SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Klonkande bakvagn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    dlehtihet
    Deltagare

Halloj,

Har haft lite problem med ett missljud ifrån bakvagnen på min WRX STI 03:a. I samband med service bad jag Bromma bil och motor att ta en titt, men de påstod att det berodde på att bilen var så pass styvt dämpad och att domkraftveven och täckluckan till reservhjulet var det som ”dunkade” (de satte dit ljuddämpande material för att få bort ljudet).

Själva ljudet uppstår när man svänger lite kraftigare och är oberoende av hastighet (krypfart låter det mest). Trots verkstadens fix och att jag själv har satt gummilister och extra dämpning på allting (har även lyft ur domkraft, vev, täcklucka och allting annnat som möjligtvis kan låta) så är ljudet kvar och är väldigt irriterande. Läste på engelska listan att STI:erna har haft bekymmer med bakre stötdämparna (knackningar) och börjar undra om jag inte har samma problem även jag. Någon som känner igen detta ifrån sin egen bil och har en lösning på problemet?

M v h

Danne

christopher
      Deltagare

Lyssna med Matte (mrMatte) han hade liknande på sin STI-03. Det var övre infästningen till bakdämparna som glappade om jag minns rätt…
        /
        fraSSe

dlehtihet
        Deltagare

>Lyssna med Matte (mrMatte) han hade liknande på sin STI-03.
          >Det var övre infästningen till bakdämparna som glappade om jag
          >minns rätt…
          >/
          >fraSSe

Tack Frasse för det tipset. Jag har läst om detta som sagt på scoobynet och misstänkte det, men är lite brydd över att en auktoriserad verkstad inte kan upptäcka det. Läser Matte här på forumet??

Ska testa att PM:a honom.

M v h

Danne

OzO
          Deltagare

PM:a Block också. Tror hans bil led av samma…

_______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

dlehtihet
            Deltagare

Will do

tack Goran 🙂

M v h

Danne

>PM:a Block också. Tror hans bil led av samma…
              >
              >_______________________________________________________________________________
              >:[font
              >color=”#C0C0C0″]::[font
              >color=”#404040″]::
              >[font
              >color=”#FF0000″]ssiwebmaster

>| ”I would be unstoppable… if I
              >could just get started!”
              | [font
              >color=”#FF0000″]ssibluepile

>:[font
              >color=”#404040″]::[font
              >color=”#C0C0C0″]::

Mr_Matte
              Deltagare

Du har mail..

Problemet är allmänt känt på Subaru..
                Dom byter hela fjäderbenen bak. Säg till Bromma bil att kontrollera bilen istället för att skylla på lösa saker.
                Generalagenten säger byt fjäderbenen, och det är på många bilar dom gjort det på. bla min 2 ggr

// Matte

Lt Dan
                Deltagare

Fjäderben på båda sidorna bak plus bussningar byttes idag på garantin. Vet inte om jag bara inbillar mig men nog tusan känns bakvagnen bättre…bra mycket mer förlåtande och mjukare i kurvorna! Och så inte att förakta…öronen vänjer sig snabbt med nya ljud…märkte DIREKT att klonket var borta…bara det är skönt tycker jag 🙂
                  Servade på GDS i bro och fick kanon service!
                  Hursomhelst så verkar detta vara ett problem på STi03orna så om du hör nåt felaktigt ljud e det bara att byta utan några frågor som helst. Kör med Prodrive fjädrar och det var absolut inget problem! Tack för mig!

/Lt Daaaeeen

dlehtihet
                  Deltagare

Tjaba Mats,

Jo, kanske man skulle testa på Fürstenhoff eller någon annan söder om stan också, om inte annat så kanske de upptäcker saker och ting lite tidigare 🙂

M v h

Danne

>Danne !
                    >
                    >Dags att byta verkstad, verkar det som :P. Det finns en
                    >verkstad söder om stan som brukar hitta det mesta ;).
                    >
                    >Trist att det verkar vara strul, men jag antar att garantin
                    >täcker detta.
                    >
                    >mvh Mats N

dlehtihet
                    Deltagare

Tjena Lt,

Visst blev det väldigt stor skillnad efter att fjäderben(en) byttes ut. Jag upplevde att bakvagnen var gjord av gelé innan (kändes så) när den ”kasade” runt i svängarna. Efter bytet så är den tokstabil igen, precis som det ska vara.

Enligt scoobynet så påverkas även 02:or och 04:or av detta, märkligt nog.

M v h

Danne

>Fjäderben på båda sidorna bak plus bussningar byttes idag på
                      >garantin. Vet inte om jag bara inbillar mig men nog tusan
                      >känns bakvagnen bättre…bra mycket mer förlåtande och mjukare
                      >i kurvorna! Och så inte att förakta…öronen vänjer sig snabbt
                      >med nya ljud…märkte DIREKT att klonket var borta…bara det
                      >är skönt tycker jag 🙂
                      >Servade på GDS i bro och fick kanon service!
                      >Hursomhelst så verkar detta vara ett problem på STi03orna så
                      >om du hör nåt felaktigt ljud e det bara att byta utan några
                      >frågor som helst. Kör med Prodrive fjädrar och det var absolut
                      >inget problem! Tack för mig!
                      >
                      >/Lt Daaaeeen
                      >
                      >

p_ilis
                      Deltagare

Tror att jag har samma. Är det ett ganska tyst ”dunkljud”? Jag får det ibland när jag bromsar in lite halvhårt i krypfart eller lite snabbare, när jag kör över gupp och liknande. Kan vara det kanske?

dlehtihet
                        Deltagare

>Tror att jag har samma. Är det ett ganska tyst ”dunkljud”?
                          >Jag får det ibland när jag bromsar in lite halvhårt i krypfart
                          >eller lite snabbare, när jag kör över gupp och liknande. Kan
                          >vara det kanske?

Stämmer. Man märker det på att det ”klonkar” när man svänger i väldigt låg hastighet/åker över fartgupp, etc. De känner mycket väl till problemet och bör åtgärda det utan att knussla.

Efter mitt byte så blev det bra igen fram till nu (tror jag, ska lyssna över en tid) då det på andra sidan börjar låta lite suspekt också. Jag bad dem byta bägge samtidigt, men nej då……. Suck

//Danne

jeppe
                          Deltagare

Hur långt har ni kört innan detta uppstår ?
                            är det många som bytt båda sidorna fler än en gång ?
                            ni som bytt fler gånger har det kommit efter samma antal mil ?

Min är ju en sen MY03 STI
                            Då är det ju risk att även den är drabbad !
                            Får kolla detta i vår när jag ställer på bilen
                            men tror inte att jag kommer att märka något då
                            den bara gått 318 mil

Viking067
                            Deltagare

Dette skjer på 02 Sti også.Får byttet dempere på garantien.

p_ilis
                              Deltagare

Nu har jag fått en ny dämpare höger bak. Klonket verkar vara borta.
                                🙂

Manor
                                Deltagare

Danne !

Dags att byta verkstad, verkar det som :P. Det finns en verkstad söder om stan som brukar hitta det mesta ;).

Trist att det verkar vara strul, men jag antar att garantin täcker detta.

mvh Mats N

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.