Igår kväll åkte jag som vanligt problemfritt med min GT MY99 till jobbet. Under natten stog bilen utomhus med motorvärmare i. Det blev ett riktigt regnoväder. När jag på morgonen skulle hem startade bilen direkt och varvtalet hann lägga sig på 1500rpm som vanligt, innan det halvsekunden senare sjönk drastiskt och motorn höll på att lägga av. Fick sitta och pumpa med gasen för att hålla den vid liv.
Rullade hemåt och bilen tappar liksom kraften hela tiden (rycker) vid jämn gas. Hemfärden på några kilometer gick lugnt på låga varv och jag testade aldrig att gasa ur bilen. Hemma stog bilen igång en stund med normal tomgång, kanske gick han lite ojämnt dock..
Jag har öppet luftfilter, och det var lite blött runtomkring. Min tanke är att vattnet är orsaken, och att problemet har löst sig själv tills ikväll när det har torkat upp? Men jag har aldrig råkat ut för detta tidigare när bilen stått ute i regn (har ett miniscoop ovanför filtret som, åtminstone hittills, har skyddat det tillräckligt).