grejor hemma ifall jag ändå ville byta. Den 14e juli rullar bilen in på verkstan i Vinslöv för lite rallysnack med herrarna Nilsson. Tar med kameran för eventuella smygbilder på rallybilar som kanske kan tänkas finnas där… 😉
22 juni, 2004 kl. 21:22 #52060badlynx
DeltagareVar det inte det jag sa ?
MVH JOCKE
23 juni, 2004 kl. 08:06 #52054Mange
DeltagareJag skulle iaf aldrig våga chans med kamremmen.. Står det 4år eller 10000mil i boken så måste göra det av en anledning.
/M
23 juni, 2004 kl. 08:15 #52073Niklas
Deltagare>Var det inte det jag sa ?
Står du för kostnaden om det mot förmodan skulle skita sig och hela motorn rasar?
Man behöver inte byta olja var 500mil heller, men vissa gör det.
23 juni, 2004 kl. 14:49 #52055Wanderer
DeltagareJag var tvungen att byta spännrullar vid 10k mil …
Dom var ganska slut och då är bilen helt original fast jag kan kör med lite för mycket betongdojja 😛19 december, 2005 kl. 06:19 #52050Manor
DeltagarePå min bil byttes inte några rullar i samband med kamremsbytet då det inte behövdes enligt verkstaden. Jag tror inte att man bara ska byta för bytandes skull…ser de ok ut så kan man köra vidare på dem, och vara glad för den slant man sparar.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52049Manor
Deltagare>Det står väl 48 månader (=4år) men jag har ring IM och kollat
>och det är bra att byta på max 4år på en GT … men på en
>GL/RX så är det lungt att köra mer (år) för där stannar bara
>motorn. Men på en GT är det farligt då kolven komemr att slå i
>ventilerna = inte bra.
>
Okej då Janne…48 månader står det ;).
Jag fick ett tips att man kunde utöka 4 år med ytterligare ett halvår (men givetvis helt på egen risk). 48 månader (eller 10000 mil) är väl satt för att IM ska gå fria om något skulle inträffa, och den rekommendationen lär ju inte ligga precis på marginalen. För att vara helt på den säkra sidan så ska man dock följa rekommendationen till punkt och pricka, och även då ta hänsyn till en eventuell trimning som kanske tänjer lite på marginalen. T.ex så verkar inte originaltändstiften hänga med 10000 mil om bilen är ommappad och körs hårdare…detsamma kanske även gäller kamremmens hållbarhet.mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52048Manor
Deltagare…Roffe menade nog 4 år vilket är det som står angivet i servicehäftet (åtminstone för GT)…dock kan man på egen risk utöka 4 år till något längre…men alltså helt på egen risk.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52047Manor
Deltagare>Har 2 problem med bilen:
>1. Den går oljämt och rycker allmänt när man kör (förmodligen
>stiften)
>2. Den knakar lite i framvagnen och det känns som det är
>något litet glapp i ratten när man åker över små oljämnheter
>med framhjulen.
>
>Hade tänkt att verkstan skulle få göra en vanlig service
>(olja, filter) och sen byta stift o kolla framvagnen för glapp
>etc. Men nu säger ni att det är kamm rems dags + spännhjul??Det har varit uppe tidigare till diskussion i forumet. Ålder är visst nästan lika viktigt som antalet mil. Maximalt 4,5 år hade någon hört, vilket också var den ålder min bil hade vid 10000-mila servicen.
Enligt Fürstenhoffs så bör tändstiften bytas oftare om man har mappat om bilen (som typ du Roggan).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52046Manor
DeltagareDet låter väl som ett bra pris tycker jag. Jag tror att min 10000-mila service(inkl. kamremsbyte inte spännrullar) gick på cirka 8.300:-.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.