Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Tobben
    Deltagare

Hej

Har en impreza gt 00:a som gått ca: 12000mil och jag har ett klockande/klonkande ljud bak (mest högerbak)när man kör i ojämnheter mer när man kör sakta än fortare och har uppkommit det senaste halvåret året ungefär. Har BC coilovers på som har suttit på i två år ganska exakt och det låter som det kommer från dom men tycker det är konstigt när dom inte gått så långt och inte är så gamla och har även plockat ner och kikat på dom men ser inget direkt fel eller något läckage och testade även att dra till topplagringen försiktigt med en mutterknack men hjälpte inte så funderar på om det är nån bussning som kan vara dålig som gör att detta ljudet uppstår eller vad tror ni?

Mvh Tobbe

FixarFarsan
      Deltagare

Har du justerat ner bilen eller bytt till lägre profil nyligen?

pettsun
        Deltagare

kollat så inte ett krägningshämmarstag är glapp?

Tobben
          Deltagare

Har du justerat ner bilen eller bytt till lägre profil nyligen?

Förra året vid denna tid så monterades det 18 tummare med låg profil men just då hördes det inget vad tänkte du på?

Tobben
            Deltagare

kollat så inte ett krägningshämmarstag är glapp?

Om det är glappt så att det klonkar ibland då ska man kunna rubba på det förhand när bilen är upphissad bak? Men förresten borde inte det låta mer när man kör eller rättare sagt kränger vänster/höger? om det är krängaren? Än att hjulet upphängingen rör sig upp och ner?

pettsun
              Deltagare

om en krängare är glapp så känner du det lättast genom att greppa den vid nedre leden och rycka hårt upp och ner.
                Du märker oftast av ljudet när du kör över ett gupp eller kant med det hjulet med en glapp krängare.

Tobben
                Deltagare

om en krängare är glapp så känner du det lättast genom att greppa den vid nedre leden och rycka hårt upp och ner.
                  Du märker oftast av ljudet när du kör över ett gupp eller kant med det hjulet med en glapp krängare.

Tack! ska kollas till helgen d—0.o—b

Tobben
                  Deltagare

kollade lite igår och kände lite med kofot och bakre “droplinksen” var lite mjuka men inte direkt så det blir ett klonk dock så upptäckte jag en mjuk bussning som jag inte bara kunde röra med kofoten utan med handkraft med och istället att försöka förklara så slänger jag upp några bilder istället

som ni ser på bilderna så är det troligtvis det som gör att det klonkar lite då metallen ligger när varann och att bussningen är riktigt mjuk och att den var lite sämre på höger sida än på vänster
                    Då är frågan hur bökig är den att byta? måste jag ner med hela bakvagnsbryggan?

Christian S
                    Deltagare

lite svårt att se på bilderna men det är väll bussningen till T bryggan du har tagit bild på? ja du måste nog tyvärr plocka ner i princip hela bakvagnen för att byta dom då det lär vara ett jävla jobba att få ur dom på plats. bussningarna som sitter orginal är jävligt mjuka så mitt tips är att du sätter dit powerflex istället.

du ska inte byta alla dom andra bussningarna när du ändå håller på? är ju bara 18st att byta i bakvagnen samt 4st fram:Dd—0.o—b

Tobben
                      Deltagare

Jo det stämmer höll upp i princip hela bryggan bak och framför ena tanken, för såg att den höll upp nått till kardan mm,

18st bak!! oj då jag har denna som bruksbil (enda bil) plus arbetslös nu och ingen press att få utt bussningarna så blir det lite tufft och att lämna iväg blir ju svindyrt

Men tack för svar iallaf 🙂

pettsun
                        Deltagare

ang bussnigen du la ut bild på. Dessa var mjuka för mig också vilket med förde att det klapprade lite och lät, även vid acceleration.
                          Jag är lat och orkade inte byta dessa, köpte “bussningsförstärkare” från whiteline. man får 4st hårda plast/gummi brickor som man lägger på varsin sida om bussnigen och drar ihop den.
                          Fungerade fint för mig.
                          Hört att det ska fungera att lägga mellan avgasupphägningar också om man vill köra gettostyle.

Christian S
                          Deltagare

Jo det stämmer höll upp i princip hela bryggan bak och framför ena tanken, för såg att den höll upp nått till kardan mm,

18st bak!! oj då jag har denna som bruksbil (enda bil) plus arbetslös nu och ingen press att få utt bussningarna så blir det lite tufft och att lämna iväg blir ju svindyrt

Men tack för svar iallaf 🙂

det är bara 1 tank, den går upp i mitten för kardan osv 😉
                            bakdiffen sitter delvis fast den.

japp, det blir endel om man lägger ihop alla.
                            bussningarna är inte så dyra, har för mig att jag gav ca4500:- för alla 22 (fram+bak) för några år sen när jag köpte till min.
                            det går att få ur dom utan press, det är bara lite jobbigare. jag hade ingen press när jag bytte på min.

ang bussnigen du la ut bild på. Dessa var mjuka för mig också vilket med förde att det klapprade lite och lät, även vid acceleration.
                            Jag är lat och orkade inte byta dessa, köpte “bussningsförstärkare” från whiteline. man får 4st hårda plast/gummi brickor som man lägger på varsin sida om bussnigen och drar ihop den.
                            Fungerade fint för mig.
                            Hört att det ska fungera att lägga mellan avgasupphägningar också om man vill köra gettostyle.

visst finns det de men om dom är så slut som han skrev så hjälper det nog tyvärr inte så mycket utan man måste byta dom.
                            finns “mellanlägg” här också http://turninconcepts.com/index.php?cPath=1_9_10_1496_1499_1506

jag köpte mina powerflex bussningar härifrån http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/index.php?cPath=39_303_317_304
                            här är bussningarna som behöver bytas http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=39_303_317_304&products_id=1988 där ser du även var alla sitter.

Tobben
                            Deltagare

det är bara 1 tank, den går upp i mitten för kardan osv 😉
                              bakdiffen sitter delvis fast den.

japp, det blir endel om man lägger ihop alla.
                              bussningarna är inte så dyra, har för mig att jag gav ca4500:- för alla 22 (fram+bak) för några år sen när jag köpte till min.
                              det går att få ur dom utan press, det är bara lite jobbigare. jag hade ingen press när jag bytte på min.

visst finns det de men om dom är så slut som han skrev så hjälper det nog tyvärr inte så mycket utan man måste byta dom.
                              finns “mellanlägg” här också http://turninconcepts.com/index.php?cPath=1_9_10_1496_1499_1506

jag köpte mina powerflex bussningar härifrån http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/index.php?cPath=39_303_317_304
                              här är bussningarna som behöver bytas http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=39_303_317_304&products_id=1988 där ser du även var alla sitter.

Ja just det ja 😮

Tyvärr är det nog ingen möjlighet att byta bak för skulle jag börja med det så skulle det ta mkt tid plus att bilen skulle stå i garaget länge vilket inte är ett alternativ nu om man skulle få jobb om man måste börja pendla, men dom mellanläggen kunde ju vara ett alternativ till att börja med och dom lägger man bara på var sin sida bussningen och drar till?

Lite svårt att se vilka mina är är det nr 9 eller 8?

Tack för svar alla d—0.o—b

Christian S
                              Deltagare

ja mellanläggen läggs bara på var sin sida.
                                här har du deras monteringsbeskrivning http://www.scoobymods.com/showthread.php/kartboy-rear-diff-cross-member-5034.html?t=5034

nr8, står till och med i texten på den sidan 😉

Tobben
                                Deltagare

ja mellanläggen läggs bara på var sin sida.
                                  här har du deras monteringsbeskrivning http://www.scoobymods.com/showthread.php/kartboy-rear-diff-cross-member-5034.html?t=5034

nr8, står till och med i texten på den sidan 😉

Ha ha nuu såg jag 😀 skyller på att jag var hungrig och trött vid tillfället man kika.

Men beställer ett par sånna se om det hjälper

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.