- Detta ämne har 10 svar, 5,998 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2012 kl. 12:41 #29014Patrick P931Deltagare
Hallå!
Jag har fått det där typiska (tror jag) klonket från framvagnen. Det är väl stötdämaren som på något sätt inte sitter fast?
Iaf, hur farao får jag bort det?
Jag har haft bilen uppe på lyft, inget sitter löst, bilen har kollats av bilprovningen, inget ljud då – utan det klonkar bara till då man kör i t.ex. gupp.
Störande hur som helst.
Kan någon tipsa om hur jag tar bort klonket?
🙂
Patrick16 augusti, 2012 kl. 12:48 #246874Patrick P931DeltagareHittade följande i en annan tråd:
Testa Anderssons förslag 🙂
Jag gjorde själv det och blev tyst direkt. Sen är det dessvärre som han också säger att detta kommer tillbaka, men då får du la smörja igen till du fått köpt dig ett par nya 🙂
Hissa upp bilen, tryck upp damasken och spruta upp lite liminumfett så ska det nog lösa sig.
Mvh Erik
Hoppas detta även gäller för Forester. 🙂
16 augusti, 2012 kl. 17:28 #246878pettsunDeltagareHar du känt på stabstagen ? Behöver inte vara mycket glapp för att de ska låta illa. Annars, ta lös fjäderbenet, bort med fjädern och ryck i kolvstången, dem brukar börja glappa och låta.
17 augusti, 2012 kl. 04:31 #246875Patrick P931DeltagareHaha, jag hade hoppats på en enkel lösning. Bort med fjäderbenet känns inte som det. 😉
Stabstag måste jag googla.
Tack för tipsen!
🙂
17 augusti, 2012 kl. 06:37 #246871MuminDeltagareÄr det en forester så brukar det vara gummit på fjädern som har skafts bort nere på tallriken… Ta bort benet och ta tex en vatten slang och kräng på ca 5 cm så bör du få det tyst.. Du kan ju testa med fett först se om det hjälper men kommer återkomma.
17 augusti, 2012 kl. 08:21 #246876Patrick P931DeltagareAha, tack för det tipset!
Bilen är en Forester XT 2007 med ganska precis 8000 mil, lite tidigt för klonkande? 😉
17 augusti, 2012 kl. 10:00 #246872MuminDeltagareHaft bilar som gått 4500 och klonkat 😉 låter det när du svänger också?
Sen ta bort benet är simpelt… 3 skruv på toppen och 2 nere vid spindeln och bort med slang och givare done! Tar Max 10 min 😉
17 augusti, 2012 kl. 10:31 #246879pettsunDeltagareHaha, jag hade hoppats på en enkel lösning. Bort med fjäderbenet känns inte som det. 😉
Stabstag måste jag googla.
Tack för tipsen!
🙂
googla? stabstag=krängare=krängningshämmare=klapperstag
Ta ett stadigt grepp i änden på krängaren, alltså just i infästnigen till “ändstaget” och ryck upp och ner, är det bara lite glapp så hörs det väl.
Somsakt så tar fjäderbenet 10min att muttra lös och 10min att “inspektera” det.
Tycker inte dämparen ska bli glapp efter så lite som din bil rullat, men nog kan det allt vara så att kolvstången glappar så det är ju värt att kolla.17 augusti, 2012 kl. 12:34 #246870KoffeKeymasterEn hjulinställning kan kanske vara en bra idé efter benet lossats dock…
17 augusti, 2012 kl. 13:10 #246873MuminDeltagareMjo om man inte märker upp bultarna på benet så behövs hjulmätning.. Men ta en huggmejsel och gör jack i bulten sen benet sätt ihop skiten lika så är det inga problem!
17 augusti, 2012 kl. 17:15 #246877Patrick P931DeltagareHaha, på äldre dar har jag blivit mer teoretiker än praktiker. Jag programmerar gärna om ett styrsystem, “mappar”, men att ta loss ett fjäderben känns som ett jätte projekt… 😉
Edit: det var krängningshämmarstaget! Tog inte lång tid att byta. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.