Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Patrick P931
    Deltagare

Hallå!

Jag har fått det där typiska (tror jag) klonket från framvagnen. Det är väl stötdämaren som på något sätt inte sitter fast?

Iaf, hur farao får jag bort det?

Jag har haft bilen uppe på lyft, inget sitter löst, bilen har kollats av bilprovningen, inget ljud då – utan det klonkar bara till då man kör i t.ex. gupp.

Störande hur som helst.

Kan någon tipsa om hur jag tar bort klonket?

🙂
      Patrick

Patrick P931
      Deltagare

Hittade följande i en annan tråd:

Testa Anderssons förslag 🙂

Jag gjorde själv det och blev tyst direkt. Sen är det dessvärre som han också säger att detta kommer tillbaka, men då får du la smörja igen till du fått köpt dig ett par nya 🙂

Hissa upp bilen, tryck upp damasken och spruta upp lite liminumfett så ska det nog lösa sig.

Mvh Erik

Hoppas detta även gäller för Forester. 🙂

pettsun
        Deltagare

Har du känt på stabstagen ? Behöver inte vara mycket glapp för att de ska låta illa. Annars, ta lös fjäderbenet, bort med fjädern och ryck i kolvstången, dem brukar börja glappa och låta.

Patrick P931
          Deltagare

Haha, jag hade hoppats på en enkel lösning. Bort med fjäderbenet känns inte som det. 😉

Stabstag måste jag googla.

Tack för tipsen!

🙂

Mumin
            Deltagare

Är det en forester så brukar det vara gummit på fjädern som har skafts bort nere på tallriken… Ta bort benet och ta tex en vatten slang och kräng på ca 5 cm så bör du få det tyst.. Du kan ju testa med fett först se om det hjälper men kommer återkomma.

Patrick P931
              Deltagare

Aha, tack för det tipset!

Bilen är en Forester XT 2007 med ganska precis 8000 mil, lite tidigt för klonkande? 😉

Mumin
                Deltagare

Haft bilar som gått 4500 och klonkat 😉 låter det när du svänger också?

Sen ta bort benet är simpelt… 3 skruv på toppen och 2 nere vid spindeln och bort med slang och givare done! Tar Max 10 min 😉

pettsun
                  Deltagare

Haha, jag hade hoppats på en enkel lösning. Bort med fjäderbenet känns inte som det. 😉

Stabstag måste jag googla.

Tack för tipsen!

🙂

googla? stabstag=krängare=krängningshämmare=klapperstag

Ta ett stadigt grepp i änden på krängaren, alltså just i infästnigen till “ändstaget” och ryck upp och ner, är det bara lite glapp så hörs det väl.

Somsakt så tar fjäderbenet 10min att muttra lös och 10min att “inspektera” det.
                    Tycker inte dämparen ska bli glapp efter så lite som din bil rullat, men nog kan det allt vara så att kolvstången glappar så det är ju värt att kolla.

Koffe
                    Keymaster

En hjulinställning kan kanske vara en bra idé efter benet lossats dock…

Mumin
                      Deltagare

Mjo om man inte märker upp bultarna på benet så behövs hjulmätning.. Men ta en huggmejsel och gör jack i bulten sen benet sätt ihop skiten lika så är det inga problem!

Patrick P931
                        Deltagare

Haha, på äldre dar har jag blivit mer teoretiker än praktiker. Jag programmerar gärna om ett styrsystem, “mappar”, men att ta loss ett fjäderben känns som ett jätte projekt… 😉

Edit: det var krängningshämmarstaget! Tog inte lång tid att byta. 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.