› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Klonkande höger bak wrx -01
- Detta ämne har 14 svar, 1,117 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 10 månader sedan av
C.Barrow.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2006 kl. 13:22 #4823
C.Barrow
DeltagareHar precis skaffat bilen och hör nu att det klonkar rätt mycket från höger bak. Speciellt i låga farter. Har sökt och letat runt här på forumet, men endast hittat info om dåliga dämpare på stimodellerna.
Hade av hjulet och försökte känna och titta överallt medans tjejen stod och gungade bilen lite nedåt. Varken såg eller kände något konstigt, men ljudet finns där och det låter rätt högt.
Jag är iofs helt värdelös när det gäller att skruva med bilar och så…
Bilen känns inte konstig att köra eller så. Ruskigt irriterande ljud!
Vad tror ni att det kan vara? Har fått tips på att det kanske kan vara stötdämparinfästningen, dämparen eller någon bussning.
Vad tror ni här? Kostnad för dem respektive sakerna ungefärligt på subaruverkstad? Kan ju inte göra jobbet själv, så det blir till att lämna in.
Tack på förhand!
/Jimmy26 mars, 2006 kl. 15:39 #68250Grusdraparn
DeltagareÄr bilen sänkt?
Har fått för mig att det är efter sänkning som STi-kokarna fått problem med klonkande fjäderben.
/K – spånar fritt
26 mars, 2006 kl. 15:51 #68251C.Barrow
DeltagareBilen är inte sänkt.
Man vågar ju knappt köra med bilen när det låter på det här viset.
26 mars, 2006 kl. 16:03 #68245SecretAgentMan
DeltagareJag skulle börja med att snegla på övre dämparinfästningen, topplagringen sitter med 3 bult upp genom tornet (under hatthyllan) och dämparen sitter med en bult upp genom lagringen.
Är någon av dessa lösa blir det oljud, jag har sett ett par fall där det varit allmänt felmonterat, gängpaj och annat kul runt topplagringar…så det kan vara värt att snegla på (vem vet, bilen kan ha varit sänkt tidigare, och stressmek ab har ålitats att återställa bilen).
Bussningar under är lätta att kika på, ta med en stadig skruvmejsel/mindre kofot och upp med bilen på förstör-det-själv-hallens lyft, mjuka är bussningarna, så det ger med sig, men det skall inte vara glapp någonstans runt hjulupphängningen.
/M
26 mars, 2006 kl. 19:11 #68252C.Barrow
DeltagarePinsam fråga… men hur får man bort hatthyllan? Måste man slå loss dem där små ”plastplopparna” som man kommer åt inifrån bakluckan? Dem kommer garanterat gå sönder då… Hittar ingenstans att fälla ned baksätet heller. Har en rätt stor baslåda som tar upp halva bagaget och vill helst inte slita ut den om det inte är nödvändigt för att komma åt.
Klämde mest fingrarna här och var och svor en gnutta när jag började pula x(
Varför ska man vara så kass på allt självfix med bilar för?? 🙁
27 mars, 2006 kl. 08:40 #68258Kniven
DeltagareHar också en -01 wrx som börjat klucka lite vänster bak eller fram osäkert. Min bil är H&R sänkt 50 mm. Låter nog inte lika mycket som din, tror jag, men det måste ändå åtgärdas. Osäker på vad det rör sig om dock.
//Jocke.
27 mars, 2006 kl. 13:26 #68246SecretAgentMan
DeltagareUt med baksätet, börja med sittdynan (2 bult i framkant) så ger det sig självt, hatthyllan behöver inte meckas ur.
/J
27 mars, 2006 kl. 13:29 #68253C.Barrow
DeltagareUt med baksätet, börja med sittdynan (2 bult i framkant) så ger det sig självt, hatthyllan behöver inte meckas ur./J
Tack för infon! Blir till att kika ikväll då.
27 mars, 2006 kl. 18:54 #68254C.Barrow
DeltagareJag hade bort hela baksätet ikväll och toppfästningen på tornet såg jättebra ut och allt satt ordentligt och tight. 3 muttrar i storlek 12mm.
Jag var förbi fürstenhoff idag och lät gregor lyssna på ljudet. Han trodde att det var dämparen som hade skurit… ;(
Om man byter så vill man ju byta iaf båda dämparna i bak.
Nya originaldämpare kostar 2350/styck inkl moms + montering.
Vart kan man få tag på likvärdiga eller bättre till samma pris eller helst bättre?27 mars, 2006 kl. 19:00 #68247SecretAgentMan
DeltagareKollade du den grövre muttern i mitten av topplagringen?
”Bulten” du ser upp genom muttern är dämparstången, ibland glappar det här…
/J
27 mars, 2006 kl. 20:41 #68255C.Barrow
DeltagareKollade du den grövre muttern i mitten av topplagringen?”Bulten” du ser upp genom muttern är dämparstången, ibland glappar det här…/J
Jag tog aldrig bort ”locket” ens med dem tre muttrarna som håller fast det. Kände bara på dem tre och dem satt som berget…
Skönt att ni orkar svara på mina frågor trots att jag är helt obegåvad på att skruva :* Skall kolla imorrn igen då.
Det är alltså fritt fram att ta bort ”runda locket” som är det första man ser när man tagit bort ryggstödet?/Jimmy som skulle behöva gå en kurs i allmän skruvkunskap med bil
27 mars, 2006 kl. 21:36 #68248SecretAgentMan
DeltagareDet är bara att pilla bort muttrarna, men se till att ha bilen på marken när du gör det, det är de där tre som håller fast fjäderbenet…står bilen på marken så trycks benet uppåt av bilens tyngd. 🙂
/J
29 mars, 2006 kl. 21:02 #68256C.Barrow
DeltagareTycker ni jag ska byta bara en dämpare nu (allt jag har råd med) och den andra vid nästa löning, eller ska jag vänta till löning när jag har båda och byta då?
Känns ju inte kul när den låter så illa som den gör, även om bilen känns bra (kör snällt med den).
Jag måste ju köra med bilen varje dag till och från jobbet, så jag tvingas ju höra ljudet jämt och ständigt (om jag inte skruvar upp på stereon) :+
30 mars, 2006 kl. 16:47 #68249SecretAgentMan
DeltagareKänns bilen bra skulle jag köra med högre ljud på stereon och byta båda samtidigt. 🙂
/J
21 april, 2006 kl. 22:33 #68257C.Barrow
DeltagareAhhh!
Bytte båda dämparna bak idag, och ljudet var som bortblåst!
Dem var verkligen helt sopslut dem som satt på båda två. Läckte och hade ingen dämpning alls i stort sett…Nu är jag lycklig igen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.