› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kass motor.
- Detta ämne har 39 svar, 3,698 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Rompa.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2011 kl. 21:07 #218537
Mumin
DeltagareJag kan ju då säga att jag kör med en 2.5 i min gt med gt orginal toppar på mappad och klar. inga problem alls. Anledningen för inga 2.5 toppar var för det inte fanns ett fäste för kamaxelgivaren så därefter blev det gt topparna.
Kvarnis har ju varit till stor hjälp då jag frågade en massa saker till honom 🙂
Som Kvarnis säger med orginal gt toppar det går men det är inte optimerat för det. Fråga Legacylarsa vad han tyckte om min maskin 🙂
18 februari, 2011 kl. 12:16 #218533Kvarnis
DeltagareDet är som jag sa inga problem gjorde ju det redan 2004 😀
Det man bör tänka på är om man ex kostar på en smidd botten bör man se över topparna, om man vill ha nytta av den.
Enklast köp ett long block från skroten alt från UK.
Det kostar en masa packningar bultar m.m fär man ska montera i hop ett short block(dvs botten del utan toppar)
För övrigt så för 300bhp håller en GT botten del rätt mappad utan problem.
Det många misar är när man åker man/konbana etc occ överhettar oljan så är den mer lr mindre förstörd.
Problem med oil surge är ett anat problem som dödar lager.
det är ganska sällan sjävla effekten som dödar motorn utan spickningar och dålig/brist på olja är vanligaste orsakerna
18 februari, 2011 kl. 19:04 #218552Mojfen
DeltagareNu fick jag reda på vad det var för skillnad på long och short block =)
Jag har iaf planer på att köpa ett long block.
Sedan har jag en IHI VF24 turbo på motorn nu som jag tänkte använda.
Sedan sitter det större spridare ochså som jag tänkte byta över.
Sen har jag ett feritta 3″ hela vägen från turbon.
Så med en 2.5l maskin och dem här delarna och mappning av jrm
då de är dem som ska få göra jobbet så borde man väl kunna få ur ca 300hk?Mvh Micke
18 februari, 2011 kl. 21:22 #218538Mumin
DeltagareGanska säker på att du kommer passera 300 gränsen + med jävla fint vrid 🙂 Passa lådan bara.. Jrm tippar på att jag har ca 400-500nm i vrid. dock ska bänkas till våren så då får man ju reda på lite mer exakt 🙂
18 februari, 2011 kl. 21:27 #218534Kvarnis
DeltagareVF24 tröttnar runt 300 beronde på vilken soppa man slår i tanken, men den lär ju bete sig som en diesel gissar jag på medn en 2½ 😀
19 februari, 2011 kl. 08:44 #218553Mojfen
Deltagarevilken turbo skulle ni rekomendera istället för vf24an?
Lät ju inte allt för kul att den kanske går som en diesel
med denna turbo 😀27 mars, 2011 kl. 18:48 #218554Mojfen
DeltagareSå nu har man kommit hem efter ett par veckors utlands arbete.
Och äntligen kan man få beställa en ny motor.
Har insett att jag inte orkar trimma subban utan kör med standard motor.
Antar att denna skulle passa?
Och om den gör de är det ett bra köp?http://cgi.ebay.co.uk/SUBARU-IMPREZA-WRX-1999-2006-EJ-20-EJ20-ENGINE-/330544979850?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf6041f8a#ht_2096wt_1026Mvh Mikael
29 mars, 2011 kl. 17:42 #218555Mojfen
DeltagareIngen som vet eller?
Eller orkar ingen svara bara?29 mars, 2011 kl. 19:21 #218530Manor
DeltagareIngen som vet eller?
Eller orkar ingen svara bara?Vad vill du veta egentligen.
Passar lär den väl göra.
Om den är bra…ingen aning!!?31 mars, 2011 kl. 18:26 #218556Mojfen
Deltagareville bara veta om den passa i .
så jag inte köper hem nå som inte passar.
lite jobbigt det.
tack för svaret iaf.31 mars, 2011 kl. 19:36 #218565hedberg____
Deltagareallt passar men man kan få modda lite men den motorn ska inte vara några problem att få i..
8 april, 2011 kl. 17:51 #218557Mojfen
DeltagareEn sista fråga innan beställning bara.
Vad är det för skillnad på dessa 2 motorer?
Vet att årsmodellerna inte stämmer men motornamnen är ju samma.
Passar inte en ej20 92 – 98 min gt från 99?
Eller måste jag ta den nyare 1999 – 2006?tacksam för hyggligt snabbt svar så jag kan handla 😉
Mvh Mikael
9 april, 2011 kl. 08:21 #218566hedberg____
DeltagareEn sista fråga innan beställning bara.
Vad är det för skillnad på dessa 2 motorer?
Vet att årsmodellerna inte stämmer men motornamnen är ju samma.
Passar inte en ej20 92 – 98 min gt från 99?
Eller måste jag ta den nyare 1999 – 2006?tacksam för hyggligt snabbt svar så jag kan handla 😉
Mvh Mikael
om jag inte miss minner mig så heter väl motor på nyare motorerna ej205 å dom gamla ej20. å dom gamla är det enkel kam på å dom nya är de dubbel kam om jag inte miss minner mig helt.
9 april, 2011 kl. 14:43 #218558Mojfen
DeltagareOk så då blir det den dyrare varianten då =)
Tack för svaretMvh Micke
23 april, 2011 kl. 18:37 #218559Mojfen
DeltagareBörjade skruva loss lite från den gamla motorn idag.
Och när jag fick loss ic´n så såg jag att det fanns olja i
den.
Vilket väl indikerar att de är ett vevlagerras väl?
eller att vevhusventen är trasig?
Så tänkte om man skulle gå vidare å se ifall de går att reparera den å sedan sälja den.
Har redan en ny motor på väg som ska i.Mvh Micke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
