› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Kanske dum fråga om bromsförbättring vid effektökning…
- Detta ämne har 8 svar, 903 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av
MickeM.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2006 kl. 20:03 #5510
MickeM
DeltagareFunderade lite på det där… antingen kom jag fram till att jag nog
är lite bakom flötet, eller så är det något annat.. haha! 🙂När man ökar motoreffekten skall bromsarna förbättras osv osv.
Vad spelar det för roll? Bilen väger ju inte mer när man bromsar
en bil med 200hp eller en med 500hp? Vad har jag missat? Man bromsar
o gasar ju inte samtidigt?Förväntar mig ett svar som får rum på en rad. Hehe!
29 januari, 2006 kl. 20:07 #73242SecretAgentMan
DeltagareDet skenar iväg bra mera när effekt och vrid ökas, det är högre hastighet vid inbromsningarna helt enkelt.
/J
29 januari, 2006 kl. 20:38 #73246MickeM
DeltagareAha, så egentligen ska man förbättra bromsarna om bilens
maxhastighet ökar… dvs ändrar man utväxling någonstans
så måste man ändra bromsarna med?29 januari, 2006 kl. 20:48 #73243SecretAgentMan
DeltagareNej, accelerationen är problemet, du har helt enkelt högre hastighet än vanligt när det är dags att bromsa inför nästa kurva med mera motor under huven. 😉
/J
29 januari, 2006 kl. 20:58 #73248STIred
DeltagareAha, så egentligen ska man förbättra bromsarna om bilensmaxhastighet ökar… dvs ändrar man utväxling någonstansså måste man ändra bromsarna med?
här får du ett litet exempel(hittar bara på lite siffror):
säg att en otrimmad bil har 160km/h slutfart på 1/4 mil sen trimmar du till 600hk och får 210 km/h slutfart på samma kvartsmil…oavsett utväxling eller vad bilen klarar i maxhastighet
du får mao mycket högre slutfart efter lika lång körd sträcka, och följaktligen mycket längre bromssträcka om du nu inte gör nåt åt dina bromsar.
30 januari, 2006 kl. 09:59 #73249roadtip85
KeymasterDet är klart att dom du trimmar bilen, men inte ändrar din körstil så spelar det ju ingen roll!
Men vem kan hålla sig från att utnyttja de pollar man har under huven???
Alltså, ju fortare du kör, desto bättre bromsar ska man ha!
Egentligen oavsett effekt tycker jag!//Anders
30 januari, 2006 kl. 10:04 #73244SecretAgentMan
DeltagareDet elementära är ju att med samma körstil så kommer ju det gå fortare, om man ser på det rent logiskt. 😉 😀 *fniss*
Jag kör som vanligt i Silverpilen, men det kliver iväg på ett helt annat sätt, ergo – jag får ändra körstil!
/J – har tråkigt
30 januari, 2006 kl. 14:13 #73245simo
DeltagareDet elementära är ju att med samma körstil så kommer ju det gå fortare, om man ser på det rent logiskt. 😉 😀 *fniss*Jag kör som vanligt i Silverpilen, men det kliver iväg på ett helt annat sätt, ergo – jag får ändra körstil!/J – har tråkigt
VSV…efter som du bytt körstil så måste du byta bromsar 😀 😉
/U
1 februari, 2006 kl. 21:15 #73247MickeM
DeltagareHehe, jag är nog med på det hela nu. =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.