SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor knackande motor type r MY 00

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    karlberg
    Deltagare

Tja alla gas glada 🙂

Nu är de så att för några helger sen så var jag ute och körde race en helkväll, mot slutet av kvällen så tyckte jag att de var nog och körde hem, så märker jag att när jag ligger och kryssar i ca 80 att det låter som något knackar o motorrummet,
      släpper gasen och ljudet försvinner,
      Kör sedan vidare och ljudet kommer tillbaka ibland, men är inte konstant. Bilen går inte sämre än vanligt och låter inte högt när de knackar. Låter helt normalt på tomgång med så är svårt att veta va de kommer ifrån

Nu är frågan va de kan vara ? Och va ee kommmer att kosta att reparera?
      Bilen har inte körts sen detta hände.

hoppas att någon här sitter inne på lite info 🙂

Här är en lite film på ljudet, låter mest under motorn
      https://www.youtube.com/watch?v=GuaX0v9hIco&feature=youtube_gdata_player

fiskman
      Deltagare

Det är jätte svårt att gissa vad det kan vara utifrån den informationen. Är du säker på att det kommer från motorn. Det kan lika gärna vara någon som ligger löst ä. Något kan lossat när du kört streetrace. kolla om du hittar något som kan vara löst i runt motorn. Tillexempel plasten under motorn,värmeplåtar till grenrör och annat bös.

TomK
        Deltagare

Blåsta grenrörs packningar kan ge knackande ljud.

karlberg
          Deltagare

Okej då ska jag ut ohh skaka på allt runt motorn och se så att de sitter fast prdenkligt 🙂

Men om de är vevlager eller dylikt hade ljudet varit konstant då?

Fladric
            Deltagare

Nej, inte för mig iaf. Det hördes som ett svagt knackande ljud från mitten av motorn då man släppte ner motorn i varv på tomgång. Var tyst vid ca 3-4000 varv men när varven föll och man passerade 2500 varv och nedåt så knackade den men blev tyst på tomgång. Dock var det inte ett så allvarligt ras, var just så att det gick att höra. 🙂

karlberg
              Deltagare

Okej, jag befarar att de är just ett lätt ras någonstans 🙁
                Någon som vet ett ca pris på ett sådant kalas ? (Renovering)
                Har dock ingen möjlighet att göra något jobb själv då jag inte sitter på kunskapen och platsen :/

Sen vilka är duktiga på subaru i västra Götaland?

JohanLofgren
                Deltagare

När jag köpte ny maskin så knackade den som fan runt 3000 varv, då hade de slipat ner vevaxeln för lite. I ditt fall kan det också vara något med ventilerna kanske?

TypeR
                  Deltagare

Whats the oil pressure at idle and 3000rpm

karlberg
                    Deltagare

Min oljtrycks mätare funkar tyvärr inte 🙁 så jag har ingen aning

karlberg
                      Deltagare
                        kleinis
                        Deltagare

jag hjälpte en här på subaru forumet när hans motor börja knacka, då var det en kolv som blivit för varm och gått sönder, men vi bytte allt ändå.

Smidda kolvar (även borra en öd och plana blocket 3500kr gick det på)
                          H-profils stakar
                          Acl vev lager
                          nya original ram lager
                          packningssats till hela motorn
                          11 mm Ojepump
                          kammremskitt
                          Arp topplocksbultar

undra om jag missa något där
                          och det gick på ca 24500 kr och så jobb på 8 tusen till då

karlberg
                          Deltagare

jag hjälpte en här på subaru forumet när hans motor börja knacka, då var det en kolv som blivit för varm och gått sönder, men vi bytte allt ändå.

Smidda kolvar (även borra en öd och plana blocket 3500kr gick det på)
                            H-profils stakar
                            Acl vev lager
                            nya original ram lager
                            packningssats till hela motorn
                            11 mm Ojepump
                            kammremskitt
                            Arp topplocksbultar

undra om jag missa något där
                            och det gick på ca 24500 kr och så jobb på 8 tusen till då

Okej tack för svaret 🙂
                            va inre så dasligt dyrt som jag förväntade mig,
                            vart lämnade ni in bilen då?

kleinis
                            Deltagare

Okej tack för svaret 🙂
                              va inre så dasligt dyrt som jag förväntade mig,
                              vart lämnade ni in bilen då?

jag gjorde arbetet, urtagning, isärplockning, blocket är borrat hos Göran anderssons motor i linköping, sedan plocka jag ihop och montera motorn igen.

stakar, kolvar och Arp bultar är köpta i usa resten i England på Importcar parts,

karlberg
                              Deltagare

Du har inte lust att riva och bygga nytt på min i värsta fall??

Läste nu någonstans att timing belt tensioner kunde knacka, kan de vara så även på min eller är ljudet för dåligt för att höra

kleinis
                                Deltagare

Du har inte lust att riva och bygga nytt på min i värsta fall??

Läste nu någonstans att timing belt tensioner kunde knacka, kan de vara så även på min eller är ljudet för dåligt för att höra

jo det kan jag nog göra du kan ju PMa mig,

den skulle inte knacka så där mycket med motorvarvet skulle nog knacka till när man gasar i såna fall och då skulle kamremen ha hoppat eftersom det är spännaren till kamremen dom menar :/

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.