› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Klonk vänster bak
- Detta ämne har 15 svar, 2,115 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
NickeH.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2010 kl. 11:26 #23848
Eiiiiik
DeltagareHar ett ”klonk-ljud” väntar bak på min bil. Misstänker att det kan vara dämparen som jag har läst att många många många har problem med.
Går detta att åtgärda på något sätt? vad är det jag ska titta efter när jag hissar upp den?Bilen i fråga är en Impreza Wrx Sti -03
Tack på förhand!
// Erik
3 augusti, 2010 kl. 13:27 #206128specialized
DeltagareHej !
Som du skriver är det många som haft med problem med klonkade bakdämpare på New age STi:er, så det är väl ganska troligt att det kan vara dom.
Lösa OEM bakdämpare är hutlöst dyra, varvid många väljer att köpa coilovers runtom för 8-10 k istället 🙂
3 augusti, 2010 kl. 13:35 #206136Eiiiiik
DeltagareHej !
Som du skriver är det många som haft med problem med klonkade bakdämpare på New age STi:er, så det är väl ganska troligt att det kan vara dom.
Lösa OEM bakdämpare är hutlöst dyra, varvid många väljer att köpa coilovers runtom för 8-10 k istället 🙂
Jasså du.. Det är alltså inte mycket man kan göra åt dom då? 🙁
Läste lite om att det kunde vara allt från topp-bussningen till att bara fetta in staget.
Ska kolla om blocket begagnatförsäkring har lust att täcka detta. Tror att felet har varit redan när den köptes, men kanske går ändå.
8-10k på dämpare är ju inget jag känner i dagsläget att jag har lust att lägga :pIngen som har fungerande dämpare att sälja till en vettig peng då? 🙂
Mvh Erik
4 augusti, 2010 kl. 15:26 #206130Crippe
Deltagarejag hade samma ljud på min (visserligen en gt) tänkte byta fjäderben men när jag tog bort benet på min bil så nvar det bara muttern som håller dämparn i topplagringen som skruvat upp sig det löste jag med en mutter knack!
4 augusti, 2010 kl. 19:49 #206137Eiiiiik
Deltagarejag hade samma ljud på min (visserligen en gt) tänkte byta fjäderben men när jag tog bort benet på min bil så nvar det bara muttern som håller dämparn i topplagringen som skruvat upp sig det löste jag med en mutter knack!
Jag ska riva ner så jag kan se fästet i bilen och hoppa lite där bak och se om något rör sig. Testade att gunga bilen idag, och det låter typ som att det är ”staget” som går i dämparen dom knackar till.. Känns nästan som att man borde kunna smörja och bli av med det.. Tror ni att jag är helt ute och cyklar? 😛
4 augusti, 2010 kl. 20:14 #206131Crippe
DeltagareJag ska riva ner så jag kan se fästet i bilen och hoppa lite där bak och se om något rör sig. Testade att gunga bilen idag, och det låter typ som att det är ”staget” som går i dämparen dom knackar till.. Känns nästan som att man borde kunna smörja och bli av med det.. Tror ni att jag är helt ute och cyklar? 😛
behöver inte hoppa! bara känna på muttern! 😉 on nu inte dämparn ligger i spänn.
Vad menar du med staget som går i dämparen?
5 augusti, 2010 kl. 05:34 #206138Eiiiiik
Deltagarebehöver inte hoppa! bara känna på muttern! 😉 on nu inte dämparn ligger i spänn.
Vad menar du med staget som går i dämparen?
Ska göra detta idag 🙂
Hahaha! Med ”staget” menade jag egentligen själva dämparen…:rolleyes::p Va skitsvårt att höra var exakt det kom ifrån, men låter som att det är när dämparen rör sig. Nästan som en knackande ljud precis när den börjar röra sig. Sen under kompressionen så låter det inget mer, utan bara när den går från ”Nolläge”.
Tror ni att det kan gå å smörja? Eller brukar det vara kört?
Mvh Erik
5 augusti, 2010 kl. 16:13 #206132Vince
KeymasterNedan ser du vad jag skrev i ett tidigare inlägg angående klonkande bakdämpare: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=86383:
Klonk i bakdämparna på new age STI´erna verkar vara rätt vanligt. Det är tydligen ganska snålt med fett från fabrik vilket leder till klonkljud.
Som Fredde08 skrev så går det att lösa tillfälligt genom att göra rent och spraya med vattenfast fett. (kan rekommendera CRC vitt litiumfett som både tål värme, kyla o vatten). Det hjälper dock som sagt enbart tillfälligt och ljudet kommer tillbaks efter ett tag.Här finns det annars en bra sida som visar hur man ”renoverar” dämparen med rikligt med nytt fett. http://www.iwsti.com/forums/how-install/157589-repack-impreza-struts.html
Har inte testat själv men det verkar vara ganska vettigt.6 augusti, 2010 kl. 05:22 #206139Eiiiiik
DeltagareHeheh! Igår gjorde jag så att jag lyssnade var ljudet kom ifrån, och kom fram till samma sak som dagen inna. Låter om att dämparen knäpper till när den ska börja sin kompression.
Gjorde så att jag hissade upp bilen drog upp damasken så långt jag kunde. Sen körde jag upp lite smörjning, hissade ner bilen igen och WOALA, bilen klonkar inte längre! 😀
Så himla glad att det var så enkelt! 🙂
Tack för all hjälp och era tips!Mvh Erik
6 augusti, 2010 kl. 05:24 #206140Eiiiiik
DeltagareNedan ser du vad jag skrev i ett tidigare inlägg angående klonkande bakdämpare: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=86383:
Hehehe! Läste ditt meddelande nu i efterhand. Misstänkte också att denna kommer börja klonka igen efter ett tag. Men skönt att kunna få bort det tillfälligt iaf. Tror du dämparen är på sista refrängen kanske?
Mvh Erik
6 augusti, 2010 kl. 09:24 #206133Vince
KeymasterHehehe! Läste ditt meddelande nu i efterhand. Misstänkte också att denna kommer börja klonka igen efter ett tag. Men skönt att kunna få bort det tillfälligt iaf. Tror du dämparen är på sista refrängen kanske?
Mvh Erik
Har för mig att folk har bytt till original dämpare på garanti och har fått tillbaka klonket väldigt snabbt ändå så det är inte alls säkert att dämparen är slut för det. Det är som sagt snålt med fett imellan huset till dämparen och dämparen själv. Känner du inte att vägegenskaper är på nåt sätt försämrade så är det nog ingen fara.
6 augusti, 2010 kl. 10:03 #206141Eiiiiik
DeltagareHar för mig att folk har bytt till original dämpare på garanti och har fått tillbaka klonket väldigt snabbt ändå så det är inte alls säkert att dämparen är slut för det. Det är som sagt snålt med fett imellan huset till dämparen och dämparen själv. Känner du inte att vägegenskaper är på nåt sätt försämrade så är det nog ingen fara.
jag har inte känt några som helst saker med väghållningen. Hittade ett kvitto i bilen på att höger bak var bytt för ett tag sen.. Borde dom inte byta båda? ^^
Jag kör med insmörjning och hoppas att det tar ett tag innan det kommer igen. Så får det la bli coil i framtiden 😉Mvh Erik
6 augusti, 2010 kl. 15:00 #206134Vince
Keymasterjag har inte känt några som helst saker med väghållningen. Hittade ett kvitto i bilen på att höger bak var bytt för ett tag sen.. Borde dom inte byta båda? ^^
Jag kör med insmörjning och hoppas att det tar ett tag innan det kommer igen. Så får det la bli coil i framtiden 😉Mvh Erik
Jo det kan vara bra att byta båda samtidigt men med tanke på hur mkt dessa kostar (4700+moms/st) så blev det kanske att byta bara den som krånglade!
Som sagt 4700+moms/st betyder att du kommer upp till ~11,5 k för att byta båda bakdämpare och det får du 4 st coilisar för.
Jeppe här på forumet säljer std coilover till bra pris. Har själv varit på g att köpa sådana men blev tyvärr tvungen att prioritera andra kostnader så det får bli senare med inköp av sådana.7 augusti, 2010 kl. 11:08 #206142Eiiiiik
DeltagareJo det kan vara bra att byta båda samtidigt men med tanke på hur mkt dessa kostar (4700+moms/st) så blev det kanske att byta bara den som krånglade!
Som sagt 4700+moms/st betyder att du kommer upp till ~11,5 k för att byta båda bakdämpare och det får du 4 st coilisar för.
Jeppe här på forumet säljer std coilover till bra pris. Har själv varit på g att köpa sådana men blev tyvärr tvungen att prioritera andra kostnader så det får bli senare med inköp av sådana.Jo, det har du iofs rätt i… Men bilen har bara rullat 7500mil, och föra ägaren hade bytt vänster bak vid typ 5000. Känns inte det under all kritik att dämparna ska ge upp så fort? 😛
Vad tar han för coilisar då? Jag är lite i valet och kvalet om jag ska steg 1:a den först eller om det blir coilisar. Iofs känner jag mig rätt nöjd med effekten i nuläget 🙂 Rakt fram rejs vinner man ju rätt många ändå 😉7 augusti, 2010 kl. 16:33 #206135Vince
KeymasterJo, det har du iofs rätt i… Men bilen har bara rullat 7500mil, och föra ägaren hade bytt vänster bak vid typ 5000. Känns inte det under all kritik att dämparna ska ge upp så fort? 😛
Vad tar han för coilisar då? Jag är lite i valet och kvalet om jag ska steg 1:a den först eller om det blir coilisar. Iofs känner jag mig rätt nöjd med effekten i nuläget 🙂 Rakt fram rejs vinner man ju rätt många ändå 😉Jo man kan tycka att de inte borde böra låta så snabbt! Att de är slut efter så kort tid tror jag dock inte.
Du får PM´a Jeppe o be om att få prisuppgifter. Han kan ta fram olika modeller (STD R5 men även R7 tror jag) och så är han en trevlig prick också så han är lätt att ha o göra med.
Sen vad du ska prioritera mellan effekt o andra förbättringar låter jag dig bestämma själv (mkt handlar om vad du ska göra med bilen). Håller med att bilen är snabb raktfram 0-100 men sen är det många snabbare maskiner. Ska man svänga däremot så tror jag inte att det är så många original bilar som är så bra på det som just imprezan och det är det som är roligt tycker jag! (men jag är själv nybörjare i sammanhanget med enbart 1st konbana hittills…..men fan va roligt det var! Hoppas jag får tid o råd till fler såna i år). -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.