› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Klonk vid högre framvagn och vänsterbackdel??
- Detta ämne har 19 svar, 7,318 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
andreaswrx.
-
FörfattareInlägg
-
22 januari, 2011 kl. 23:38 #24987
FrazzeVästerås
DeltagareBlir tokig som fan! Verkstäderna säger olika saker, åtgärdar det dom säger är fel, Men det förbaskade ljudet lägger ju aldrig av.
Frågat dussintals gånger om dom provåkt den en längre sträcka, Ja säger dom och ljudet ska inte finnas kvar. Konstiga är då att alla säger olika delar…
Bilen är en STI -04 Tidig!
Ljudet är ett tjock klonk som uppstår närsom, Med drivning utan drivning, Vid gaspådrag och vid gassläpp. Låter som mest när man har hjulen rakt fram, Vägen behöver inte vara guppig för att klonket ska uppstå?!har ni nå ideer? Kan jag isåfall komma till er och låta er lyssna. Jag är galen på detta.
Ja just de en sak till, När man trycker ner kopplingen, Så uppstår ett vinande ljud. Det är normalt eller hur?!? Ej konstigt oljud utan endast ett typ motstånd vin!
23 januari, 2011 kl. 01:03 #217961Rillle
DeltagareBlir tokig som fan! Verkstäderna säger olika saker, åtgärdar det dom säger är fel, Men det förbaskade ljudet lägger ju aldrig av.
Frågat dussintals gånger om dom provåkt den en längre sträcka, Ja säger dom och ljudet ska inte finnas kvar. Konstiga är då att alla säger olika delar…
Bilen är en STI -04 Tidig!
Ljudet är ett tjock klonk som uppstår närsom, Med drivning utan drivning, Vid gaspådrag och vid gassläpp. Låter som mest när man har hjulen rakt fram, Vägen behöver inte vara guppig för att klonket ska uppstå?!har ni nå ideer? Kan jag isåfall komma till er och låta er lyssna. Jag är galen på detta.
Ja just de en sak till, När man trycker ner kopplingen, Så uppstår ett vinande ljud. Det är normalt eller hur?!? Ej konstigt oljud utan endast ett typ motstånd vin!
Alla fälgar sitter som dom ska eller, 😛 ? ^^ ”ingen lös mutter?” ??
23 januari, 2011 kl. 07:24 #217957Eiiiiik
DeltagareKollat dämparna? Mina klonkade som satan ett tag…
Ställ dig i bagaget (om det kommer bakifrån vill säga) och gunga bilen lite, då bör du höra samma ljud.
Mvh
23 januari, 2011 kl. 13:37 #217951FrazzeVästerås
DeltagareKommer som sagt både fram och bakifrån! Kan absolut vara dem, Alla muttrar sitter där dom ska 😀
23 januari, 2011 kl. 13:53 #217947Andersson
DeltagareJapp dämparna va ett problem på den modellen, vi är många som fått nya på garantin men den har ju tyvärr gått ut på din.
Ljudet uppstår i växlingen mellan gas och olja på dämparen. Det kan gå att få bort om man smörjer med litiumfett men det är bara kortvarigt.
Så en köpestråd på begagnade eller byte till coilovers är mitt tips.
Lycka till!24 januari, 2011 kl. 06:29 #217954Garagekungen
DeltagareBlir tokig…
…Ja just de en sak till, När man trycker ner kopplingen, Så uppstår ett vinande ljud. Det är normalt eller hur?!? Ej konstigt oljud utan endast ett typ motstånd vin!Vinande ljud när man trycker ner kopplingen – urtrampningslagret låter som högst upp på listan…
😉
Ett perfekt lager ger inte ifrån sig något ljud alls, men det behöver inte betyda att ditt är slut (då brukar det bli otrevligt ljud). Det kan vara lite-lite damm som kommit in eller annan deformation i lagerbanan som ger upphov till ljudet.24 januari, 2011 kl. 06:57 #217958Eiiiiik
DeltagareTesta Anderssons förslag 🙂
Jag gjorde själv det och blev tyst direkt. Sen är det dessvärre som han också säger att detta kommer tillbaka, men då får du la smörja igen till du fått köpt dig ett par nya 🙂
Hissa upp bilen, tryck upp damasken och spruta upp lite liminumfett så ska det nog lösa sig.
Mvh Erik
Japp dämparna va ett problem på den modellen, vi är många som fått nya på garantin men den har ju tyvärr gått ut på din.
Ljudet uppstår i växlingen mellan gas och olja på dämparen. Det kan gå att få bort om man smörjer med litiumfett men det är bara kortvarigt.
Så en köpestråd på begagnade eller byte till coilovers är mitt tips.
Lycka till!24 januari, 2011 kl. 13:05 #217952FrazzeVästerås
DeltagareOkok, Ja får göra det, Har köpt fettet nu och ska in i garget sen ikväll om de finns tid. Sen letar jag nya saker, Går mellan STD dämpare eller K-Sport, Vi få se 🙂
24 januari, 2011 kl. 13:24 #217959Eiiiiik
DeltagareOkok, Ja får göra det, Har köpt fettet nu och ska in i garget sen ikväll om de finns tid. Sen letar jag nya saker, Går mellan STD dämpare eller K-Sport, Vi få se 🙂
Låter bra! Hojta gärna till sen. Kul att veta om vi hade rätt 🙂
STD ligger la aningen dyrare i pris va? K-sport är la egentligen samma sak som D2: or om jag har förstått det rätt..
Funderar lite själv faktiskt. Dock känns det ju som att ett par nya D2: or måste vara bättre än ett par 6-7år gamla originalben 😛
24 januari, 2011 kl. 15:12 #217953FrazzeVästerås
DeltagareJa det tycker jag med, och som småbarns farsa med leksaks bil är det lite tight med pengar så dom hamnar i bra klass för pengarna!
STD ben kunde jag få för 11 lax, de är inte så farligt
25 januari, 2011 kl. 10:52 #217949NickeH
DeltagareLåter bra! Hojta gärna till sen. Kul att veta om vi hade rätt 🙂
STD ligger la aningen dyrare i pris va? K-sport är la egentligen samma sak som D2: or om jag har förstått det rätt..
Funderar lite själv faktiskt. Dock känns det ju som att ett par nya D2: or måste vara bättre än ett par 6-7år gamla originalben 😛
D2 benen kan säkert vara bättre om du ska köra bana men bilen lär knappast bli trevlig att vardags åka i. Min STI -05 har orginalfjädrar/dämpare och den är i stötigaste laget tycker jag, jämför med min gamla GT och tycker den gick mjukare eller så är det bara inbillning. Så kör du ingen bana köp nåt annat än D2.
25 januari, 2011 kl. 10:59 #217960Eiiiiik
DeltagareD2 benen kan säkert vara bättre om du ska köra bana men bilen lär knappast bli trevlig att vardags åka i. Min STI -05 har orginalfjädrar/dämpare och den är i stötigaste laget tycker jag, jämför med min gamla GT och tycker den gick mjukare eller så är det bara inbillning. Så kör du ingen bana köp nåt annat än D2.
Tack för infon! 🙂 Tror dock att det kan bli några varv på bana för mig.. Sen ska jag försöka använda bilen mindre till vardags, så men njurbälte på ska jag nog orka med det 😉
27 januari, 2011 kl. 09:30 #217948Andersson
DeltagareSTD går bra både till vardags och bana bara ställa på mjukaste på gata.
27 januari, 2011 kl. 15:24 #217946tendency
DeltagareSen så tycker jag att Imprezorna med coilovers jag har åkt i faktiskt har varit mindre stötiga än min/morsans Nissan Primera med sportchassi, och den är ändå rätt svajig tycker jag…
Då har du inte åkt min, hehe.. Eller så är Nissans sportchassi EXTREMT. 😀
Besiktningsteknikerns kommentar när han lyfte upp min bil: ”Det fjädrar ju ingenting!” och ”Åker du verkligen såhär?” :p
27 januari, 2011 kl. 15:24 #217950NickeH
DeltagareKänns som att du NickeH har lite fel typ av bil eller? En gunghäst Audi kanske hade passat bättre. 🙂 Ingen köper väl en Impreza med turbo för att åka bekvämt?
Sen så tycker jag att Imprezorna med coilovers jag har åkt i faktiskt har varit mindre stötiga än min/morsans Nissan Primera med sportchassi, och den är ändå rätt svajig tycker jag… Sen beror det ju på vad du har för fjädrar och hur hårda dämparna är. Är nog ingen inbillning att GTn var mjukare för den är ju mer ”snik” (komfortinriktad) än en STi.
Jag har en V70 också den är bekväm 🙂 Vad jag menar är att ska man inte köra bana finns det ingen anledning att sätta dit coilovers som gör bilen fullständigt komfortfri, visst köper man ställbara coilovers är det en annan sak, STd kanske är lika bekväma(host) som orginal det kan jag inte svara på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.