- Detta ämne har 75 svar, 2,599 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:20 #185792jenzaDeltagare
hahahaha = ))
nee klockrent, ba be andra fixa åt en 😀
man ska ju bara endå köra själv right ?19 december, 2005 kl. 06:20 #185739ManorDeltagareHej !
Jag vill ha en QS till detta kanonpris :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185738SecretAgentManDeltagareJag måste upprepa mig själv här – RESPEKT! 😀
/J
19 december, 2005 kl. 06:20 #185760jrabergDeltagareO- ringen köpte du var?
-JR som ivrigt väntar på att posten ska ge mig mitt paket 🙂
19 december, 2005 kl. 06:20 #185736sykeBlockeradVar ner och pillade lite nu. Jag satte den tjockare vita ringen på vänstersidan om spaken (innanför gaffeln), och drog åt den guldfärgade, långa skruven. Om jag drog åt den hårt så klämmer den åt spaken så hårt att det blir skittrögt att växla, så jag lättade lite på den, och då funkade det perfekt. Anledningen till att det skorrade var att jag tidigare använde den tunnare vita plastringen, och då kunde gaffeln röra sig i sidled.
Hoppas bara inte muttern skruvar av sig själv nu när den inte är stenhårt åtdragen 🙁
Jag har mailat jpc-performance och frågat efter installationsbeskrivning 🙂
19 december, 2005 kl. 06:20 #185740ManorDeltagareTack Christian, jag ser fram emot paketet :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185752ManorDeltagareJag har oxå haft lite missljud, hörde det efter att jag var ute och körde en stund i måndags. Men jag hade nog dragit skruven lite hårt för den var lite halv seg att växla med, lossade lite på skruven och nu går det lätt att växla och jag har inga konstiga ljud längre.Så kolla så ni inte har dragit skruven för hårt.Gick för övrigt rätt smidigt ändå att få ur gammla- och i nya-spaken ur hålet.Edit: Min QS verkade inte göra så att det tog i metalplåten som sitter där iaf.. /Kenneth
Hej !
Min skruv är inte för hårt åtdragen, och det går lätt att växla. Dock finns det fortfarande ett missljud som låter mest på 5:an men även svagt på de andra växlarna. Jag är nästan säker på att det är nållagret som “rasslar” av vibrationerna i spaken, vilket känns trist. Jag trodde att det skulle vara positivt med ett nållager jämfört med original(gummi)bussningen, men så verkar inte vara fallet.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185757ManorDeltagareHar faktiskt en fråga, den där konformade grejen med gängor på insidan, vad skulle den vara bra till? använde den som skydd + en träkloss när jag dunkade på med släggan. Men den ska väl sitta under växelknoppen antar jag tillsammans med gummipackningen? men vilken knopp då? orginal kan det väl inte vara :/-JR får nästan alltid grejor över när jag mekat klart 🙁
Jag använde också den prylen på samma sätt som du :D. Jag har en Momo-knopp, och den passade inte under den heller. Jag struntade helt i den.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185735sykeBlockeradShortshiftern är här, och monterad (tillsammans med 3″), men den skorrar något fruktansvärt, så jag misstänker monteringsfel. :)Det följde inte med någon instruktion, finns det sådan? Det följde ju med två “metallrör” och två “plastringar” .. vilken av dessa bör man använda?
…nu börjar man ju bli orolig…två shortshift-spakar monterade och bägge redovisar missljud (väsande från den ena och skorrande från den andra)…är det något fel på spaken? Jag som trodde att detta var ett “ofarligt” meck som inte kunde göra någon skada. Spaken i sig ser ju superseriös ut med nållager och allt :-(…hoppas att det löser sig för alla.mvh Mats N
Rent spontant så känns mitt missljud som det kommer från växelspaken, och inte lådan. Men jag ska försöka kolla mer på det idag..
19 december, 2005 kl. 06:20 #185756ManorDeltagareSå är den installerad och testad(efter en del svett och bank med 5kg slägga).. Men GÅ ÅT H’te… vilken skillnad. Glappet jag hade tidigare försvann(som planerat) och nu hinner man knappt koppla innan nästa växel ligger i 😛 Tack PPG och Tack Streetpower!Väsandet kan man faktiskt höra om man kupar handen över spaken med handflatan mot ansiktet(blir ju som en megafon då)Ljudet tror jag går att få bort med MatsN’s lösning då det ju är ett fenomen av att det inte finns ngra gummibussningar som dämpar mellan styrstaget och själva spaken i denna som på original så allt hörs ju mer. Meeen de kvitta la’ för min delTack återigen!:)edit. fick slipa lite med dremeln på skyddsplåten på min.MvhJR
Kalas att du fick till det och att det fungerade som du ville.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185734sykeBlockeradShortshiftern är här, och monterad (tillsammans med 3″), men den skorrar något fruktansvärt, så jag misstänker monteringsfel. 🙂
Det följde inte med någon instruktion, finns det sådan? Det följde ju med två “metallrör” och två “plastringar” .. vilken av dessa bör man använda?
19 december, 2005 kl. 06:20 #185755ManorDeltagareO- ringen köpte du var?-JR som ivrigt väntar på att posten ska ge mig mitt paket 🙂
Hej !
Jag hade en liten ask med ett antal olika storlekar. Jag tog första bästa som jag kunde dra på rörbiten/styrningen…det går säkert bra med vad som helst bara det är lite fjädrande i typ gummi.
Du kan ju testa med den bredare vita plastbrickan först och se om även du får ett “väsande” missljud. Det kanske inte är alla som blir drabbade…även om vi är några stycken.
mvh Mats N
PS. Ett hett tips är att inte sätta tillbaka växelspaksdamasken och provköra för att höra lom det låter bra eller anus…då är det lätt att fippla och mickla utan att det tar så mycket tid. Om du får missljud så kan du också prova att trycka på plåten runt “växelspakshålet”…och se om det blir något bättre.19 december, 2005 kl. 06:20 #185754ManorDeltagareJag måste upprepa mig själv här – RESPEKT! :D/J
…med tillägget “vart är världen på väg” :D.
Nu kanske du svimmar Jerry, men jag har även bytt bägge glödlamporna i nummerplåtsbelysningen, samt de 4 skruvarna som lampglasen satt fast med. F-n, man börjar ju bli riktigt vass på detta, man kanske skulle lyfta ur motorn och mickla fram lite fler hästar 😉 :D.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185753ManorDeltagareHej igen !
Jag har efter ett antal timmars mickel lyckats få bort missljudet (tror jag…om jag inte har blivit döv på kuppen) ;).
Jag kör nu med den korta rörbiten/styrningen med en o-ring (som jag trädde på styrningen) samt den smalare av de vita plastringarna ditsatt på den högra sidan. Därefter kan man dra åt skruven lika hårt som med originalspaken (alltså max), utan att spaken kärvar eller skramlar. Efter detta säkert tionde försök så hörde jag faktiskt inget missljud, och det var fortfarande lätt att växla.
Nu lever livet igen, och jag har tagit tillbaka min “säljes”-annons.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185763jrabergDeltagareHar faktiskt en fråga, den där konformade grejen med gängor på insidan, vad skulle den vara bra till? använde den som skydd + en träkloss när jag dunkade på med släggan. Men den ska väl sitta under växelknoppen antar jag tillsammans med gummipackningen?
men vilken knopp då? orginal kan det väl inte vara :/-JR får nästan alltid grejor över när jag mekat klart 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.