- Detta ämne har 75 svar, 2,599 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:20 #185771Impreza112Deltagare
Hej nu är alla short shifts skickade.
Om någon inte dycker upp snart, hör av er.
Mvh/Christian19 december, 2005 kl. 06:20 #185746ManorDeltagareVar ner och pillade lite nu. Jag satte den tjockare vita ringen på vänstersidan om spaken (innanför gaffeln), och drog åt den guldfärgade, långa skruven. Om jag drog åt den hårt så klämmer den åt spaken så hårt att det blir skittrögt att växla, så jag lättade lite på den, och då funkade det perfekt. Anledningen till att det skorrade var att jag tidigare använde den tunnare vita plastringen, och då kunde gaffeln röra sig i sidled.Hoppas bara inte muttern skruvar av sig själv nu när den inte är stenhårt åtdragen 🙁 Jag har mailat jpc-performance och frågat efter installationsbeskrivning 🙂
Använde du någon av metallhylsorna också?
mvh Mats N
PS. Kan du inte låsa muttern med Loctite (eller vad det heter)?
PS2. Borde inte den längre metallhylsan användas ihop med den bredare plastbrickan…då bör man väl kunna dra åt skruven hur hårt som helst då metallhylsan ska röra sig mot den nållagrade spaken…eller har jag missuppfattat något (jag har inte ens haft uppe allt och kollat hur det ser ut).Kompletterar med en Alienbild:
http://www.shellkonto.nu/alien/gallery/021001/04.jpg
…spaken med den längre metallhylsan samt den breda vita plastbrickan borde väl vara perfekt!!?19 december, 2005 kl. 06:20 #185747ManorDeltagareHej allihop!Ni behöver inte vara oroliga, det är inget fel på prylarna.Jcp skickar vidare alla frågor inom sverige till oss.Jag har själv monterat en för att prova kvalitet samt passform.Det ni skall använda är följande.Den långa styrningen(rörbiten).Den tjocka plastdistansen skall monteras på vänster sida om nållagret.Givetvis skall skruven spänas fast, men ej för hårt då kläms nållagret vilket leder till tröga växlingar.Detta gäller även orginal spaken.Är det något mer ni undrar över så bara säg till.Som Mats säger är det seriösa prylar där det ingår nållager och kula också.Lycka till nu med monteringarna, behövs snabb support är det bara att ringa mig på tele 0709-430010. Jag ställer upp till 100%.Trevlig midsommar nu.Mvh/Christian(Streetpower)
Tack för ett snabbt och seriöst svar Christian. Trevlig midsommar själv.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185748ManorDeltagareHej allihop!Ni behöver inte vara oroliga, det är inget fel på prylarna.Jcp skickar vidare alla frågor inom sverige till oss.Jag har själv monterat en för att prova kvalitet samt passform.Det ni skall använda är följande.Den långa styrningen(rörbiten).Den tjocka plastdistansen skall monteras på vänster sida om nållagret.Givetvis skall skruven spänas fast, men ej för hårt då kläms nållagret vilket leder till tröga växlingar.Detta gäller även orginal spaken.Är det något mer ni undrar över så bara säg till.Som Mats säger är det seriösa prylar där det ingår nållager och kula också.Lycka till nu med monteringarna, behövs snabb support är det bara att ringa mig på tele 0709-430010. Jag ställer upp till 100%.Trevlig midsommar nu.Mvh/Christian(Streetpower)
Christian !
Är det verkligen den långa styrningen (rörbiten) som ska användas? Den kortare av rörbitarna matchar originalspakens fäste/bussning precis…den långa styrningen får inte plats om man inte ska bända upp fästet (åtminstone inte i min 99:a). Jag tyckte att jag fick dit spaken perfekt med den kortare, men jag har ännu inte tagit någon provtur…bara provväxlat vilket verkar fungera bra.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185749ManorDeltagare…även jag har ett litet surrande ljud när man rör spaken…dock blev det mindre när jag lossade lite på bulten som håller spaken. I samband med att jag lossade bulten så gick det också lättare att växla.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185776Impreza112DeltagareHej allihop!
Ni behöver inte vara oroliga, det är inget fel på prylarna.
Jcp skickar vidare alla frågor inom sverige till oss.
Jag har själv monterat en för att prova kvalitet samt passform.
Det ni skall använda är följande.
Den långa styrningen(rörbiten).
Den tjocka plastdistansen skall monteras på vänster sida om nållagret.
Givetvis skall skruven spänas fast, men ej för hårt då kläms nållagret vilket leder till tröga växlingar.
Detta gäller även orginal spaken.
Är det något mer ni undrar över så bara säg till.
Som Mats säger är det seriösa prylar där det ingår nållager och kula också.
Lycka till nu med monteringarna, behövs snabb support är det bara att ringa mig på tele 0709-430010. Jag ställer upp till 100%.
Trevlig midsommar nu.
Mvh/Christian(Streetpower)19 december, 2005 kl. 06:20 #185750ManorDeltagareChristian !Är det verkligen den långa styrningen (rörbiten) som ska användas? Den kortare av rörbitarna matchar originalspakens fäste/bussning precis…den långa styrningen får inte plats om man inte ska bända upp fästet (åtminstone inte i min 99:a). Jag tyckte att jag fick dit spaken perfekt med den kortare, men jag har ännu inte tagit någon provtur…bara provväxlat vilket verkar fungera bra.mvh Mats N
Jag satte oxå dit den korta, den långa passar inte alls, då blir det till att bända upp fästet som du säger.. jag har en 00:a.Min låter oxå lite precis när man växlat och inte släpp spaken.. men så fort man släpper spaken så är den tyst, vad jag hört så länge iaf.Blir att lyssna lite nogrant de närmaste dagarna nu./Kenneth
Jag tycker även att man hör “något” när man kör med en växel i…inte speciellt mycket men “något”. Lite irriterande att det inte fungerar utan strul…snikspakar som många andra använder verkar inte ge något missljud…kanske för att man använder originalfästet med bussningar istället för nållagret.
Christian, har du hört något (miss)ljud från din installation?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185778Impreza112DeltagareHej
Ursäkta mig, det stämmer det är den korta.
Jag kan tyvärr inte höra om det skorar då min bil inte är körbar.
Jag har en fundering, det är inte så att det tar imot lite i sargplåten framtill.
När man monterar short shift brukar man få fila lite där, men det syns, prova växla innan ni monterar ditt allt.
Är det tajt så dra ett par tag med en fil där.
Har för mig att det även syns på Aliens foton.
Mvh/Christian19 december, 2005 kl. 06:20 #185762jrabergDeltagareSå är den installerad och testad(efter en del svett och bank med 5kg slägga)..
Men GÅ ÅT H’te… vilken skillnad. Glappet jag hade tidigare försvann(som planerat) och nu hinner man knappt koppla innan nästa växel ligger i 😛 Tack PPG och Tack Streetpower!Väsandet kan man faktiskt höra om man kupar handen över spaken med handflatan mot ansiktet(blir ju som en megafon då)
Ljudet tror jag går att få bort med MatsN’s lösning då det ju är ett fenomen av att det inte finns ngra gummibussningar som dämpar mellan styrstaget och själva spaken i denna som på original så allt hörs ju mer. Meeen de kvitta la’ för min delTack återigen!
🙂edit. fick slipa lite med dremeln på skyddsplåten på min.
Mvh
JR19 december, 2005 kl. 06:20 #185744ManorDeltagareShortshiftern är här, och monterad (tillsammans med 3″), men den skorrar något fruktansvärt, så jag misstänker monteringsfel. :)Det följde inte med någon instruktion, finns det sådan? Det följde ju med två “metallrör” och två “plastringar” .. vilken av dessa bör man använda?
…nu börjar man ju bli orolig…två shortshift-spakar monterade och bägge redovisar missljud (väsande från den ena och skorrande från den andra)…är det något fel på spaken? Jag som trodde att detta var ett “ofarligt” meck som inte kunde göra någon skada. Spaken i sig ser ju superseriös ut med nållager och allt :-(…hoppas att det löser sig för alla.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185743ManorDeltagarehahahaha = )) nee klockrent, ba be andra fixa åt en :Dman ska ju bara endå köra själv right ?
…tänk om man skulle skaffa privatchaufför…då skulle man ju t.o.m våga sig ut på konbanan 😛 😀 :D.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185742ManorDeltagarede dära fixaru själv mats = ) no problemo tar cirkus 5 min typ :)fast jag hade ju inte QS som du har men ah..var inte så avancerat som jag trodde..rätt smidigt faktiskt 🙂
…man skola icke fixa något själv som Jerry ändå kan göra i sömnen…gammalt Imprezaordspråk :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185741ManorDeltagarePaketet dök upp idag…grejorna såg helt ok ut…snart ska Jerry få montera ;-).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:20 #185786KennethDeltagareChristian !Är det verkligen den långa styrningen (rörbiten) som ska användas? Den kortare av rörbitarna matchar originalspakens fäste/bussning precis…den långa styrningen får inte plats om man inte ska bända upp fästet (åtminstone inte i min 99:a). Jag tyckte att jag fick dit spaken perfekt med den kortare, men jag har ännu inte tagit någon provtur…bara provväxlat vilket verkar fungera bra.mvh Mats N
Jag satte oxå dit den korta, den långa passar inte alls, då blir det till att bända upp fästet som du säger.. jag har en 00:a.
Min låter oxå lite precis när man växlat och inte släpp spaken.. men så fort man släpper spaken så är den tyst, vad jag hört så länge iaf.
Blir att lyssna lite nogrant de närmaste dagarna nu./Kenneth
19 december, 2005 kl. 06:20 #185787KennethDeltagareJag har oxå haft lite missljud, hörde det efter att jag var ute och körde en stund i måndags. Men jag hade nog dragit skruven lite hårt för den var lite halv seg att växla med, lossade lite på skruven och nu går det lätt att växla och jag har inga konstiga ljud längre.
Så kolla så ni inte har dragit skruven för hårt.Gick för övrigt rätt smidigt ändå att få ur gammla- och i nya-spaken ur hålet.
Edit: Min QS verkade inte göra så att det tog i metalplåten som sitter där iaf..
/Kenneth
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.