SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor knackar som fan..!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    painkiller
    Deltagare

skulle behöva hjälp med att lista ut vad som orsakar ljudet, det knackar…högt som fan, man behöver inte direkt anstränga sig för att höra det..:-( verkar komma från högra toppen…tippar på en lyftare!? eller vet någon med sig att de haft något liknande fel..kan det vara något annat? Danne

knussin
      Deltagare

börja med att ta kompression kanske ???

tendency
        Deltagare

Om jag inte minns fel så hade du en nyligen importerad japanbil? Är den mappad för vår oktan?

Imprezan i garaget
          Capricen i garaget

painkiller
          Deltagare

ja visserligen är den importerad från japan, men har gått i england, så jag vet inte om den är om-mappad, jag kör på v-power…det borde väll räcka, har d inte 100 octan i japan…å v-power på 99? fel? vad borde isåfall vara rimmligaste följden i ordningen bli av spikningar..skadad kolv? ventiler? det är ett väldigt distinkt knackande, låter typ som du slår med en hammare på en plåttunna i takt med motorns varv…ganska drygt!! som en gammal utombordare i metalliskt utförande…faaan!! 🙁

painkiller
            Deltagare

jo jag testar komp imorgon…den står i en polares verkstad…lite bökigt att komma åt att ta komp va?

knussin
              Deltagare

jo jag testar komp imorgon…den står i en polares verkstad…lite bökigt att komma åt att ta komp va?

Ja jo lite bökigt är det att komma åt men de gick iaf rätt bra på min wrx

Mats
                Deltagare

Ett tips är ramlager.
                  Kan låta så ungefär. Leta på engelska forum efter ”big end” så hittar du mycket info.

Mats
                  Type R ’99

Twinturbo
                  Deltagare

Ett tips är ramlager.Kan låta så ungefär. Leta på engelska forum efter ”big end” så hittar du mycket info.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

Håller med, ramlager eller vevlager är mitt tips…

Grusdraparn
                    Deltagare

Tippar på vevlager…
                      /K

painkiller
                      Deltagare

jo jag har läst runt lite på olika scoobyforum, och vevlager verkar väldigt vanligt…men är det svårt att byta, jag har bytt på t.ex en saab 9-5 utan att ta ner veven…går det, eller måste man ta ur hela motorn, och dän med toppar, kolvar mm? om det nu inte är så att man måste byta kolvar å stakar å oljepump mm. vad kan det kosta, finns det någon här på forumet som håller på med motor renoveringar?? har alldrig haft ur hjärtat på en impreza:-(

Digits
                        Deltagare

jo jag har läst runt lite på olika scoobyforum, och vevlager verkar väldigt vanligt…men är det svårt att byta, jag har bytt på t.ex en saab 9-5 utan att ta ner veven…går det, eller måste man ta ur hela motorn, och dän med toppar, kolvar mm? om det nu inte är så att man måste byta kolvar å stakar å oljepump mm. vad kan det kosta, finns det någon här på forumet som håller på med motor renoveringar?? har alldrig haft ur hjärtat på en impreza:-(

Du maste tyvarr splitta blocket, vilket betyder att du maste:

1. lyfta ur motorn
                          2. ta av topparna
                          3. splitta blocket
                          4. kopa ny vev (<-- !!!!!) om den inte ar helt perfekt, dvs inte slipa om den eftersom legeringen pa utsidan forsvinner da. 5. Gora rent riktigt riktigt bra 6. Byta oljepump och "modine", vad det nu heter pa svenska (varmevaxlaren for oljan/vattnet) 🙂 Hade jag garage skulle jag gora jobbet sjalv, men har man inte det sa vetitusan. Ett bra alternativ kan vara att kopa ett nytt 2.5 liters short block nu (dvs block, kolvar, stakar och vev). Kommer ihopsatt fran fabrik och passar med dina toppar (afaik, kontrollera med nagon annan ocksa) och andra auxillaries. Det kan nastan bli billigare att kopa ett nytt short block ibland eftersom det gar at sa mycket tid till att byta delarna som behovs.

painkiller
                          Deltagare

hmm..pratade med en finskbrytande kille på frontbage.se 🙂 han sa att det skulle hamna runt 30k med byte till nytt 2.0 block med smidda stakar, kolvar, ny vev å bättre lager å bättre topp packningar och ny oljepump, med jobb och allt. låter det vettigt? tycker nästan det verkar billigt?! 😛

Ett annat alternativ är ju förstås att släpa ut ett vildsvin på vägen å mosa i typ 180 knyck…vad ligger en sti -99 på i ersättningspengar hos försäkringsbolagen?? 😀 …

allvarligt talat då?… vad kan d vara värderade till ungefär..vad ligger gt-99:an i? finns ju tyvärr ett antal smällda sådana på skrotarna..

/Danne

painkiller
                            Deltagare
                              Grusdraparn
                              Deltagare

Angående antydan om försäkringsbedrägerier hoppas jag verkligen att det var på skämt, vi betalar redan idag tillräckligt mycket i premie och vill inte vara med och sponsra ditt motor/bil-bygge!

När det gäller val mellan 2.0 och 2.5 misstänker jag att du även får räkna med att byta till en turbo som passar 2.5:an lite bättre än standardsnurran. Annars är det önskad karaktär som får avgöra.

Ommappning tycker jag absolut att du ska göra oavsett vad valet blir, speciellt eftersom inget är gjort sedan den gick i England och Japan.

Mvh,
                                Klas

painkiller
                                Deltagare

va, jag som tycker det är så kul med hög försäkringspremie..:P 😛 😀

nä skulle alldrig skrota imprezan medvetet..därmed basta!! 🙂

men den seriösa frågan var att det vore kul att veta vad sti:n står i gemfört med en gt av samma årsmodell och mil?

Ok, ommappning blir det då, har ju ändå 3″ utan kat å nyn uppipe.. men för att slippa byta snäcka så tar jag nog 2.0l, turbon verkar för övrigt väldigt fräsch..

men 2.0 är alltså bara att slänga i med gammla topparna och allt annat, samt nya packningar och ny oljepump? Danne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.