SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kass motor.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #218537
    Mumin
    Deltagare

      Jag kan ju då säga att jag kör med en 2.5 i min gt med gt orginal toppar på mappad och klar. inga problem alls. Anledningen för inga 2.5 toppar var för det inte fanns ett fäste för kamaxelgivaren så därefter blev det gt topparna.

      Kvarnis har ju varit till stor hjälp då jag frågade en massa saker till honom 🙂

      Som Kvarnis säger med orginal gt toppar det går men det är inte optimerat för det. Fråga Legacylarsa vad han tyckte om min maskin 🙂

      #218533
      Kvarnis
      Deltagare

        Det är som jag sa inga problem gjorde ju det redan 2004 😀

        Det man bör tänka på är om man ex kostar på en smidd botten bör man se över topparna, om man vill ha nytta av den.

        Enklast köp ett long block från skroten alt från UK.

        Det kostar en masa packningar bultar m.m fär man ska montera i hop ett short block(dvs botten del utan toppar)

        För övrigt så för 300bhp håller en GT botten del rätt mappad utan problem.

        Det många misar är när man åker man/konbana etc occ överhettar oljan så är den mer lr mindre förstörd.

        Problem med oil surge är ett anat problem som dödar lager.

        det är ganska sällan sjävla effekten som dödar motorn utan spickningar och dålig/brist på olja är vanligaste orsakerna

        #218552
        Mojfen
        Deltagare

          Nu fick jag reda på vad det var för skillnad på long och short block =)
          Jag har iaf planer på att köpa ett long block.
          Sedan har jag en IHI VF24 turbo på motorn nu som jag tänkte använda.
          Sedan sitter det större spridare ochså som jag tänkte byta över.
          Sen har jag ett feritta 3″ hela vägen från turbon.
          Så med en 2.5l maskin och dem här delarna och mappning av jrm
          då de är dem som ska få göra jobbet så borde man väl kunna få ur ca 300hk?

          Mvh Micke

          #218538
          Mumin
          Deltagare

            Ganska säker på att du kommer passera 300 gränsen + med jävla fint vrid 🙂 Passa lådan bara.. Jrm tippar på att jag har ca 400-500nm i vrid. dock ska bänkas till våren så då får man ju reda på lite mer exakt 🙂

            #218534
            Kvarnis
            Deltagare

              VF24 tröttnar runt 300 beronde på vilken soppa man slår i tanken, men den lär ju bete sig som en diesel gissar jag på medn en 2½ 😀

              #218553
              Mojfen
              Deltagare

                vilken turbo skulle ni rekomendera istället för vf24an?
                Lät ju inte allt för kul att den kanske går som en diesel
                med denna turbo 😀

                #218554
                Mojfen
                Deltagare

                  Så nu har man kommit hem efter ett par veckors utlands arbete.
                  Och äntligen kan man få beställa en ny motor.
                  Har insett att jag inte orkar trimma subban utan kör med standard motor.
                  Antar att denna skulle passa?
                  Och om den gör de är det ett bra köp?http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-1999-2006-EJ-20-EJ20-ENGINE-/330544979850?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf6041f8a#ht_2096wt_1026

                  Mvh Mikael

                  #218555
                  Mojfen
                  Deltagare

                    Ingen som vet eller?
                    Eller orkar ingen svara bara?

                    #218530
                    Manor
                    Deltagare

                      Ingen som vet eller?
                      Eller orkar ingen svara bara?

                      Vad vill du veta egentligen.
                      Passar lär den väl göra.
                      Om den är bra…ingen aning!!?

                      #218556
                      Mojfen
                      Deltagare

                        ville bara veta om den passa i .
                        så jag inte köper hem nå som inte passar.
                        lite jobbigt det.
                        tack för svaret iaf.

                        #218565
                        hedberg____
                        Deltagare

                          allt passar men man kan få modda lite men den motorn ska inte vara några problem att få i..

                          #218557
                          Mojfen
                          Deltagare

                            En sista fråga innan beställning bara.
                            Vad är det för skillnad på dessa 2 motorer?
                            Vet att årsmodellerna inte stämmer men motornamnen är ju samma.
                            Passar inte en ej20 92 – 98 min gt från 99?
                            Eller måste jag ta den nyare 1999 – 2006?

                            http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-92-98-EJ-20-EJ20-ENGINE-/330551187872?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf662d9a0#shId

                            http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-1999-2006-EJ-20-EJ20-ENGINE-/330551187871?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf662d99f#ht_2096wt_1026

                            tacksam för hyggligt snabbt svar så jag kan handla 😉

                            Mvh Mikael

                            #218566
                            hedberg____
                            Deltagare

                              En sista fråga innan beställning bara.
                              Vad är det för skillnad på dessa 2 motorer?
                              Vet att årsmodellerna inte stämmer men motornamnen är ju samma.
                              Passar inte en ej20 92 – 98 min gt från 99?
                              Eller måste jag ta den nyare 1999 – 2006?

                              http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-92-98-EJ-20-EJ20-ENGINE-/330551187872?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf662d9a0#shId

                              http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-1999-2006-EJ-20-EJ20-ENGINE-/330551187871?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf662d99f#ht_2096wt_1026

                              tacksam för hyggligt snabbt svar så jag kan handla 😉

                              Mvh Mikael

                              om jag inte miss minner mig så heter väl motor på nyare motorerna ej205 å dom gamla ej20. å dom gamla är det enkel kam på å dom nya är de dubbel kam om jag inte miss minner mig helt.

                              #218558
                              Mojfen
                              Deltagare

                                Ok så då blir det den dyrare varianten då =)
                                Tack för svaret

                                Mvh Micke

                                #218559
                                Mojfen
                                Deltagare

                                  Började skruva loss lite från den gamla motorn idag.
                                  Och när jag fick loss ic´n så såg jag att det fanns olja i
                                  den.
                                  Vilket väl indikerar att de är ett vevlagerras väl?
                                  eller att vevhusventen är trasig?
                                  Så tänkte om man skulle gå vidare å se ifall de går att reparera den å sedan sälja den.
                                  Har redan en ny motor på väg som ska i.

                                  Mvh Micke

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.