SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Klonkande höger bak wrx -01

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    C.Barrow
    Deltagare

Har precis skaffat bilen och hör nu att det klonkar rätt mycket från höger bak. Speciellt i låga farter. Har sökt och letat runt här på forumet, men endast hittat info om dåliga dämpare på stimodellerna.

Hade av hjulet och försökte känna och titta överallt medans tjejen stod och gungade bilen lite nedåt. Varken såg eller kände något konstigt, men ljudet finns där och det låter rätt högt.

Jag är iofs helt värdelös när det gäller att skruva med bilar och så…

Bilen känns inte konstig att köra eller så. Ruskigt irriterande ljud!

Vad tror ni att det kan vara? Har fått tips på att det kanske kan vara stötdämparinfästningen, dämparen eller någon bussning.

Vad tror ni här? Kostnad för dem respektive sakerna ungefärligt på subaruverkstad? Kan ju inte göra jobbet själv, så det blir till att lämna in.

Tack på förhand!
      /Jimmy

Grusdraparn
      Deltagare

Är bilen sänkt?

Har fått för mig att det är efter sänkning som STi-kokarna fått problem med klonkande fjäderben.

/K – spånar fritt

C.Barrow
        Deltagare

Bilen är inte sänkt.

Man vågar ju knappt köra med bilen när det låter på det här viset.

SecretAgentMan
          Deltagare

Jag skulle börja med att snegla på övre dämparinfästningen, topplagringen sitter med 3 bult upp genom tornet (under hatthyllan) och dämparen sitter med en bult upp genom lagringen.

Är någon av dessa lösa blir det oljud, jag har sett ett par fall där det varit allmänt felmonterat, gängpaj och annat kul runt topplagringar…så det kan vara värt att snegla på (vem vet, bilen kan ha varit sänkt tidigare, och stressmek ab har ålitats att återställa bilen).

Bussningar under är lätta att kika på, ta med en stadig skruvmejsel/mindre kofot och upp med bilen på förstör-det-själv-hallens lyft, mjuka är bussningarna, så det ger med sig, men det skall inte vara glapp någonstans runt hjulupphängningen.

/M

C.Barrow
            Deltagare

Pinsam fråga… men hur får man bort hatthyllan? Måste man slå loss dem där små ”plastplopparna” som man kommer åt inifrån bakluckan? Dem kommer garanterat gå sönder då… Hittar ingenstans att fälla ned baksätet heller. Har en rätt stor baslåda som tar upp halva bagaget och vill helst inte slita ut den om det inte är nödvändigt för att komma åt.

Klämde mest fingrarna här och var och svor en gnutta när jag började pula x(

Varför ska man vara så kass på allt självfix med bilar för?? 🙁

Kniven
              Deltagare

Har också en -01 wrx som börjat klucka lite vänster bak eller fram osäkert. Min bil är H&R sänkt 50 mm. Låter nog inte lika mycket som din, tror jag, men det måste ändå åtgärdas. Osäker på vad det rör sig om dock.

//Jocke.

http://www.garaget.org/?car=18420

SecretAgentMan
                Deltagare

Ut med baksätet, börja med sittdynan (2 bult i framkant) så ger det sig självt, hatthyllan behöver inte meckas ur.

/J

C.Barrow
                  Deltagare

Ut med baksätet, börja med sittdynan (2 bult i framkant) så ger det sig självt, hatthyllan behöver inte meckas ur./J

Tack för infon! Blir till att kika ikväll då.

C.Barrow
                    Deltagare

Jag hade bort hela baksätet ikväll och toppfästningen på tornet såg jättebra ut och allt satt ordentligt och tight. 3 muttrar i storlek 12mm.

Jag var förbi fürstenhoff idag och lät gregor lyssna på ljudet. Han trodde att det var dämparen som hade skurit… ;(
                      Om man byter så vill man ju byta iaf båda dämparna i bak.
                      Nya originaldämpare kostar 2350/styck inkl moms + montering.
                      Vart kan man få tag på likvärdiga eller bättre till samma pris eller helst bättre?

SecretAgentMan
                      Deltagare

Kollade du den grövre muttern i mitten av topplagringen?

”Bulten” du ser upp genom muttern är dämparstången, ibland glappar det här…

/J

C.Barrow
                        Deltagare

Kollade du den grövre muttern i mitten av topplagringen?”Bulten” du ser upp genom muttern är dämparstången, ibland glappar det här…/J

Jag tog aldrig bort ”locket” ens med dem tre muttrarna som håller fast det. Kände bara på dem tre och dem satt som berget…

Skönt att ni orkar svara på mina frågor trots att jag är helt obegåvad på att skruva :* Skall kolla imorrn igen då.
                          Det är alltså fritt fram att ta bort ”runda locket” som är det första man ser när man tagit bort ryggstödet?

/Jimmy som skulle behöva gå en kurs i allmän skruvkunskap med bil

SecretAgentMan
                          Deltagare

Det är bara att pilla bort muttrarna, men se till att ha bilen på marken när du gör det, det är de där tre som håller fast fjäderbenet…står bilen på marken så trycks benet uppåt av bilens tyngd. 🙂

/J

C.Barrow
                            Deltagare

Tycker ni jag ska byta bara en dämpare nu (allt jag har råd med) och den andra vid nästa löning, eller ska jag vänta till löning när jag har båda och byta då?

Känns ju inte kul när den låter så illa som den gör, även om bilen känns bra (kör snällt med den).

Jag måste ju köra med bilen varje dag till och från jobbet, så jag tvingas ju höra ljudet jämt och ständigt (om jag inte skruvar upp på stereon) :+

SecretAgentMan
                              Deltagare

Känns bilen bra skulle jag köra med högre ljud på stereon och byta båda samtidigt. 🙂

/J

C.Barrow
                                Deltagare

Ahhh!
                                  Bytte båda dämparna bak idag, och ljudet var som bortblåst!
                                  Dem var verkligen helt sopslut dem som satt på båda två. Läckte och hade ingen dämpning alls i stort sett…

Nu är jag lycklig igen 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.