- Detta ämne har 11 svar, 1,259 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 11 månader sedan av christopher.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2002 kl. 13:34 #1917Janne248Deltagare
LAST EDITED ON Sep-20-02 AT 07:45PM (GMT)
Hur är det med katar etc???Tänkte byta slutburk till Blitz Nur Spec, inga problem.
Men om jag köper Blitz Nur Spec R som även tar bort mittensektionen då ryker en orginal kat.
Fråga: Kommer jag igenom besikningen? Tjänar jag nått på detta? (Jmf med bara slutburk)Om jag byter slut burk+DP så försvinner kat i DP. Kommer jag igenom besikningen?
Vilken kat skall man ha kvar? Eller om man byter allt och byter till en racekat (eller vad det heter) vart skall den sitta? DP eller mittsektion?
En sak är klar Blitz Nur Spec slutburk skall det bli, men blir det ett “R” också…..eller orginal mittsektion eller kanske rent av någon annan mitt sektion??
Många frågor….
/Janne
20 september, 2002 kl. 15:59 #47812christopherDeltagarefraSSe
Jag skulle nog satsa på en sjysst downpipe. Öppnar upp flödet från ren strypning till fullt flöde :)+ leder bort värmen.
Första katten behövs då bilen är kall och man vill ha OK värden, så plocka bort den och besiktiga med varm bil. Ska du besiktiga varje år så är en racekat att rekomendera så slipper man skruva varje år. Racekat bromsar ca 2-3 hästar enl. ferrita (en fullflödes,inte keramisk billig)
Klubben får rabbat hos ferrita, kan vara ett alternativ?
/
fraSSE 3″ ferrita och nöjd 😉20 september, 2002 kl. 17:47 #47809Janne248DeltagareSå om jag förstår dig rätt så skall jag köpa en schyst DP (utan kat) + Blitz Nur Spec och en mittensektion med racekat??
Eller?
/Janne
20 september, 2002 kl. 18:06 #47806SecretAgentManDeltagareVarför inte behålla original mittendel, greja en Blitzburk och en rekorderliger downpipe?
Eller göra det ordentligt och byta några delar av systemet inför besiktningen?
😉
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
20 september, 2002 kl. 18:40 #47810Janne248DeltagareBehålla orginal mitt del låter ju billigt. 🙂
Eller om man bara förlorar 2-3 hästar med en fullflödes kat så kanske det är värt det? Vad förlorar man med orginal mittdel då?J vilken DP rekomenderar du då?
Blitz Nur Spec är given.
/Janne
21 september, 2002 kl. 04:49 #47813christopherDeltagarefraSSe
“Moste bang for the buck” kan vara, DP, orginal mellandel(kat)+ ny slutdel= kul ljud
Det finns en risk att laddtrycket kan “svaja” lite när bilens andning blir bättre och kommer med all säkerhet ladda tidigare och spola upp snabbare.
Jag tycker att man dessutom inte tappar lika mycket vid växlingar(psykiskt?)En polare kör med Simons system utan kat och DP, helt OK och prisvärt. Men den DP är inte lika fet som ferritas, Uppsalaavgas,mfl dvs “hangjorda”
(Enda lilla nackdelen med kul ljud är -ta med öronskydd vid lågresor);)
/
fraSSe21 september, 2002 kl. 05:53 #47807SecretAgentManDeltagareMagnex eller Scoobysport, den senare ser bra mycket trevligare ut – men kostar lite mer. Magnexen har ett separat rör för wastegaten, men det spelar nog väldigt liten roll på en standardbil. :p
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
21 september, 2002 kl. 14:29 #47808SubbahenkeDeltagareJag kör Magnex DP, orginal mellandel samt Magnex slutburk. Billigt(?) och enligt mig mycket “bang for the buck”. Det blir som en ny bil. Har en kompis som kör med komplett Magnex med mellandel utan kat, men jag märker faktiskt ingen större skillnad på hans och min bil. 🙂
Mvh Henke
8 januari, 2003 kl. 10:20 #47811Janne248DeltagareMånga frågor om avgas blir det…….
Ser att ingen svarade på denna fråga när jag var igång förra gången…
Men om jag köper Blitz Nur Spec R som även tar bort mittensektionen då ryker en orginal kat. Fråga: Kommer jag igenom besikningen?
DVS funkar det med bara kat i DPn? Någon som testat detta??
/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/8 januari, 2003 kl. 14:15 #47816vskoghDeltagareJag själv funderar (när/om det blir en Impreza) på:
HKS – Super Drager Full System
HKS – Front Pipe
Kommer detta att ersätta båda kattarna eller enbart den i downpipen?Mvh Viktor
Söker: GT -00:a8 januari, 2003 kl. 16:03 #47815KvarnisDeltagareLAST EDITED ON Jan-08-03 AT 05:04PM (GMT)
Klart det funkar men…byt DP..när du är på G
Du kommer att käna xxx antal ggr mer skillnad..behåll i ställer mitten katen om du ska köra med en !!Du kommer ändå att vilja byta DP’n sedan
Och ja byter du både systemet fram till DP’n och Dp’n så blir det katt löst
/Kvarnis
8 januari, 2003 kl. 18:00 #47814christopherDeltagarefraSSe
Downpipen är strypningen(boven) så DP = stor skillnad. Att den sen leder bort värme är också viktigt.
Jag har svårt att få “färg” på min turbo men vet att det är inga problem att få den att lysa som en lampa med orginal systemet.
Som killen på ferrita sa – en billig variant är DP behålla mittendelen med katt
och ny fet slut del med en dämpare, köp en riktig race kat dom billiga varianterna är som den som sitter orginal. Katten på orginal downpipen är till för att klara avgaskraven när bilen är kall
/
fraSSe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.