› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kass motor.
- Detta ämne har 39 svar, 3,698 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Rompa.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2011 kl. 14:41 #25102
Mojfen
DeltagareTjena alla.
Motorn i min gt från 99 är slut.
Känns som att det billigaste är att antingen köpa en
ny motor på skroten eller att bara få tag på
ett nytt block me kolvar och stakar då resten är ok på min.
Vad blir billigast?
Jag kan inte göra arbetet själv då jag inte har kundskapet så
den ska lämnas in på verkstad för att få ny motor.
Är väl dyrare om man låter verkstaden sätta över toppar och sånt
från den gamla motorn än att bara byta hela motorn?Mvh Micke
7 februari, 2011 kl. 14:49 #218542TomK
DeltagareKolla på Ebay i UK där finns det motorer.
garanterat billigare än i Sverige.7 februari, 2011 kl. 15:04 #218546Mojfen
Deltagaretack för tipset.
Ska kolla upp det på en gång.7 februari, 2011 kl. 15:34 #218543Eiiiiik
DeltagareTråkigt att höra 🙁 Springer lätt iväg i pengar det där..
Själv är jag nog uppe i ca 27 000kr sammanlagt skulle jag tro. Dock har vi ju inte vridigt på nyckeln än, men har allt jag behöver nu. (utom bultar till oljetråget = 42kr) 😉
Min spec ser ut såhär ca:
Shortblock 10500:-
Kompletterande delar (inkl. olja, glykol osv) 7 000:-
Arbete 8 500:-Kanske kan hjälpa, så du får en liten bild av vad det kan kosta.
Mvh
7 februari, 2011 kl. 16:26 #218539karlzzon.
DeltagareJag hittade en beggad motor på http://www.bildelsbasen.se -99 som sutti en bil som har gått 10,900 mil för 16,500:- ink turbo och frakt.
7 februari, 2011 kl. 19:29 #218547Mojfen
Deltagaredet var motorerna där på bildelsbasen som jag oxå har
tittat på.
Tyckte inte att de lät så dyrt och så går de 10.000kr till
att få den nerstoppad.
Kan man sälja nått från den gamla motorn?
Då den inte är isärskruvad så visste han på jrm inte om de var
nån vevstake bara som gått eller ifall det var värre.7 februari, 2011 kl. 19:34 #218529Manor
DeltagareJag hittade en beggad motor på http://www.bildelsbasen.se -99 som sutti en bil som har gått 10,900 mil för 16,500:- ink turbo och frakt.
…men i verkligheten så hade du väl mer tur än så herr Karlzzon, din motor hade väl bara gått dryga 2000 mil då det var en utbytesmotor som satt i en skrotadbil som gått 10900 mil…eller blandar jag ihop allt nu!!?
16 februari, 2011 kl. 18:00 #218548Mojfen
DeltagareVilka motorer passar i min impreza?
Funderar på att stoppa ner en lite värre maskin
om man ändå ska byta.
Funderar på om man ska stoppa ner en 2.5L maskin istället.Mvh Micke
16 februari, 2011 kl. 19:20 #218535MariaimprezaGT
Deltagarealla 🙂 MEn byter du till 2.5 så måste du ha 2.5 toppar med. O tar du då en motor med AVCS så måste du bygga om elsystemet. Det gäller även om du tar en STI motor. Tror att du klarar dig med mindre modifikationer om du väljer en wrx motor. Men väljer du motorer från andra årsmodeller så kanske du måste byta styrbox. Så ditt enklaste alternativ är att köpa ett komplett block o bara smacka dit o kolla över topparna. Byt oljetråget, där brukar alla rester från ras samlas! O köp en låda med brakeclean, man kan aldrig få saker o ting FÖR rent. Risken för att få lite lätt huvudvärk o känna sig lite fnittrig är hög, men de är det värt!
16 februari, 2011 kl. 21:38 #218549Mojfen
DeltagareJag funderar på att köpa en helt ny motor.
Med toppar å hela allt.
Så att det bara är mer eller mindre att byta å inte
massa skruvande me småsaker =)17 februari, 2011 kl. 05:02 #218540karlzzon.
Deltagare…men i verkligheten så hade du väl mer tur än så herr Karlzzon, din motor hade väl bara gått dryga 2000 mil då det var en utbytesmotor som satt i en skrotadbil som gått 10900 mil…eller blandar jag ihop allt nu!!?
Du har rätt !!! Min motor hade ett 2500 mil gammalt shortblock som va fabriks nytt!!!
17 februari, 2011 kl. 06:55 #218531Kvarnis
Deltagarealla 🙂 MEn byter du till 2.5 så måste du ha 2.5 toppar med. O tar du då en motor med AVCS så måste du bygga om elsystemet. Det gäller även om du tar en STI motor. Tror att du klarar dig med mindre modifikationer om du väljer en wrx motor. Men väljer du motorer från andra årsmodeller så kanske du måste byta styrbox. Så ditt enklaste alternativ är att köpa ett komplett block o bara smacka dit o kolla över topparna. Byt oljetråget, där brukar alla rester från ras samlas! O köp en låda med brakeclean, man kan aldrig få saker o ting FÖR rent. Risken för att få lite lätt huvudvärk o känna sig lite fnittrig är hög, men de är det värt!
Fel, fel fel… 😉
Det går alldesle utmärket att köra med 2½ med 2l toppar, utan bearbeting är det inte pefekt men det fungerar.
Sen behöver man inte styra avcs styrningen men det är en fördel.
Sen nyare wrx motorer är 2.5l med avcs oxå.
Spjällen i insuget bör amn dock fimpa, samt om det är DBW.Vill man byta till en avcs motor och få det att fungera innebär det en del jobb det är helt riktigt, enklast är oftast ett efter marknads sprut typ autronic sm4.
17 februari, 2011 kl. 18:51 #218550Mojfen
DeltagareJust nu sitter det ett possumsprut på.
skulle det gå bra med det och en nyare 2,5l maskin då?
Kan verkligen inget om subaru då jag bygger på nissan mest =)17 februari, 2011 kl. 19:22 #218532Kvarnis
DeltagareVilken effekt tänker du åka med?
Vad är din budget?17 februari, 2011 kl. 20:17 #218551Mojfen
Deltagarehar inte direkt tänkt på nå effekt.
Runt 300kanske?
Får loss 40k snart som ska gå på subban tänkte jag. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
