SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Knackande läte vid kall motor…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    _bystrom_
    Deltagare

Hej!

Har en Impreza 2.0 RX -98 som på sistone börjat avge ett knackande läte från motortrakten när den är kall.
      Ljudet är knappt hörbart på tomgång, men vid belastning hörs det desto tydligare, speciellt om man står utanför och lyssnar när frun kör iväg…
      Har stuckit ner skallen och försökt kolla från vilket område det kommer, men inte lyckats speciellt bra.
      Ljudet försvinner efter bara några minuter, dvs knappt arbetstemperatur.
      Det är ett ganska ”långsamt” knackande, det låter som att vad det nu än är som knackar inte snurrar speciellt fort.
      Tycks följa motorvarvet snarare än hastigheten.
      Bilen har gått 20500 mil och hade den inne på 10000milaservicen för 450mil sedan.

.zip
      Deltagare

Knackningarna kommer från ventilerna och det är vanligt vid kalla motorer.
        Det går att minska knackljudet genom att testa sig fram med andra motoroljor, men eftersom du redan bytt olja för 450 mil sedan så kan du vänta ett tag till.

Eftersom jag inte själv har lyssnat på din motor så kan jag inte säga till 100% att det är ventilerna, men det brukar vara dom som knackar. Om det slammrar så är det kolvarna 🙂

//.zip

GrizzlyBear
        Deltagare

Det kan som sagt vara från ventilerna (verkar ju drabba alla japanska bilar), men kan också vara kolvknack beroende på hur det låter. Ventiler tickar, kolvknack… knackar 🙂
          Kolvknack är ett fabrikationsfel som drabbade 2.0L motorer 97-98 och ev. 99, kommer inte ihåg riktigt. Gör en sökning på forumet. Det har varit uppe förut.
          Felet beror på konstruktionsfel av kolvarna vilket gör att de ändrar storlekt mer än normalt när de är kalla resp. varma.
          En del fick det fixat på garantin. Andra hann aldrig upptäcka felet innan garantin gått ut.
          Dock är det konstigt att det inte kommit förrän nu. Många märkte av det redan efter några tusen mil.

_bystrom_
          Deltagare

Kolvknack har jag hört tidigare, på annan bil.
            Men det låter inte alls lika som min gör nu.
            Ventilerna har jag funderat över, om det är lyftarna som mår lite dåligt, men det är som sagt inget tickande – utan ett knackande.
            Har även funderat över något taskigt lager i löphjul etc, men det ”känns inte riktigt rätt”.
            Det hela blir så mycket svårare iom att det hörs mest under belastning, torrvarv ger inget.
            Och det lockar inte att bli skjutsad med skallen under huven… 😛
            Får försöka genomföra en grundligare undersökning när man har lite tid till övers.

Tack ska ni ha!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.